دانستنی ها

آشنایی با چرخه قاعدگی و پنجره باروری/چند آمیزش برای باردار شدن یک زن کافی است؟

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.
یکی از سوالاتی که ممکن است برای زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند پیش بیاید این است که آیا برای بارداری هر شب نزدیکی بهتر است یا یک شب در میان؟ زمان طلایی برای باردار شدن هر خانمی به عنوان پنجره باروری شناخته می شود که تعداد روزهای محدودی در چرخه قاعدگی است و داشتن رابطه جنسی در این چند روز می تواند شانس بارداری را افزایش دهد.

چند آمیزش برای باردار شدن یک زن کافی است؟

برای اینکه بدانید چه زمانی رابطه جنسی می تواند منجر به بارداری شود و اینکه کدام روش را برای بارداری انتخاب کنید، باید نکاتی در مورد چرخه قاعدگی، زمان تخمک گذاری، مدت زمان زنده ماندن تخمک و اسپرم پس از رهاسازی و لقاح بدانید.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

آشنایی با سیکل قاعدگی

اگر می خواهید زمان مناسبی برای داشتن رابطه جنسی منجر به بارداری پیدا کنید، باید با چرخه قاعدگی خود آشنا شوید. طول سیکل قاعدگی زنان متفاوت است و می تواند بین 21 تا 35 روز متغیر باشد، اما به طور متوسط ​​اکثر زنان سیکل قاعدگی 28 روزه دارند. از آنجایی که شما دو تخمدان دارید و هر سیکل قاعدگی با یکی از تخمدان های شما مطابقت دارد، مدت زمان سیکل قاعدگی می تواند مشابه باشد.

چند آمیزش برای باردار شدن یک زن کافی است؟

به طور کلی، چرخه قاعدگی شامل 3 مرحله است:

  • مرحله فولیکولی: فاز فولیکولی با شروع خونریزی قاعدگی شروع می شود و تا روز تخمک گذاری ادامه می یابد.
  • مرحله تخمک گذاری: پایان فاز فولیکولی و شروع فاز لوتئال، یعنی زمانی که فولیکول بالغ شده و از تخمدان آزاد می شود. داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری احتمال بارداری را افزایش می دهد.
  • فاز لوتئال: از روز تخمک گذاری شروع می شود و با شروع خونریزی قاعدگی پایان می یابد. اگر در این مرحله لقاح انجام شود، باردار می شوید و اسپرم در رحم کاشته می شود و دیگر پریود نمی شوید.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

روش غربالگری باروری

از آنجایی که اسپرم می تواند 4 تا 7 روز در بدن زنده بماند، پنجره باروری حداکثر 7 روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود. و با توجه به اینکه طول عمر تخمک پس از رهاسازی 12-24 ساعت است، پنجره باروری در روز تخمک گذاری به پایان می رسد. یعنی در یک ماه 4-7 روز باردار هستید و نباید این لحظه طلایی را از دست بدهید.

تخمک گذاری معمولا در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. با توجه به متغیر بودن روزهای سیکل قاعدگی خانم ها، روز تخمک گذاری برای همه متفاوت خواهد بود و پنجره باروری و زمان مناسب برای آمیزش برای باردار شدن برای همه یکسان نیست. برای تعیین روز تقریبی تخمک گذاری و پنجره باروری می توانید از پزشک کمک بخواهید یا از روش های زیر استفاده کنید:

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

مشاهده ترشحات واژن

ترشحات واژن زنان در دوره قاعدگی تغییر می کند و نزدیک به زمان تخمک گذاری بر شدت آن افزوده می شود و حالت ارتجاعی و شفافی پیدا می کند. در حوالی زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن شبیه سفیده تخم مرغ است.

سونوگرافی

دقیق ترین روش برای بررسی ابعاد فولیکول داخل تخمدان که می تواند به پزشک در پیش بینی روز تخمک گذاری کمک کند، سونوگرافی است به شرطی که سونوگرافی در زمان مناسب و نزدیک به تخمک گذاری انجام شود.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

از ماشین حساب تخمک گذاری استفاده کنید

در این ابزار تاریخ شروع و طول دوره قاعدگی خود را وارد می کنید و زمان طلایی بارداری را به شما نشان می دهد.

از تقویم استفاده کنید

اگر پریود نسبتاً منظمی دارید می توانید روزهای شروع خونریزی قاعدگی را روی تقویت کننده مشخص کنید و روز وسط سیکل قاعدگی و دو روز قبل از آن را روز تخمک گذاری مشخص کنید. برای مثال، اگر سیکل قاعدگی شما 28 روزه باشد، به احتمال زیاد بین روزهای 12 تا 14 سیکل قاعدگی خود تخمک گذاری خواهید داشت. یک قانون کلی دیگر می گوید که تخمک گذاری 14 روز قبل از قاعدگی بعدی شما اتفاق می افتد. بنابراین خانمی با سیکل قاعدگی 24 روزه در روز دهم پریود تخمک گذاری می کند و خانمی با سیکل قاعدگی 35 روزه در روز بیست و یکم پریود خود تخمک گذاری می کند.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.
استفاده از کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری بسیار شبیه به بیبی چک است و بر اساس اندازه گیری هورمون LH در ادرار کار می کند. مقدار این هورمون درست قبل از اینکه تخمدان تخمک را آزاد کند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین وقتی دو خط کیت تخمک گذاری پر می شود به این معنی است که تخمک گذاری به زودی اتفاق می افتد و زمان مناسبی برای آمیزش با هدف بچه دار شدن است.

چند آمیزش برای باردار شدن یک زن کافی است؟

اندازه گیری دمای پایه بدن

شما می توانید هر روز صبح قبل از بلند شدن از رختخواب دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را روی نمودار ثبت کنید، درست قبل از تخمک گذاری دمای بدن شما کاهش می یابد و بعد از تخمک گذاری دمای بدن شما کمی افزایش می یابد و بالا می ماند. پس از چند ماه، ممکن است به یک الگوی ثابت در تغییرات دمای بدن خود دست پیدا کنید.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

آیا آمیزش هر شب برای بارداری لازم است؟

ممکن است فکر کنید که داشتن رابطه جنسی هر شب راه خوبی برای بچه دار شدن است، اما ممکن است اشتباه باشد. هرچه فواصل بین آمیزش و انزال در مردان کمتر باشد، غلظت و کمیت منی کاهش می یابد و کیفیت اسپرم کاهش می یابد. اسپرم مرد برای بالغ شدن نیاز به زمان دارد و اگر هر شب رابطه جنسی داشته باشید، اسپرم زمان کافی برای بلوغ نخواهد داشت. در نتیجه تعداد اسپرم های بالغ کاهش می یابد و باروری مردان کاهش می یابد.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

نزدیکی یک روز در میان برای بارداری

پزشکان توصیه می کنند به جای داشتن رابطه جنسی هر شب در طول سیکل قاعدگی، برای باردار شدن، یک روز در میان یا یک شب در میان در روزهای نزدیک به تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید تا شانس بارداری شما افزایش یابد، زیرا به شما زمان زیادی می دهد تا اسپرم کنید. رسیدن به بلوغ بیشتر و باروری مردان افزایش می یابد.

داشتن رابطه جنسی یک شب در میان به جای داشتن رابطه جنسی هر شب در دوران بارداری از خستگی زوج ها و ایجاد مشکلاتی مانند سردی، سوزش سر دل و کاهش قوای جنسی جلوگیری می کند. اجبار به رابطه جنسی برای بچه دار شدن باعث ایجاد سردی بین زوجین می شود. بهتر است به جای اجبار این دوران را به عنوان یک ماه عسل جدید جشن بگیرید تا از بودن در کنار هم لذت ببرید.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

موقعیت صحیح برای بارداری

موقعیت صحیح برای بارداری نیز نقش مهمی ایفا می کند، حداکثر مقدار اسپرم باید وارد رحم شود، بنابراین هر چه انزال به دهانه رحم نزدیکتر باشد، احتمال بارداری بیشتر می شود. برای بارداری باید از وضعیتی که زن به پشت خوابیده است استفاده شود، در این صورت امکان تخلیه اسپرم در نزدیکی دهانه رحم بیشتر است و اسپرم راحتتر به لوله های فالوپ می رسد. 5 دقیقه پس از انزال، لگن و پاهای خود را بالا نگه دارید تا مایع منی بیشتر به داخل رحم حرکت کند.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.

نکاتی که برای باردار شدن باید بدانید

اگرچه از نظر تئوری اسپرم می تواند تا 7 روز در رحم زنده بماند، اما این مورد برای اسپرم های بسیار با کیفیت و در بهترین شرایط در نظر گرفته می شود و به طور کلی زمان بقای اسپرم در رحم 3 -5 روز است. بنابراین بهترین زمان برای آمیزش معمولا 12-15 روز قبل از شروع پریود بعدی و یک روز در میان است.

باردار شدن کار آسانی نیست و احتمال بارداری یک زوج در هر ماه 25 درصد است. برنامه ریزی زمان مناسب برای بارداری بسیار مهم است، بنابراین برای افزایش شانس موفقیت، باید زمان تخمک گذاری را تعیین کنید.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.
احتمال بارداری در زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد، اگر زنی 25 ساله رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، احتمال بارداری او در یک سال 86 درصد است، اما این احتمال در یک زن 35 ساله و در یک زن 52 درصد است. در 40-45 سال به 10-50٪ کاهش می یابد. بارداری بلافاصله پس از قطع مصرف قرص ها اتفاق نمی افتد، اما بین 1 تا 6 ماه طول می کشد تا زن باروری خود را به دست آورد.

زوجی که بعد از یک سال تلاش بچه دار نمی شوند نابارور محسوب می شوند و باید به پزشک مراجعه کنند اما در سن 35 سالگی پس از 6 رابطه ناموفق باید به پزشک مراجعه کنند.

برای باردار شدن از روان کننده یا بزاق استفاده نکنید، روان کننده ها قدرت اسپرم را تضعیف می کنند، اگر مجبورید از روان کننده های بارداری معروف به Pre-seed استفاده کنید. برای باردار شدن، رسیدن زن به ارگاسم هیچ تاثیری ندارد و لازم نیست.

تعداد رابطه جنسی مناسب برای لقاح.
بهتر است 6 ماه قبل از اقدام به بارداری تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشید و آمادگی بدنی برای بارداری داشته باشید. هدف از یادگیری در مورد سیکل قاعدگی این است که در مورد پنجره باروری یا زمان طلایی برای آمیزش برای بارداری آشنا شوید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا