دانستنی ها

هشدار! /مصرف این روغن باعث سکته قلبی می شود!

مصرف چربی های جامد و نیمه جامد باعث تجمع اسیدهای چرب اشباع در رگ ها و تنگ شدن و گرفتگی عروق قلب و ایجاد سکته قلبی می شود.

به گزارش برنا، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد باعث تجمع اسیدهای چرب اشباع در عروق، آترواسکلروز (سخت شدن دیواره عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و حمله قلبی می شود. بر اساس نتایج جدیدترین یافته های علمی جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ترانس بالا، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد.

استفاده خانگی از روغن های جامد قطعا توصیه نمی شود. شورتنینگ به دلیل بافت مورد نیاز برای دسرها عمدتا در شیرینی پزی استفاده می شود. اسیدهای چرب اشباع موجود در چربی های جامد باعث بیماری های قلبی عروقی و سرطان های مختلف می شود.

هشدار! /مصرف این روغن باعث سکته قلبی می شود!

اگرچه این روغن ها که اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن های جامد دارند، اکنون در کشور ما با تغییر فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن های نیمه جامد تبدیل شده اند، اما باید توجه داشت که روغن نیمه جامد بهتر از روغن های جامد است. روغن های دیگر روغن‌های گیاهی مایع حاوی مقادیر بیشتری اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس هستند و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول LDL خون، تنگ شدن و انسداد عروق قلب و در نهایت حمله قلبی را به دنبال دارد. به خصوص افرادی که دارای اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن های جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

به گفته معاونت توسعه تغذیه وزارت بهداشت، استفاده از روغن های با منشاء گیاهی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود.

چربی های مایع روند آترواسکلروز (سخت شدن دیواره سرخرگ ها) را کند می کنند. روغن های گیاهی مایع حاوی مقادیر بسیار کمی اسیدهای چرب اشباع و مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب غیراشباع هستند که برای محافظت از سلامت قلب ضروری است و میزان اسیدهای چرب ترانس کمتر از 2 درصد است و در برخی روغن های مایع این میزان تقریبا صفر است که زیرو ترانس می گویند. برای حفظ سلامتی، مصرف روغن های مایع قطعا باید بر چربی های حیوانی و روغن های گیاهی جامد و نیمه جامد ترجیح داده شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا