اخبار روز

چه کسی طلسم بورس را خواهد شکست؟


به گزارش مانی بان، بورس تهران نزدیک به یک ماه است که در آستانه ورود به کانال دو میلیون واحدی است. اکنون نزدیک به چهار سال از افت تاریخی شاخص کل بازار سرمایه می گذرد و سهامداران 9 تنی نتوانسته اند زیان سنگین خود را در این بازار جبران کنند. بلکه محاسبه ارزش دلاری بازار سرمایه از سال 1398 نشان می دهد که ارزش دلاری بازار کاهش چشمگیری داشته است.

شاخص بورس تهران نزدیک به یک ماه است که در آستانه دو میلیون واحدی دست و پنجه نرم می کند. دیروز و در اولین روز کاری بازار سرمایه، شاخص کل بورس افت 16 هزار و 87 واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و 957 هزار و 509 واحد رسید. روز گذشته ارزش بازار حدود 6 هزار و 907 میلیارد تومان برآورد شد.

سقوط شاخص کل سهام در آستانه دو میلیون واحد در حالی رخ می دهد که ارزش دلاری معاملات سهام نیز کاهش یافته است. در حال حاضر بله بهمن با نادیده گرفتن سال 1401 می توان گفت که با کاهش تراز شاخص کل و ارزش ریال بورس همراه با ثبات نسبی قیمت دلار، ارزش دلار بازار سهام به یکی از پایین ترین سطوح از پاییز تاریخی 2019 رسیده است. پایگاه خبری اکو ایران نوشته است بورس تهران پس از افت تاریخی شاخص های آماری در 19 مرداد در سال 2019، حدود 215 میلیارد دلار ارزش خود را از دست داد.

در حال حاضر ارزش بازار کمتر از هفت میلیارد تومان برآورد شده است. کاهش ارزش دلار در بورس تهران تقریباً شش برابر کاهش ارزش ریال در بورس بوده است. بازار سهام در صدر مرداد ارزش سال 2019 7.778 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در مرداد در سال 1402 ارزش بازار به حدود 907/6 میلیارد تومان رسید.

ارزش دلار بورس تهران در پایان بهمن در ماه قبل سطح 125 میلیارد دلار را تجربه کرد که در واقع بورس تهران بود بهمن ماه 1401 با 35 درصد ارزش دلار مرداد در سال 2019 فعال بود و 65 درصد از ارزش دلاری خود را از دست داد.

در 25 مرداد در این ماه ارزش دلاری بورس تهران در مقایسه با ارزش دلاری به سطح 141.6 میلیارد دلار رسید. مرداد ماه سال 2019 بیش از 60 درصد کاهش داشته است. کاهش 60 درصدی ارزش دلاری بورس تهران در سه سال اخیر به معنای حذف بیش از 215 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران است. در حالی که ارزش دلار این روزها به 150 میلیارد دلار هم نمی رسد.

همچنین باید گفت در دو سال اخیر بورس از بازار 220 میلیارد دلاری به بازاری حدود 145 میلیارد دلاری رسیده است.

فساد مشکوک در بورس

نوسان بی سابقه شاخص کل بورس و کاهش ارزش دلار در بازار سرمایه در شرایطی رخ می دهد که قرار بود در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی به فرسایش بازار سرمایه رسیدگی کند. وضعیت فرسایشی که سهامداران از سال 2019 در آن گرفتار شده اند و هنوز نتوانسته اند از آن خارج شوند.

تعداد زیادی از سهامداران در چهار سال اخیر بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در بورس از دست داده اند و جهش قیمت دلار تا آستانه 50 هزار تومان و ادامه رشد قیمت خودرو و مسکن هیچ کدام آنها می توانند وضعیت بازار سرمایه را تغییر دهند. اما اکنون محاسبات دلاری نشان می دهد که ارزش بازار سرمایه از سال 1398 با افت قابل توجهی مواجه شده است.

غلامرضا سلامی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با «شرق» تاکید کرد که مهمترین عامل مشکلات بورس، شبهه فساد در این بازار است. وی معتقد است این مشکل بزرگ از اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ ادامه داشته و با حباب و رشد غیرواقعی ارزش بازار سهام، مردم را به خرید کلان ترغیب کرده است.

نشان می دهد که شاخص کل بورس در سال 1397 به طور ناگهانی از 170 به 180 هزار واحد به 2.2 میلیون و 200 هزار واحد رسید. حباب بزرگی خارج از منطق اوضاع اقتصادی آن روزها که باعث رشد غیرواقعی ارزش سهام این شرکت شد.

به گفته این کارشناس، اردیبهشت ماه تا سال 1402، رشد غیرواقعی سهام شرکت تا حدی جبران و متعادل شد. اما، از کجا اردیبهشت ماه در سال 1402 بازار با «افت شدید قیمت خوراک پتروشیمی ها» بار دیگر شوک دیگری را تجربه کرد.

سلامی توضیح می دهد که وضعیت فعلی بورس منطقی نیست و به نظر می رسد فساد در این بازار وجود داشته باشد، کسانی که از نوسانات سود می برند و سرمایه قابل توجهی در بازار سرمایه دارند. کسانی که می توانند عمدا قیمت سهام را پایین بیاورند و با قیمت های پایین خرید کنند و سهام خریداری شده را بفروشند، قیمت ها را بالا می برند و سودهای سرسام آوری به جیب می زنند.

با توجه به توضیحات این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، مشخص نیست چرا سهام شرکت های زیان دهی مانند خودروسازان که زیان هنگفتی را متحمل می شوند، در حال افزایش است و یا سهام ارزشمند برخی از شرکت های سودده چگونه به صورت مصنوعی حفظ می شود. با نرخ های پایین؟

سلامی معتقد است تا زمانی که جریان مورد بحث در بازار سرمایه متوقف نشود، شاهد زیان سهامداران خرد و سودهای افسانه ای یک شبه سهامداران بزرگ خواهیم بود. به گفته این کارشناس، اگر عزم جدی برای نظارت و شناسایی فساد در بورس وجود داشته باشد، ممکن است بازار تا پایان امسال 20 تا 30 درصد رشد کند و سهام برخی شرکت ها تا 100 درصد رشد کند. .

مریم محبی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه شرایط غیرعادی بورس را تشریح می کند. وی به سایت تخصصی بورسپرس گفت: این روزها بازار سرمایه در آشفتگی عجیبی به سر می برد و بازار به شدت به اخبار حساس شده است و در شرایط فعلی واکنش عجیبی به اخبار مثبت و منفی نشان می دهد و در واقع باید گفت. ” که در شرایط کنونی بورس کاملاً بی ثبات و بی ثبات شده است و عوامل دیگری غیر از عوامل بنیادی و فنی بر اوضاع این روزها تأثیرگذار است. به همین ترتیب، با توجه به افزایش ابهامات در مورد آینده بازار، حرکت نقدینگی تقویت شده است.

وی ادامه داد: سیاست های یک سقف و دو هوا بیشترین ضربه را به بازار سرمایه وارد کرده است. بنابراین انتظار می رود روند نزولی فعلی ادامه یابد. تا زمانی که سایه ترس تصمیم به سفر نگیرد، به سختی می توانیم روزهای روشنی را برای بورس تصور کنیم.

آرش شهریاری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به افت شدید قیمت دلار در بورس به اختاز 24 گفت: بورس کشور یکی از مهم ترین گذرگاه هایی است که به دلیل تضاد منافع ممکن است بوجود آید بین سهامداران و مدیران و یا حتی بین بازیگران اصلی حقوقی بازار در صورت وجود، لازم است تلاش مراجع نظارتی در جهت ایجاد اطمینان در این بازار باشد. متأسفانه در ماه‌های اخیر، اعتماد به حلقه مفقوده بورس اوراق بهادار تهران تبدیل شده است و همین امر باعث شده تا شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به زیر مرز مهم دو میلیون واحدی سقوط کند.

وی تاکید کرد: طولانی شدن اصلاحات در بازار سرمایه و تبدیل آن به یک روند فرسایشی باعث شده چشم انداز بازار سهامداران خرد نامشخص و با اگر و اگرهای زیادی همراه باشد و روند معاملات سهام نشان می دهد که بازگشت اعتماد و پول به بازار سهام با موانعی مواجه است آنچه در دو ماه اخیر در این بازار رخ داده حاکی از باز نبودن مسیر بازگشت به مدار تعادل و جهش های جدی است رفتار سرمایه گذار نیز به وضوح بر این نکته تاکید دارد.

پیش از این با افشای نامه های قیمت مواد اولیه پتروشیمی و صنعت خودرو، شبهه هایی مبنی بر رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه مطرح شده بود و بسیاری از سهامداران و فعالان بورس اعتراض کردند.

منبع: روزنامه شرق


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا