دانستنی ها

عادات کوچک روزانه که از سرطان جلوگیری می‌کنند! / 5 عادت مفید برای حفظ سلامتی بدن!

عادت های کوچک روزانه اگر چه در همان لحظه تغییری در زندگی ما ایجاد نمی کنند اما در طولانی مدت شاهد تاثیرات عجیب آن‌ها بر زندگیمان خواهیم بود. بنابراین بهتر است با عادات روزانه صحیح در طولانی مدت سلامتی خود را تضمین کنید.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که چند تغییر ساده در سبک زندگی می تواند اثرات مثبت بسیاری داشته باشد. کاهش و پیشگیری از ابتلا به سرطان یکی از این اثرات است. ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و تغذیه سالم نمونه هایی از تغییرات ساده در سبک زندگی هستند.

برای اینکه بدن خود را در برابر بیماری ها مقاوم کنید، نیازی به ایجاد تغییرات ناگهانی و ریشه ای ندارید. اما اگر شروع به ایجاد تغییرات کوچک کنید و در درازمدت به آنها پایبند باشید، قطعاً نتایج عالی خواهید گرفت.

بر اساس تحقیقات اخیر، سیگار، مصرف الکل و اضافه وزن از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان هستند. در واقع این عوامل می توانند پیشرفت سرطان را تسریع کرده و منجر به مرگ زودرس شوند. خوشبختانه این عوامل قابل پیشگیری و کنترل هستند.

تقریباً 4.5 میلیون مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان وجود دارد که حدود 45 درصد از این موارد به عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و عدم تحرک نسبت داده می شود.

تقریباً دو سوم مرگ‌های مرتبط با سرطان که تا حدی به دلایل فوق نسبت داده می‌شوند قابل پیشگیری هستند. “قابل پیشگیری” به این معنی است که می توانید اقداماتی انجام دهید و تغییراتی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ایجاد کنید. عادت هایی وجود دارد که می توان از آنها برای داشتن زندگی سالم تری به دور از انواع بیماری ها و سرطان استفاده کرد. در اینجا به برخی از این عادت ها اشاره می کنیم:

1. سیگار نکشید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید این است که با اراده قوی سیگار را ترک کنید. این عمل نه تنها برای پیشگیری از سرطان، بلکه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مفید است. سیگار و دود حاصل از آن حاوی مواد شیمیایی و سمی است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به DNA یا طرح ژنتیکی تمام سلول های بدن آسیب می زند و می تواند سلول های طبیعی را به سلول های سرطانی تبدیل کند. اگر سلول‌های سرطانی در بدن شما شروع به رشد کنند، مواد شیمیایی موجود در سیگار با توانایی بدن در ترمیم آسیب DNA تداخل می‌کنند و سلول‌های سرطانی قادر به کشتن آنها نیستند.

2. مصرف مشروبات الکلی را به حداقل برسانید

مطالعات نشان می دهد که هرچه الکل کمتری بنوشید، خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش می یابد، برعکس، هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر ابتلا به سرطان در شما افزایش می یابد. طبق مطالعات، مصرف منظم الکل خطر ابتلا به سرطان های سینه، روده بزرگ و راست روده، مری، حنجره، کبد، دهان و گلو را افزایش می دهد.

3. اضافه وزن خود را اصلاح کنید

این مطالعه نشان می دهد که همراه با سیگار و مصرف الکل، داشتن شاخص توده بدنی بالا (BMI) یکی از سه علت اصلی قابل پیشگیری مرگ و میر ناشی از سرطان است. چاقی خطر ابتلا به تقریباً همه انواع سرطان را افزایش می دهد. چاقی و اضافه وزن از جمله عوامل خطر سرطان هستند. بروز سرطان بین سال‌های 2010 تا 2019 20.2 درصد افزایش یافته است. این بیشتر به دلیل عوامل متابولیک و عمدتاً چاقی بود.

4. از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی کنید

با توجه به چند نکته در رژیم غذایی خود می توانید خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهید: مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، با مصرف منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و مصرف گوشت قرمز را محدود کنید. غذاهای غنی از فیبر بخورید، کربوهیدرات های تصفیه شده و قند را کاهش دهید و از چربی های سالم (روغن زیتون، ماهی چرب و آجیل) استفاده کنید.

5. بی حرکت نمانید

ورزش با از بین بردن و کاهش مواد شیمیایی التهابی در بدن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. فعالیت بدنی و ورزش زمان ماندن مواد سمی در بدن را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. علاوه بر این، فعالیت بدنی از ایجاد سرطان پروستات در مردان جلوگیری می کند. زیرا مصرف انرژی را در بدن متعادل می کند.

ایجاد این تغییرات در ابتدا می تواند دشوار باشد، اما مطمئن باشید که آنها شما را از گزند بیماری های جزئی و بزرگ محافظت می کنند. رعایت این عادات خطر ابتلا به سرطان را 40 تا 50 درصد کاهش می دهد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا