اخبار روز

راه های تشخیص کرونا از آنفولانزا!

 

این روزها هم روزهای سرد و هم گرم است! یک ساعت گرم، یک ساعت سرد! انگار هوا داره بدنمون رو بازی می کنه! مدام رنگ و چهره خود را تغییر می دهد و این ماهیت تکانشی هوا باعث می شود افراد زیادی بیمار شوند و به پزشک و بیمارستان اعزام شوند.

پاییز زمان ریزش برگ ها و زوال طبیعت است و در این بین افراد مختلف نیز از این زوال در امان نیستند. ننه سرما کم کم در هر خانه ای زمستانی می سازد و هر روز با ورود به خانه و درگیری با اعضای جسد خانه عزم خود را برای اعزام یک نفر به مطب در این روزهای ابتدایی پاییز جدی تر می کند. . امروزه روزهای جولان سه بیماری ویروسی از مجموعه ده ها ویروس سرماخوردگی و بیماری های مرتبط با آن است. همون 200 نوع ویروس که وقتی یکی رو راحت میگیرن تاریخ رو رها نمیکنن!

سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های نوپدید کرونا در این روزهای پاییزی بیداد می کند و تمام تلاش خود را می کنند تا در کسری از ثانیه کسانی را قربانی کنند که از اصول بهداشتی و بهداشتی خود بی خبرند. این سه بیماری شباهت ها و تفاوت هایی دارند. در این گزارش به توضیح تفاوت ها و شباهت های عفونت، بیماری و درمان دو نوع عفونت ویروسی و بیماری های «کرونا» و «آنفلوانزا» می پردازیم. با ما بمان.

شباهت ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا

شباهت اول: هر دو ویروس علائم و نشانه های بسیار مشابهی را در بدن ایجاد می کنند

هر دو ویروس باعث بیماری های تنفسی می شوند. شدت علائم ناشی از آن می تواند در هر دو انتهای طیف باشد: از بدون علامت و خفیف تا شدید و کشنده.

شباهت دوم: راه های انتقال هر دو ویروس یکسان است

هر دو ویروس به سه طریق قابل انتقال هستند:

تماس مستقیم
قطرات تنفسی
اقلام آلوده

به همین دلیل، اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از هر دو عفونت بسیار شبیه به هم هستند و دانستن آنها ضروری است.

دست هایتان را بشویید
هنگام سرفه و عطسه نکات بهداشتی را رعایت کنید (بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و سریع آن را دور بیندازید)، به فاصله بین فردی توجه کنید و اشیایی را که مکرر لمس می شوند ضد عفونی کنید.

تفاوت بین ویروس کرونا و آنفولانزا

سرعت انتقال؛ تفاوت مهم این دو ویروس در سرعت انتقال آنهاست. در نتیجه: دوره نهفتگی (زمان بین ورود ویروس به بدن و ظهور علائم) آنفولانزا به طور متوسط ​​کوتاهتر است.

فرد بیمار است و فرد سالم را مبتلا می کند. مدتی بین بیمار شدن نفر اول و بیمار شدن نفر دوم می گذرد. اگر آنفولانزا دارید، این زمان کمتر از زمانی است که به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

فاصله زمانی بین دو بیمار هنگام انتقال ویروس از یکی به دیگری برای آنفولانزا 3 روز و برای عفونت ویروس کرونا 5 تا 6 روز است. همه این اطلاعات نشان می دهد که شیوع آنفولانزا سریعتر از کرونا است.

ویروس آنفولانزا از یک فرد مبتلا به دیگران، هم کمی قبل از شروع علائم و هم در 3 تا 5 روز اول پس از شروع علائم، سرایت می کند. با این حال، انتقال ویروس کرونا هم 24 تا 48 ساعت قبل از ظهور علائم و هم بعد از ظهور علائم امکان‌پذیر است.

هر فرد بیمار چند فرد سالم را مبتلا می کند؟

به طور متوسط، یک فرد مبتلا به ویروس کرونا دو تا ۲.۵ فرد سالم را مبتلا می‌کند که این رقم برای آنفولانزا کمتر است.

یادآور می شویم که این اعداد قطعاً نشان دهنده هستند. انتقال ویروس به عوامل زیادی مانند موقعیت مکانی و شرایط زمانی بستگی دارد و تأثیر عوامل متعدد، مقایسه مستقیم و واضح را دشوار می کند.

کودکان و این دو عفونت ویروسی

کودکان عامل اصلی انتشار ویروس آنفولانزا در جامعه هستند. در مورد ویروس کرونا، اطلاعات اولیه حاکی از آن است که این ویروس از بزرگسالان به خردسالان منتقل می‌شود و تعداد کمی از افراد در سنین نوزادی تا 19 سال علائم بالینی را نشان می‌دهند و تصور می‌شد کودکان در بزرگسالی کمتر به ویروس مبتلا می‌شوند. . . اطلاعات اخیر مرکز بیماری های عفونی آمریکا نشان می دهد که درصد افراد زیر 18 سال مبتلا به ویروس کرونا با بزرگسالان تفاوتی ندارد. اما در مقایسه با بزرگسالان، درصد بیشتری از کودکان بدون علامت باقی می مانند یا فقط علائم بسیار خفیف را نشان می دهند.

به همین دلیل، همه مقامات بهداشتی در سراسر جهان تاکید می کنند که کودکان نیز مانند بزرگسالان به همه جنبه های سلامت از جمله فاصله بین فردی توجه کنند.

علائم مشابه اما شدت متفاوت

ویروس کرونا و آنفولانزا هر دو علائم مشابهی در بیمار ایجاد می کنند، اما درصد کسانی که علائم شدید دارند بسیار متفاوت است. هنگامی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، 80 درصد افراد علائم خفیف یا بدون علائم دارند. 15 درصد عفونت شدید دارند و نیاز به اکسیژن دارند، 5 درصد با دستگاه تنفس مصنوعی (وننتیلاتور) درمان می شوند. نسبت افرادی که با ویروس آنفلوانزا به مرحله بسیار شدید می رسند نیز کمتر است.

گروه های پرخطر

افراد زیر در صورت ابتلا به آنفولانزا مستعد ابتلا به عفونت های جدی هستند:

فرزندان
زن باردار
بزرگتر
کسانی که یک بیماری زمینه ای دارند
کسانی که سیستم ایمنی آنها به دلایلی ضعیف شده است

بر اساس اطلاعات فعلی، به نظر می رسد سه گروه پایین تر (3، 4 و 5) در صورت ابتلا به ویروس کرونا بیشتر تحت تأثیر علائم شدید قرار می گیرند.

درصد مرگ و میر

واضح است که میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بیشتر از میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزا است. شکی نیست که میزان مرگ و میر بستگی به در دسترس بودن و کیفیت مراقبت های پزشکی دارد و بنابراین بسیار متفاوت است. در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی حدود 0.1 درصد است، طبق اطلاعات فعلی، به طور متوسط ​​حدود 3 تا 4 درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند.

تفاوت بین درمان ویروس کرونا و آنفولانزا

دنیای پزشکی هنوز موفق به تولید واکسن مشخص و موثر کرونا نشده است، اما آنفولانزا عفونتی شناخته شده است که چندین واکسن و داروی ضد ویروسی مجوز ملی و بین المللی برای پیشگیری و درمان آن دارند. لازم به ذکر است که واکسن آنفولانزا تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد. ویروس کرونا وجود ندارد، اما برای پیشگیری از آنفولانزا بهتر است هر سال این واکسن را دریافت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا