اخبار روز سینما

دلایلی که باعث میشه در رابطه سمی بمانیم!

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

وقتی مردم متوجه می شوند که شخصی در یک رابطه مسموم است، تعجب می کنند که چرا آن شخص شریک زندگی خود را ترک نمی کند. اغلب اوقات، جدایی برای کسی که در آن رابطه است، چندان آسان نیست. فردی که در رابطه اشتباهی است متوجه اشتباه خود نمی شود و می تواند سال ها به یک رابطه مسموم ادامه دهد. گاهی اوقات یک فرد ناآگاهانه به رابطه سمی خود ادامه می دهد حتی اگر می داند طرف مقابل به او آسیب می رساند.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

ترک یک رابطه ناسالم فرآیندی است که می تواند ترسناک، پیچیده و طاقت فرسا باشد. ممکن است فرد قبل از پایان کامل رابطه چندین بار سعی کند از شریک زندگی خود جدا شود. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا بیرون آمدن از یک رابطه سمی دشوار است.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

دلایلی که چرا ترک یک رابطه سمی دشوار است

1. امیدوار به بهتر شدن وضعیت

ممکن است فرد همچنان به وضعیت بهتر امیدوار باشد یا همسرش به او قول تغییر داده باشد. سوء استفاده می تواند دوره ای باشد و بعد از دوره خشونت و آزار، برای مدتی همه چیز عالی و فوق العاده است. با این حال، این روزهای شاد می تواند فریبنده باشد و پس از مدتی دوباره سوء استفاده ها شروع شود.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

2. تجربه سوء استفاده در گذشته

افرادی که مجبور بوده اند برای مدت طولانی آزار، توهین و خشونت را تحمل کنند، ممکن است نسبت به شرایط زندگی خود با حساسیت و بی تفاوتی واکنش نشان دهند و نتوانند رویدادهای رابطه خود را تجزیه و تحلیل کنند. این می تواند ترک یک رابطه سمی را دشوارتر کند.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

3. بازیچه شدن

فردی که مورد آزار قرار می گیرد ممکن است احساس سردرگمی کند، خودش را زیر سوال ببرد و فکر کند که مسئول این آزار است. شما تصور می کنید که نمی توانید به زندگی خود ادامه دهید فقط به این دلیل که شریک زندگی تان باعث شده احساس بی قدرتی و بی ارزشی کنید. این موضوع باعث می شود که آن فرد اعتماد به نفس لازم برای خروج از آن رابطه را نداشته باشد.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

4. احساس تنهایی و انزوا

سوء استفاده کنندگان شریک زندگی خود را از دوستان و خانواده خود جدا می کنند. به همین دلیل، فرد فکر می کند که پس از پایان رابطه، جایی برای رفتن ندارد.

5- داشتن بیماری

گاهی اوقات یک فرد به دلیل بیماری یا آسیب “گاهی به دلیل خشونت” ترک رابطه را دشوار می یابد.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

6. وابستگی مالی

ممکن است فرد درآمد و پس انداز نداشته باشد و امور مالی زندگی به عهده همسرش باشد و یا با وجود داشتن پول به حساب بانکی و کارت خود دسترسی نداشته باشد.

7- در خطر بودن

یک رابطه سمی نیز می تواند خطرناک باشد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از هر پنج قتل، یک مورد توسط یک شریک جنسی انجام می شود.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

8. تهدید شدن

گاهی آزارگر تهدید می کند که در صورت ترک خانه و رابطه، طرف مقابل را آزار خواهد داد. این تهدیدها می تواند نه تنها خود شخص، بلکه خانواده، دوستان و حیوانات خانگی او را نیز شامل شود.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

9. عدم تشخیص خشونت.

گاهی اوقات تشخیص اینکه افراد در رابطه خود مورد سوء استفاده قرار می گیرند دشوار است، به خصوص اگر سال ها قربانی این خشونت بوده باشند. اگر آنها رابطه سالم و محترمانه ای را تجربه نکرده باشند، ممکن است از اقدامات غیرقابل قبول شریک زندگی خود آگاه نباشند. این امر به ویژه در روابطی که خشونت فیزیکی یا جنسی وجود ندارد و افراد فقط مورد آزار عاطفی قرار می گیرند، صادق است.

10 فشار جامعه برای پرهیز از جدایی

جامعه افراد را تشویق می کند که بدون توجه به اینکه چه اتفاقی برای آنها می افتد در یک رابطه باقی بمانند. طلاق معمولاً به عنوان یک ننگ اجتماعی شناخته می شود و حتی جدایی ها شکستی در زندگی آن فرد محسوب می شود. بنابراین فشار زیادی برای وارد شدن و حفظ یک رابطه وجود دارد که خروج از یک رابطه سمی را دشوار می کند.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

11 عدم پذیرش خشونت 

افرادی که مورد آزار قرار می‌گیرند ممکن است از اعتراف آن به دیگران بترسند یا خجالت بکشند. برخی از مردم دیگران را به خاطر ظلم سرزنش می کنند. زمانی که فرد آزاردهنده قدرتمند یا از نظر اجتماعی محبوب باشد، این کار دشوارتر می شود.

12 داشتن فرزند

ترک رابطه برای پدران یا مادران دشوار است زیرا ممکن است فرد نخواهد زندگی فرزندان خود را مختل کند و خانواده را از هم بپاشد و آنها را از والدین خود دور کند. زمانی که شریک زندگی شما همسری بدسرپرست اما والدین خوبی باشد، این امر حتی دشوارتر می شود. آنها همچنین می ترسند فرزندان خود را از دست بدهند، به خصوص زمانی که فرد مقابل آنها را تهدید به بردن آنها می کند.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

13 تجربه مشکلات قانونی

این فرد می توانست درخواست کمک کند اما مقامات قضایی آن را به عنوان یک اختلاف خانگی رد کرده اند. همچنین ممکن است خود شخص در معرض نوعی خطر قانونی باشد که می تواند کمک گرفتن از مراجع قانونی را دشوار کند. به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است شکایتی نادرست علیه شما تنظیم کرده باشد، یا ممکن است شما یک مهاجر باشید که از اخراج می ترسد.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

نکاتی که باید به آنها توجه کنید

اگر در یک رابطه ناسالم هستید و به جدایی فکر می کنید، عوامل زیر را باید در نظر بگیرید:

تقصیر تو نیست

این امکان وجود دارد که شریک زندگی تان شما را متقاعد کرده باشد که شما مسئول این موقعیت هستید یا لیاقت آن را دارید. ممکن است فکر کنید که این به شما بستگی دارد که همه چیز را درست کنید و اگر بتوانید شریک و همراه بهتری باشید، رابطه شما خوب خواهد شد. اما همیشه به یاد داشته باشید که شما مسئول این رفتارهای بد نیستید.

سوء استفاده عشق نیست

شریک زندگی شما ممکن است به شما بگوید که این بدرفتاری ها، سوء استفاده ها، حسادت ها، و تلاش ها برای کنترل شما روشی برای ابراز عشق است. فراموش نکنید که یک رابطه سمی سالم یا طبیعی نیست. عشق نیاز به مراقبت و احترام متقابل دارد.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

سوء استفاده و خشونت شدیدتر می شود

خشونت شریک زندگی شما اغلب بدتر و بدتر می شود. حتی اگر با سوء استفاده و آزار عاطفی شروع شود، می تواند به خشونت فیزیکی تبدیل شود.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

شما مسئولیتی در قبال سوء استفاده کننده خود ندارید

اگر به آزارگر خود اهمیت می دهید، ممکن است سعی کنید او را متقاعد کنید که کمک بگیرد یا فکر کنید که اگر می خواهید بهتر شود، باید در کنارش بمانید. گاهی اوقات فرد آزاردهنده با تهدید به آزار دادن شریک زندگی خود یا ایجاد احساس اینکه نمی تواند تنها زندگی کند، به او خیانت می کند. با این حال، فراموش نکنید که شما چیزی به آنها مدیون نیستید و باید آسایش و امنیت خود را بر آنها ترجیح دهید.

13 دلیل برای اینکه در یک رابطه سمی گیر کرده اید!

کلام آخر

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در یک رابطه مسموم هستید، ممکن است جدایی آنطور که دیگران فکر می کنند آسان نباشد. خروج از آن رابطه می تواند فرآیندی باشد که ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد. اگر می ترسید که شریک زندگی تان در گذشته به شما آسیب رسانده یا تهدیدتان کرده باشد، مهم است که برنامه ای برای حفظ امنیت خود داشته باشید. برای این کار می توانید با خانه های امن محل زندگی خود یا سایر سازمان های اجتماعی مشابه تماس بگیرید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا