دانستنی ها

علائمی که نشان می دهد بدن شما به آنتی بیوتیک نیاز دارد

وقتی بیمار هستید و خوب نیستید، طبیعی است که بخواهید هر چه سریعتر خوب شوید. به نظر می‌رسد مکمل‌های روی و ویتامین C و درمان‌های خانگی کمکی نمی‌کنند، و صبر شما کم شده است، و همینطور جعبه دستمال کاغذی‌تان.

به گزارش تابیان، شاید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این باشد که به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. اما گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها راه حل نیستند. آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند و اگر بیماری شما ویروسی باشد، آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که در قرن گذشته جان افراد بی شماری را نجات داده اند. با این حال، بسیاری از افراد زمانی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند که واقعاً به آن نیاز ندارند، و این منجر به افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می شود. قبل از اینکه از پزشک خود بخواهید برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند، باید بدانید که چرا عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار خطرناک هستند و چرا دفعه بعد که بیمار می شوید آنتی بیوتیک ها به شما کمک نمی کنند.

افزایش باکتری های مقاوم به دارو

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً یک سوم آنتی بیوتیک های تجویز شده در ایالات متحده برای شرایط مورد نظر مناسب نیستند. شاید مصرف آنتی بیوتیک برای شما بی ضرر باشد. با این حال، استفاده زیاد از این داروها، حتی اگر گهگاهی آنها را مصرف کنید، اثربخشی آنها را کاهش می دهد. بنابراین، اگر روزی به یک عفونت باکتریایی خطرناک مبتلا شوید، مشکل بزرگی خواهید داشت و باکتری هایی که شما را بیمار می کنند، نمی توانند با آنتی بیوتیک از بین بروند و مقاوم شوند.

باکتری‌ها هوشمند هستند و برای محافظت از خود در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده تکامل یافته‌اند و اگر از آنتی‌بیوتیک‌ها در مکان مناسب استفاده نکنید، مثلاً برای عفونت ویروسی، این مقاومت افزایش می‌یابد. آنتی بیوتیک ها عفونت های ویروسی را درمان نمی کنند. با این حال، به باکتری هایی حمله می کند که به شما آسیبی نمی رساند.

پزشکان برای جلوگیری از مقاوم شدن باکتری ها اقدامات احتیاطی انجام می دهند: آنتی بیوتیک ها فقط در صورت لزوم تجویز می شوند. آنها از آنتی بیوتیک مناسب، در دوز مناسب و در زمان مناسب استفاده می کنند. بیماران از عوارض و خطرات آنتی بیوتیک هایی که استفاده می کنند مطلع می شوند. توصیه می شود که بیماران پس از اتمام دوره درمان، داروهای باقیمانده را دور بریزند.

آنتی بیوتیک ها چه عوارضی را درمان می کنند؟

آنتی بیوتیک ها فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کنند. این داروها می توانند باکتری هایی مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک را از بین ببرند یا از آن جلوگیری کنند. آنتی بیوتیک ها را فقط باید برای برخی از عفونت های باکتریایی که بعید به نظر می رسد خود به خود از بین بروند، مانند: گلودرد استرپتوکوکی، توسط پزشک تجویز شود. عفونت گوش میانی عفونت های دستگاه ادراری. التهاب ریه. عفونت های پوستی مانند تب زرد و عفونت های استافیلوکوک. سیاه سرفه عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سیفلیس.

آنتی بیوتیک چه عوارضی را درمان نمی کند؟

آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری بر بیماری های ویروسی یا عفونت های ویروسی ندارند. متأسفانه، بیشتر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا باید دوره خود را طی کنند که ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد. نمونه هایی از عفونت های ویروسی عبارتند از سرماخوردگی. آنفولانزای تقلبی آنفولانزا کووید 19. برونشیت اکثر سرفه ها. بیشترین گلودرد

به یاد داشته باشید که بیشتر سرفه های پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می تواند تا 18 روز طول بکشد، بنابراین صبور باشید. سرفه نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و فکر نکنید اگر آنتی بیوتیک مصرف کنید سریعتر از شر سرفه خلاص خواهید شد.

ویروس هایی مانند Covid-19، HIV و آنفولانزا با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند. اما گاهی اوقات می توان آنها را با داروهای ضد ویروسی درمان کرد. داروهای ضد ویروسی می توانند علائم را تسکین دهند و طول مدت عفونت ویروسی را کوتاه کنند.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها چیست؟

آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی خفیف تا جدی مانند اسهال یا واکنش های آلرژیک و بثورات پوستی داشته باشند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واکنش‌های آلرژیک به آنتی‌بیوتیک‌ها یک پنجم مراجعات به اورژانس را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک ها مشکل خاصی نیست. با این حال، در واقع، این عوارض جانبی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، حتی اگر قبلاً آنها را تجربه نکرده باشد. یکی از شایع ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها اسهال است. زیرا آنتی بیوتیک ها نه تنها عفونت را از بین می برند. همچنین باکتری های مفید موجود در روده را از بین می برد.

هضم و خلق و خوی شما نیز می تواند تحت تأثیر مصرف آنتی بیوتیک قرار گیرد زیرا 90 درصد از هورمون شادی بدن ما سروتونین در روده ها تولید می شود و از دست دادن باکتری های خوب می تواند باعث اسهال، ورم معده و گرفتگی شکم شود. در بدترین موارد، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک حتی می تواند منجر به عفونت C.diff یا التهاب روده بزرگ شود، عفونت خطرناکی که باعث بیماری کولیت می شود.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر علائم شما پس از یک هفته با درمان های خانگی شروع به بهبود کرد، به احتمال زیاد یک عفونت ویروسی است. با این حال، اگر علائم باقی بماند (ده روز) یا شروع به بدتر شدن کند، ممکن است یک عفونت باکتریایی داشته باشید که نیاز به دارو دارد.

اگر مشکل تنفس یا درد شدید دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آخرین کلمه

آنتی بیوتیک ها فقط باید برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده شوند و به درمان عفونت های ویروسی کمکی نمی کنند. استفاده از آنتی بیوتیک ها در مواقع غیر ضروری می تواند باعث مقاومت آنتی بیوتیکی و عوارض جانبی شود. شما نباید از آنتی بیوتیک ها بترسید. اما باید از آنها در جای مناسب استفاده کنید تا بعداً در مواقعی که به آنها نیاز دارید مؤثر واقع شوند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا