دانستنی ها

چه چیزی باعث میل به نوشیدن نوشابه می شود؟

نوشیدن نوشابه های گازدار با قند بالا بیشتر با چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش وزن مرتبط است. اما نوشابه‌های گازدار می‌توانند اثرات منفی روی لبخند شما داشته باشند و به طور بالقوه منجر به پوسیدگی و حتی پوسیدگی قابل مشاهده دندان شوند.

به گزارش همشهری، وقتی نوشابه می نوشید، به یاد داشته باشید که قندهای موجود در آن با باکتری های موجود در دهان شما تعامل کرده و اسید تشکیل می دهند.

با وجود محبوبیت نوشابه‌ها، همه می‌دانند که نوشابه برای سلامتی شما مفید نیست، زیرا با چاقی، سلامت ضعیف دندان‌ها و بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط است.

بسیاری از افرادی که به طور منظم نوشابه می نوشند می خواهند آن را ترک کنند یا کاهش دهند، اما انجام این کار به تلاش زیادی نیاز دارد. گویی پس از اینکه عادت به نوشیدن بیش از حد نوشابه را پیدا کردید، آن را ترک کنید، فراتر از اراده است. پس چرا نوشابه می خواهید و چگونه می توانید نوشیدن آن را متوقف کنید؟

چرا ما میل شدید به نوشیدن نوشابه داریم؟

دلایل بیوشیمیایی زیادی وجود دارد که چرا ما نوشابه می نوشیم. زیرا افراد تمایل به خوردن و نوشیدن قند زیاد دارند.

ناحیه ای در مغز انسان وجود دارد که به آن سیستم پاداش می گویند. این برنامه برای پاداش دادن به افراد برای انجام اقداماتی که بقای آنها را افزایش می دهد، مانند غذا خوردن طراحی شده است.

هنگامی که غذا می خورید، مغز شما یک ماده شیمیایی حس خوب به نام دوپامین ترشح می کند که مغز شما آن را به عنوان لذت تعبیر می کند. برای لذت بیشتر، مغز شما به دنبال اقداماتی است که ترشح دوپامین را تحریک می کند، از جمله خوردن. مشکل نوشابه و سایر غذاهای شیرین این است که دوپامین بسیار بیشتری نسبت به غذاهای کامل آزاد می کنند که می تواند منجر به هوس و اعتیاد شود.

مغز شما در جستجوی یک پاسخ لذت است

وقتی بیش از حد نوشابه می‌نوشیم، این می‌تواند منجر به چرخه معیوب شود که در آن مغز بیشتر و بیشتر به دنبال غذاهای شیرین می‌گردد تا همان پاسخ لذت را دریافت کند.

چرا باید نوشابه ننوشیم؟

نوشیدن زیاد نوشابه باعث افزایش وزن می شود. سودا کالری بالایی دارد و گرسنگی را سرکوب نمی کند و باعث می شود کالری بیشتری مصرف کنید. تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که به طور مکرر نوشابه می نوشند نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند وزن بیشتری دارند.

رابطه نوشابه و بیماری های مزمن

مطالعات به طور مداوم نشان داده است افرادی که بیشتر نوشابه می نوشند در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان هستند.

نوشیدن بیش از حد نوشابه می تواند به بیماری کبد کمک کند. زیرا نوشابه و نوشابه های گازدار سرشار از فروکتوز هستند. این نوعی قند است که فقط توسط کبد متابولیزه می شود. مصرف بیش از حد فروکتوز می تواند کبد شما را بیش از حد فشار دهد و فروکتوز را به چربی تبدیل کند که می تواند به اختلالات مزمن کبدی کمک کند.

مشکلات دهان و دندان

نوشیدن نوشابه نیز می تواند دندان های شما را فرسوده کند. نوشابه حاوی اسیدهایی مانند اسید فسفریک و اسید کربنیک است که می تواند یک محیط اسیدی در دهان ایجاد کند و منجر به پوسیدگی دندان شود. این اثر وقتی با شکر ترکیب شود مضرتر است.

مشکلات پوستی و چین و چروک های پوستی بیشتر

نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین و گازدار نیز با بیماری های پوستی مانند آکنه مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکرر نوشابه یا شکر افزوده شده خطر آکنه متوسط ​​تا شدید را افزایش می دهد.

همچنین می تواند باعث پیری پوست شود. برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که نوشابه یا آب نبات بیشتری مصرف می کنند بیشتر در معرض چین و چروک و سایر علائم پیری هستند.

کاهش سطح انرژی

نوشابه ها می توانند سطح انرژی را کاهش دهند. از آنجایی که آنها سرشار از قند هستند، می توانند به سرعت سطح قند خون را افزایش دهند و به دنبال آن یک افت شدید که اغلب به آن سقوط می گویند. بنابراین، نوشیدن مکرر نوشابه های گازدار می تواند باعث نوسانات سطح انرژی شود.

به نوشیدن نوشابه عادت نکنید!

نوشابه های قندی ارزش غذایی ندارند و حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر یا مواد مغذی ضروری نیستند و در واقع فقط قند و کالری اضافی به رژیم غذایی شما اضافه می کنند.

بنابراین، مصرف مکرر نوشابه‌ها با بیماری‌های مختلف مانند چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی و سرطان مرتبط است. همچنین به یاد داشته باشید که با سلامت دندان، کم انرژی و سلامت پوست مرتبط است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا