دانستنی ها

علت ابتلای ما به دیابت چیست؟/چگونه از ابتلای به دیابت جلوگیری کنیم؟

 

بر اساس آمار فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، تقریباً 537 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و سالانه 7 میلیون نفر به این جمعیت اضافه می شود.

اکثر مردم در مورد دیابت نوع 1 و نوع 2 می دانند، اما شاید همه ندانند که علت این دو نوع دیابت متفاوت است.

رئیس بخش پزشکی و علمی انجمن دیابت آمریکا، دکتر. «یوسا تودی» در گفت و گو با رودیکا بوسوئی از علل این بیماری و راه های پیشگیری از آن می گوید.

دیابت یک عارضه مزمن است که در نوع اول بدن نمی تواند انسولین کافی تولید کند، در حالی که در نوع دوم بدن به انسولین پاسخ نمی دهد و مقاوم می شود.

علت دیابت نوع 1 چیست؟

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که سلول های بتای تولید کننده انسولین را در پانکراس از بین می برد. این تخریب می تواند به سرعت یا در طول زمان اتفاق بیفتد تا جایی که بیشتر این سلول ها از بین بروند و فرد مجبور به مصرف انسولین از منابع خارجی باشد. به همین دلیل، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به تزریق منظم انسولین دارند.

هر کسی ممکن است به دیابت نوع 1 مبتلا شود و علائم آن شامل تشنگی و گرسنگی، تکرر ادرار، خستگی، تاری دید، بهبود آهسته زخم‌ها و کبودی‌ها و کاهش وزن است.

علت دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2 شایع تر است و علل متعدد و پیچیده ای برای اختلال عملکرد سلول های بتا در این نوع بیماری وجود دارد، از جمله افزایش وزن، تغییر سبک زندگی و عدم تحرک. سابقه خانوادگی، نژاد و سن نیز در این نوع دیابت نقش دارند.

این تغییرات باعث می شود بدن از انسولین تولید شده به درستی استفاده نکند، عارضه ای به نام مقاومت به انسولین و کاهش سطح قند خون برای بدن دشوارتر می شود.

بوسوئی می گوید: هر چه مقاومت ما به انسولین بالاتر باشد، بدن به انسولین بیشتری نیاز دارد تا بتواند همان مقدار گلوکز را از خون داخل سلول ها گرفته و انرژی تولید کند. بنابراین سلول های بتا باید به طور مداوم کار کنند. در نهایت آنها خسته می شوند و نمی توانند انسولین زیادی تولید کنند. این باعث ایجاد تغییراتی در مغز و ناراحتی در احساس سیری می شود.

به دلیل شیوع چاقی و کاهش دسترسی به مواد غذایی تازه و سالم، تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 در جهان رو به افزایش است.

همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به تزریق انسولین نیاز ندارند و بسیاری هنوز به تولید انسولین ادامه می دهند. بنابراین تشخیص به موقع به بیماران کمک می کند تا با ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی یا مصرف دارو از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

بوسویی با اشاره به اینکه توجه به سطح قند خون ضروری است، می گوید: هر چه سطح قند خون بالاتر رود، تغییراتی در متابولیسم بدن ایجاد می شود که سلول های بتا را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آنها را مختل می کند.

آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می شود؟

مطالعات نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، اما سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، سن و نژاد نیز در این امر نقش دارند.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند از نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدن آب و محدود کردن مصرف شکر به بیش از 10 درصد کالری روزانه خودداری کنید.

* یادآوری نکات کلیدی در مورد پیشگیری از دیابت

به گفته متخصصان، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کنترل دیابت ضروری است. با این حال، سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل مهمی است که منجر به مشکلات سلامت بیشتر و جدی در افراد دیابتی می شود.

تغییر سبک زندگی می تواند گام بزرگی در پیشگیری از دیابت باشد و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. اگر در حال حاضر به دلیل اضافه وزن یا چاقی، کلسترول بالا یا سابقه خانوادگی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، پیشگیری بسیار مهم است. ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی در حال حاضر می تواند به شما کمک کند از عوارض جدی دیابت در آینده جلوگیری کنید. این تغییرات توسط کارشناسان Myoclinic توصیه می شود:

– از شر اضافه وزن خلاص شوید

کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد مبتلا به پیش دیابت حداقل 7 تا 10 درصد وزن بدن خود را کاهش دهند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

– فعالیت بدنی

همه بزرگسالان سالم باید پنج روز در هفته 30 دقیقه یا بیشتر ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید مانند پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن داشته باشند. ورزش های مقاومتی باید حداقل دو تا سه بار در هفته انجام شود. محدود کردن کم تحرکی طولانی مدت، مانند نشستن پشت کامپیوتر، می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.

– مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی

غذاهای غنی از فیبر به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کنند. انواع غذاهای سالم و سرشار از فیبر بخورید، از جمله:

– میوه هایی مانند گوجه فرنگی، فلفل

– سبزیجات غیر نشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار، بروکلی و گل کلم

– حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس

– ماکارونی و نان سبوس دار، برنج سبوس دار، جو سبوس دار و غیره. مانند غلات کامل.

– مصرف چربی های سالم

رژیم غذایی شما باید شامل انواع غذاهای حاوی چربی های غیراشباع به نام «چربی خوب» باشد.

این چربی ها باعث افزایش سطح کلسترول خوب در خون و سلامت قلب و عروق می شوند. منابع خوب چربی عبارتند از: روغن زیتون، آجیل و بادام، بادام زمینی، دانه کتان، تخم کدو و سایر دانه ها یافت می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا