دانستنی ها

روش نجات بیماران قلبی از خطر مرگ!

سعید علیپور پارسا با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به مردم از اقدامات اورژانسی برای فرد مبتلا به سکته قلبی گفت: کافی است اولین علائم سکته قلبی را بشناسیم و به محض اینکه متوجه این حملات شدیم فقط اقدام به مصرف آن می کنیم. اقدامات احتیاطی لازم برای تماس، با اورژانس شهر خود تماس بگیرید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از لحظه مراجعه به اورژانس، متخصصان اورژانس شرح حال می گیرند و تا رسیدن آمبولانس به شما توصیه های لازم را می دهند.

او با اشاره به اینکه این طرح در 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته با مخفف طرح 247 کشور اجرا می شود، گفت: زمان برای کمک به بیمارانی که دچار حمله و یا ایست قلبی شده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، متأسفانه اگر تنها ۱۰ دقیقه خون به مغز نرسد، مغز کارایی خود را از دست خواهد داد بنابراین به یاد داشته باشید قبل از هر اقدامی ضمن حفظ خونسردی فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

این متخصص قلب و عروق که ماساژ قلب را یکی از حیاتی ترین اقدامات پس از مراجعه به اورژانس دانست، گفت: بیمار بیهوش و دچار سکته قلبی را به پشت بخوابانید ودر ناحیه قفسه سینه (جناغ سینه، بالاتر از معده و قسمت استخوانی) فشار وارد کنید. وسط این ناحیه را دقیقاً در نظر بگیرید یا این ناحیه را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و بین یک سوم میانی و فوقانی جناغ فشار دهید.

وی ادامه داد: نکته مهم در اینجا این است که این فشار (در احیای بیماران قلبی ریوی) یک فشار عمیق و سریع است و فردی که احیا می کند کنترل کافی روی بیمار داشته باشد یعنی از نظر قد به گونه ای که ما می توانید از حداکثر نیرو و قدرت استفاده کنید.خود را داخل سینه قرار دهید.

علیپور پارسا تاکید کرد: فردی که CPR انجام می دهد باید بتواند با هر فشار، فشار عمیق تقریباً پنج سانتی متری وارد کند و قفسه سینه را به سمت داخل حرکت دهد.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی با بیان اینکه برای انجام احیای قلبی باید پاشنه کف دست (بعد از مچ دست) را روی جناغ سینه قرار دهیم، ادامه داد: دست مقابل هم برای کمک رسانی روی دست زیرین قرار داده و به این ترتیب ماساژ احیا را ادامه دهید.

وی توصیه کرد: در صورتی که بیمار روی زمین دراز بکشد، احیای زانو کافی است، اگر بیمار روی تخت دراز بکشد، بیمار باید زیر او محکم باشد، در غیر این صورت بهتر است بیمار را روی زمین حرکت دهید.برای احیا و اگر فرد بالاتر است باید از مدفوع برای کنترل بیشتر استفاده کنیم.

علیپور پارسا ادامه داد: سرعت ماساژ باید زیاد باشد یعنی 100 بار در دقیقه بیش از یک بار در ثانیه ماساژ دهیم پس اگر شخص دیگری توانایی انجام ماساژ احیا کننده را دارد بهتر است از او بپرسید.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه با کمک ماساژ قلبی عروقی میزان تنفس و اکسیژن رسانی به مغز بیمار به میزان قابل توجهی افزایش یافت و با این روش اقدامات حیاتی تا رسیدن اورژانس به محل انجام شد.

وی با توجه به این نکته خاطرنشان کرد: اگر فرد به دلیل گیرکردن جسم خارجی در گلو دچار ایست قلبی شود، ماساژ قلب ممکن است منجر به خفگی شود، گفت: در این موارد باید جسم خارجی را خارج کرد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر فردی دچار سکته مغزی یا سکته قلبی شد از خوددرمانی پرهیز کرده و به او چیزی ندهید زیرا ممکن است غذا یا آب وارد ریه فرد شود و ریه دچار عفونت شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا