اخبار روز سینما

مادرای خوش سلیقه فرزندتان را اینگونه برای مدرسه از خواب بیدار کنید!/جزئیات

با بازگشایی مدارس، خواباندن و زود بیدار شدن کودکان برای رفتن به مدرسه به یکی از چالش های اصلی والدین تبدیل می شود.

خواب با کیفیت یکی از موثرترین عوامل در سلامت جسمی و روانی کودکان است. اکثر کودکان به سختی از خواب بیدار می شوند و از خوابیدن و تا دیر وقت بیدار ماندن خودداری می کنند.

صبر، تمرین و انضباط سه نکته اساسی برای غلبه بر این مشکلات است. با ما باشید تا بهترین راهکارها را برای زود بیدار شدن کودکان در مدرسه ارائه کنیم.

1- خواب را در اولویت قرار دهید

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

خواب کافی اولین قدم برای بیدار شدن کودکان در صبح است. ابتدا باید بدانید که کودک شما به چه مقدار خواب در شب نیاز دارد. همانطور که می دانید کمبود خواب می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تغییر دهد. تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان 11 تا 17 ساله که خواب کمی دارند از مشکلاتی مانند افزایش اضطراب، افسردگی و درد جسمانی رنج می برند. میزان خواب مورد نیاز ما در طول زندگی بسته به سن متفاوت است:

1 تا 2 سال: 11 تا 14 ساعت خواب شبانه (بدون احتساب چرت های روز)

2 تا 3 سال: 11 تا 13 ساعت خواب شبانه (بدون احتساب چرت های روز)

3 تا 5 سال: 10 صبح تا 1 بعد از ظهر

6 تا 13 سال: 9 تا 11 ساعت

14 تا 17 سال: 8 تا 10 سال

18 تا 25 سال: 7 تا 9 ساعت

داشتن یک برنامه منظم کمک می‌کند تا کودک شما راحت‌تر به خواب برود. یکی از موارد بسیار موثر در دیر به خواب رفتن افراد در هنگام شب، نور آبی تلفن‌های همراه است که موجب مهار تولید ملاتونین یا همان هورمون تحریک کننده خواب شده و بر روی چرخه خواب و بیداری فرد تا روز بعد تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو توصیه می‌شود حداقل نیم ساعت قبل از خواب از لوازم الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ استفاده نشود.

۲- کودکان را با کمک نور طبیعی بیدار کنید

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

ریتم شبانه روزی طبیعی بدن یا چرخه خواب و بیداری، توانایی بدن برای بیدار شدن در نور و به خواب رفتن در تاریکی است. قبل از خواب پرده ها را کمی باز کنید تا نور طبیعی صبح وارد اتاق شود. این به کودکان کمک می کند بهتر از خواب بیدار شوند.

3- به بچه ها فرصت دهید تا بیدار شوند

کمی زودتر از کودکتان بیدار شوید. صبحانه اش را آماده کنید و به اتاق او بروید. پرده‌ها را بیشتر کنار بزنید تا نور طبیعی به اتاق بتابد. او را ببوسید و به آرامی صدایش کنید. سپس اتاق را ترک کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کودکتان به تدریج از خواب بیدار شود. گفتن کلمات محبت آمیز به کودک موجب می‌شود تا روز خود را با شادی و انرژی مثبت آغاز کند.

4- از آلارم های ملایم استفاده کنید

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

یک زنگ بلند و ناخوشایند می تواند کودک شما را هنگام بیدار شدن تحت فشار قرار دهد. برای بیدار کردن فرزندتان از زنگ هشدار کودک استفاده کنید. این به شما کمک می کند بهتر از خواب بیدار شوید و از استرس جلوگیری کنید. بیدار کردن کودک با موسیقی مورد علاقه او نیز یک راه موثر برای بهبود خلق و خوی او در طول روز است.

5- از شب قبل شروع کنید

برای داشتن یک برنامه منظم صبحگاهی، بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید. فرزندتان را قبل از خواب به دستشویی بفرستید. لباس مدرسه را آماده کنید. چند دقیقه وقت بگذارید و برنامه روز بعد را با هم مرور کنید. بررسی کنید که همه کتاب ها و تکالیف آماده هستند. این کار انجام یک سری وظایف را برای کودک شما آسان تر می کند و به او کمک می کند صبح بهتر از خواب بیدار شود.

6- بوی خوب را فراموش نکنید

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

بوی غذای لذیذ در صبح به کودک شما کمک می کند تا بهتر از خواب بیدار شود. شما می توانید با پختن غذاهایی که دوست دارد به کودک خود انگیزه بیدار شدن بدهید.

7- روال منظم داشته باشید

داشتن یک زمان مشخص برای خواب و بیدار شدن و چک لیستی از کارهایی که کودک شما باید در صبح انجام دهد، او را منظم تر می کند و به او کمک می کند راحت تر از خواب بیدار شود.

8- از حیوانات خانگی کمک بگیرید

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

اگر در خانه حیوانات خانگی دارید، می توانید از آنها بخواهید که به شما در بیدار کردن کودک کمک کنند. استفاده از حیوانات خانگی یک راه سرگرم کننده برای بیدار کردن کودکان است و به آنها کمک می کند تا صبح ها روحیه مثبتی داشته باشند.

9- به فرزند خود پاداش دهید

برای زود بیدار شدن به خودتان پاداش دهید. این جایزه نباید یک هدیه گران قیمت باشد. این جایزه می تواند یک هدیه کوچک یا حتی چند دقیقه بازی کودک شما با تلفن همراه شما باشد.

10- اجازه دهید فرزندتان با عواقب تاخیر مواجه شود

چگونه بچه های مدرسه را زود بیدار کنیم؟

اگر بعد از انجام تمام این مراحل باز هم نتوانستید فرزندتان را زود از خواب بیدار کنید، به جای فریاد زدن یا تنبیه او، اجازه دهید با عواقب دیر بیدار شدن مواجه شود. مواردی مانند دیر رسیدن به مدرسه، ناتوانی در شرکت در ورزش ها و بازی های صبحگاهی، تنبیه ها و انجام کارهای اضافی می تواند فرزند شما را مجبور کند صبح زود بیدار شود.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا