اخبار روز

چند روش ساده خانگی ساده برای یبوست!

ایرن مهرگان: ما اغلب یبوست را جدی نمی گیریم، اما جای خنده ندارد. اگر روزها نتوانید به دستشویی بروید، احساس نفخ و بیماری خواهید داشت. استرس روزانه و زیاد نیز می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند هموروئید یا حتی افتادگی (برآمدگی) بافت رکتوم (آخرین قسمت روده بزرگ) شود.

تخمین زده می شود که 40 تا 60 درصد از سالمندان به طور منظم با یبوست دست و پنجه نرم می کنند، اگرچه خود روند پیری مقصر نیست. این چیزی است که با افزایش سن می آید. عوامل شامل فعالیت بدنی کمتر، که باعث حرکات منظم روده می شود، یا مصرف داروها، که بسیاری از افراد مسن مصرف می کنند، می باشد.

عوامل اصلی

یکی از شایع ترین علل یبوست رژیم غذایی است. خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات خام و غلات کامل به شما کمک می کند منظم بمانید. مصرف مایعات کافی نیز مهم است. فیبر آب را در روده نگه می دارد بنابراین می تواند با مدفوع مخلوط شود و آن را نرم تر کند.

چند توصیه مهم

به اندازه کافی هیدراته بمانید: روزانه حداقل چهار تا شش لیوان مایعات بنوشید. آب و آب میوه بهترین راه برای پیشگیری از یبوست است. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه و قهوه را محدود کنید، زیرا این نوشیدنی ها در واقع می توانند بدن شما را کم آب کنند.

مقدار زیادی فیبر بخورید: هدف قرار دادن حداقل 25 گرم فیبر در رژیم غذایی خود در هر روز. منابع غذایی خوب شامل کلم بروکسل، سیب، انجیر، غلات کامل و لوبیا سیاه است.

فشار ندهید: فشار دادن می تواند باعث بواسیر، شقاق مقعد (پارگی پوست اطراف مقعد) یا افتادگی رکتوم (زمانی که بخشی از روده از داخل مقعد بیرون زده است) شود. فیبر و مایعات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا از نرم کننده مدفوع استفاده کنید تا حرکات روده راحت تر شود.

هر چه مدفوع طولانی‌تر در روده بماند، دفع آن سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که حرکات منظم روده مهم است. از آنجایی که رفلکس دفع ادرار بعد از غذا بهتر عمل می کند، یک عادت مفید این است که بعد از صبحانه به دستشویی بروید و ببینید که آیا میل به اجابت مزاج دارید یا خیر.

اگر باز هم اجابت مزاج ندارید، می توانید ملین های دارویی را امتحان کنید.

اگر همه چیز را امتحان کرده اید و هنوز طبیعی نیست، با پزشک خود تماس بگیرید که می تواند شما را از نظر یک مشکل پزشکی ارزیابی کند. اگر علائم انسداد روده را داشتید، که ممکن است شامل درد شکم، استفراغ، تورم شکم یا ناتوانی کامل در دفع مدفوع باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: health.harvard

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا