دانستنی ها

دلیل زشت و سبیل دار بودن زنان قاجار چیست؟/ تصویر

به گزارش پی ام آپ، برای همه ما جای تعجب است که چرا زنان قاجار بیشتر چاق، زشت و سیبیلو هستند. پس چرا چنین سبک و شکلی را برای خود انتخاب کردند؟

سال هاست که تصاویر زنان درشت اندام دوره قاجار همه ما را شگفت زده کرده است. چطور همه چاق هستند؟ چرا همه سبیل های قوی دارند؟ چرا ابروهای همه اینقدر متراکم و دائمی هستند؟ چرا خال های سیاه اینقدر شایع هستند؟

وجه مشترک همه این تصاویر شخص عکاس است. ناصرالدین شاه. اولین عکاس ایرانی به دلیل موقعیتی که داشت، تنها کسی بود که توانست این همه عکس از زنان حرمسرا بگیرد.

همانطور که شواهد نشان می دهد، چهره های این عکس ها واقعی نیستند. سبیل ها، ابروها و تکه های برجسته گوشت همگی با مداد سیاه کشیده شده اند. از جایی که به نظر می رسد نقاشی سبیل زنان راهی برای نشان دادن ارادت و عشق آنها به شاه سبیل کلفت باشد. بقیه، مانند برچسب های پوستی، عمدتا زگیل، احتمالاً ناشی از تکرارهای زیاد عکاسی از چهره زنان و نیاز به ایجاد تنوع است.

این تصویری است که چهره زیبای انیس الدوله را با نورپردازی و کادربندی مناسب نشان می دهد:

چرا زنان قاجار سبیل دارند؟

برخی از عکس های باقی مانده از چهره انیس الدوله، زن قدرتمند دربار ناصری است. انیس الدوله که در بسیاری از مقالات به عنوان یک زن زیبا معرفی شده است، در عکس های ناصرالدین شاه چهره متفاوتی دارد.

انیس الدوله عکس های متعددی از سوگلی ناصرالدین شاه دارد که هر کدام چهره، آرایش و لباس متفاوتی دارند. در یکی، صورت با گل آراسته شده است و در دیگری، سینه ها برهنه هستند و چارقد سفت و محکم دارند.

از آنجایی که بیشتر عکس های ناصرالدین شاه مربوط به زنان حرمسرا است، می توان حدس زد که او زنان را تشویق می کرد که برای جلوگیری از تکرار، دستی به  صورت خود ببرند و تفاوت ایجاد کنند.

شاید بتوان نتیجه گرفت که این عکس‌ها چهره واقعی زنان آن دوره را نشان نمی‌دهند و تنها هدفشان سرگرمی شاه بوده است، زیرا برای نمایش عمومی در نظر گرفته نشده است.

عصمت الدوله دختر بزرگ ناصرالدین شاه و همسر دوست محمد خان معیرالممالک بود. ناصرالدین شاه، پدر عصمت الدوله، درباره آرایش او می نویسد:

قول دادیم صبح بریم خونه ظل السلطان… با ظل السلطان و نیت السلطنه وارد همون گلخانه شدیم.عصمت الدوله سبیل داشت, به اندازه سبیل نایب السلطنه.

Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/چرا-همه-زنان-دوره-قاجار-خانه-دار-داشتند/

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا