دانستنی ها

چگونه بفهمیم که تنبلی تخمدان داریم؟ /جزئیات

PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یک نوع بیماری چنداروندی در زنان است که با ناباروری همراه است. عوامل مختلفی برای سبب شناسی آن وجود دارند، اما با توجه به شیوه زندگی ماشینی و کمبود فعالیت، امروزه تعداد زیادی از زنان به این بیماری مبتلا هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مشکل هورمونی بسیار شایع در زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است تخمک گذاری نداشته باشند، سطح آندروژن آنها ممکن است بالا باشد و ممکن است کیست های کوچک زیادی روی تخمدان خود داشته باشند. علائم این بیماری در زنان متفاوت است. بنابراین، برخی ممکن است فقط چند علامت یا علائم خفیف ناشی از سندرم داشته باشند. دیگران علائم شدید یا همه علائم مرتبط را تجربه می کنند. مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد نیاز است زیرا این یک مشکل بسیار مهم در تولید مثل زنان در نظر گرفته می شود. سوالاتی در مورد تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از سمیرا طاهری، متخصص زنان و زایمان پرسیدیم که در ادامه می خوانید.

تنبلی تخمدان چه موقع اتفاق می‌افتد و چه تفاوتی با کیست تخمدان دارد؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری شایع هورمونی است که باعث اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری در زنان می شود. در هر سیکل قاعدگی، هر ماه یک فولیکول به اندازه غالب خود (بین 18 تا 25 میلی متر) می رسد و پس از آزاد شدن آن، تخمک گذاری اتفاق می افتد. اما در افرادی که تخمدانشان کم است، این فولیکول نمی تواند به درستی رشد کند و در نتیجه تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. تخمک گذاری هر ماه اتفاق می افتد و در نتیجه فولیکول های ریزی روی سطح تخمدان تشکیل می شود و ظاهری شبیه کیست ایجاد می کند. باید توجه داشته باشیم که حرکت تخمدان با کیست تخمدان متفاوت است. بیکاری تخمدان باعث می شود که تخمدان ها به درستی کار نکنند و علائم آزاردهنده تخمدان پلی کیستیک بروز کند. به طور کلی این بیماری در سنین پایین و سنین باروری بیشتر دیده می شود.

علت تنبلی تخمدان چیست و چه عواملی در آن دخیل هستند؟

اشتباه نیست اگر بگوییم زندگی ماشینی عصر جدید مهمترین عامل این بیماری است. کم تحرکی، تغذیه نادرست، استرس زیاد، مصرف زیاد فست فود، مصرف زیاد شکر و قندهای ساده، خواب ناکافی و نامنظم از جمله عوامل ابتلا به این بیماری است.

تنبلی تخمدان ارثی است؟

ممکن است ژنتیک تا حدودی در تنبلی تخمدان موثر باشد، اما علت اصلی این مشکل سبک زندگی اشتباه فعلی ماست. به عبارت دیگر بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هرگز سابقه ابتلا به این بیماری را در بستگان درجه یک خود ندیده اند.

تنبلی تخمدان چه علائمی دارد و چه تاثیری روی قدرت باروری می‌گذارد؟

اولین و شایع ترین علامت تنبلی تخمدان، بی نظمی قاعدگی است. علاوه بر این، تخمدان پلی کیستیک می تواند منجر به آکنه، ریزش مو و رشد بیش از حد موهای اضافی با الگوی مردانه شود که به دلیل افزایش هورمون مردانه آندروژن ایجاد می شود.

مهم ترین علامت تنبلی تخمدان، تاخیر در باروری ناشی از تخمک گذاری نامنظم است. البته تغییرات خلقی و درجات افسردگی می تواند از دیگر علائم این بیماری باشد.

آیا تنبلی تخمدان دائمی است، آیا درمان قطعی وجود دارد، چگونه بفهمیم تنبلی تخمدان داریم؟

با رعایت اصول سبک زندگی سالم و تغییر سبک زندگی، این بیماری به راحتی درمان می شود و نکته قابل توجه این است که در درمان این بیماری نیازی به داروهای هورمونی نیست. البته از آنجایی که این بیماری شایع است و بسیاری از زنان از این عارضه رنج می برند، درمان های هورمونی نامناسب زیادی نیز برای این بیماری توصیه می شود که گاهی بر شدت بیماری می افزاید.

درمان تنبلی تخمدان با توجه به مسائل مهمی انجام می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد. تغذیه مناسب، حذف فست فودها، غذاهای آماده، کنسروها و مواد نگهدارنده و همچنین شکر و قندهای ساده. مصرف میوه، سبزیجات تازه، آجیل خام و صبحانه کامل پروتئین نیز می تواند در درمان تنبلی تخمدان موثر باشد.

در مورد تشخیص این بیماری باید یادآوری کنم که تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی و آزمایشات هورمونی قابل تشخیص است.

استرس ریشه بسیاری از مشکلات جسمانی است، آیا می توانیم تنبلی تخمدان را با استرس مرتبط کنیم؟

آره؛ علاوه بر ورزش، یوگا، تنفس شکمی و مدیتیشن، کنترل استرس با انجام ورزش های هوازی نیز می تواند در درمان تنبلی تخمدان موثر باشد. به یاد داشته باشید که حداقل 30 دقیقه ورزش در روز برای کنترل این بیماری بسیار مفید است. بهترین ورزش برای درمان تنبلی تخمدان، پیاده روی و ورزش های هوازی است. البته استراحت و خواب کافی و مناسب نیز در تنبلی تخمدان تاثیر زیادی دارد. بهترین زمان خواب شبانه بین ساعت 23:00 تا 08:00 است. در عین حال بیدار ماندن در شب و دیر بیدار شدن باعث ترشح هورمون ها و تشدید علائم تنبلی تخمدان می شود.

نظر شما در مورد چاقی و اضافه وزن چیست؟ آیا کاهش وزن تاثیری در درمان این بیماری دارد؟

اگر بتوانیم حتی 10 درصد از وزن خود را کم کنیم، قدم مهمی در درمان این بیماری برداشته ایم. علاوه بر این، استفاده از غذاهای ضد التهابی مانند زیتون، گوجه فرنگی، آجیل، پیاز قرمز، ماهی و سبزیجات برگ سبز نیز می تواند عامل مهمی در جلوگیری از تنبلی تخمدان ها باشد.

مصرف 7 تا 8 لیوان آب در روز و خلاص شدن از شر چربی های ناسالم و ساخته شده از دیگر عوامل مهمی است که باید برای عملکرد بهتر تخمدان ها در نظر گرفت.

منبع سایت همشهری آنلاین

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا