اخبار روز

چرا معده ما در زمان نامناسبی غرغر می کند؟

آیا معده شما در زمان نامناسبی شروع به غرغر می کند؟ این صداهای غیرارادی هم خجالت آور و هم غیرقابل پیش بینی، اغلب از معده سرچشمه می گیرند و با گرسنگی ایجاد می شوند، اما می توانند در روده ها نیز ایجاد شوند.

خوشبختانه، زمزمه معده معمولاً جای نگرانی نیست و بخشی طبیعی از فرآیند گوارش است. با این حال، در موارد نادر، این ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد. در این مقاله از دیجی کالا مگ شما را با علت زمزمه معده آشنا می کنیم و به شما نشان می دهیم که چگونه آن را کاهش دهید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علت صداهای معده

دلایل زیادی برای صافی شکم وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1. هضم غذا

وقتی غذا به روده کوچک می رسد، بدن سعی می کند با ترشح آنزیم ها به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک کند. غذا با استفاده از یک سری انقباضات ماهیچه ای موج مانند به نام پریستالسیس در دستگاه گوارش حرکت می کند. همانطور که هوا، مایعات و غذای نیمه هضم شده در روده ها حرکت می کنند، صداهایی تولید می کنند که گاهی شنیده می شود.

2. گرسنگی

حتی اگر برای چندین ساعت غذا نخورید، بدن به طور منظم فرآیند پریستالتیک را انجام می دهد. وقتی گرسنه هستید، چیزی در معده شما نیست که صداهای آن را خاموش کند. از طرفی اگر معده ۲ ساعت خالی بماند، قدرت و سرعت انقباضات آن افزایش می یابد. به همین دلیل صدای معده در هنگام گرسنگی بلندتر می شود.

3. ابتلا به برخی بیماری ها

گاهی اوقات بیماری‌های زمینه‌ای علت غرغر می‌شوند، به خصوص اگر این علامت با مشکلات دیگری مانند درد، یبوست یا اسهال همراه باشد. از جمله بیماری های مرتبط با صداهای معده باید به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات گوارشی؛ در برخی موارد، سوزش سر دل ناشی از یک اختلال گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. از دیگر علائم این بیماری می توان به اسهال، نفخ و افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش اشاره کرد.

عدم تحمل غذایی؛ ناتوانی در هضم برخی غذاها مانند غلات حاوی گلوتن، محصولات لبنی، حبوبات و غذاهای پر فیبر منجر به افزایش تولید گاز در روده می شود.

مشکلات تنفسی؛ تنفس کم عمق و سطحی، یعنی تنفس قفسه سینه که در آن شانه ها بالا می روند و فقط قفسه سینه منبسط می شود، می تواند دلیل صدای معده باشد. در این شرایط اکسیژن کمتری به خون می رسد و هضم غذا مختل می شود. مشکل در تنفس نیز می تواند علت صداهای معده باشد.

ایلئوس این مشکل زمانی رخ می دهد که غذا و مدفوع نمی توانند از طریق دستگاه گوارش به راست روده بروند. سایر علائم انسداد روده شامل درد شدید شکم، استفراغ، تورم شکم و ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع است.

راه های درمان قولنج

شما ممکن است نتوانید به طور کامل از زمزمه معده جلوگیری کنید، اما اقدامات زیر می تواند کمک زیادی به شما کند:

1. غذاهای گاز زا را کاهش دهید

برخی از غذاها و نوشیدنی ها گاز بیشتری نسبت به سایرین تولید می کنند. اگر وجود مقدار زیادی گاز در دستگاه گوارش عامل ایجاد صداهای معده شماست، بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنید. غذاها و نوشیدنی های اصلی که باعث خروش معده می شوند عبارتند از:

لوبیا و عدس

انواع کلم

یک پیاز

قارچ

نخود فرنگی

دانه کامل

نوشیدنی های گازدار

برای سهولت در تشخیص غذاهای مشکل دار، هر چیزی را که می خورید یا می نوشید و علائمی را که بعد از چند روز مصرف آن تجربه می کنید یادداشت کنید.

2. از مصرف الکل، تنقلات شیرین و غذاهای اسیدی خودداری کنید

الکل، تنقلات شیرین و غذاهای اسیدی (مانند مرکبات و قهوه) می توانند باعث ایجاد صداهای معده شوند. نوشیدنی های الکلی نه تنها بر صدای غرش معده تأثیر می گذارند، بلکه باعث افزایش تولید اسید، ایجاد التهاب و درد معده و تاخیر در تخلیه معده می شوند.

3. آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب می تواند یک درمان سریع موثر برای سوزش سر دل باشد، به خصوص زمانی که چیز دیگری برای خوردن وجود ندارد. آب به فرآیند گوارش کمک می کند و معده را پر می کند که می تواند سوزش سر دل را مهار کند. برای بهترین نتیجه، نوشیدن آب در طول روز توصیه می شود. مصرف مقادیر زیاد آب در مدت زمان کوتاه می تواند منجر به افزایش صداهای معده شود.

4. در طول روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید

هم خالی بودن معده و هم خوردن وعده های غذایی زیاد (مخصوصاً غذاهای پرچرب و قند، گوشت قرمز و سایر غذاهایی که هضم آنها دشوار است) می تواند باعث غرغر معده شود. بنابراین منطقی است که وعده های غذایی کوچکتر را در فواصل منظم مصرف کنید.

اگر سروصدا مکرر اتفاق بیفتد یا هر روز در ساعت خاصی رخ دهد، ممکن است نشانه ای از نیاز به وعده های غذایی بیشتر باشد. برخی از افراد برای شادابی معده خود به جای سه وعده غذایی بزرگ، باید چهار تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورند.

5. آهسته غذا بخورید

هضم غذا از دهان و از طریق جویدن شروع می شود. به همین دلیل است که باید برای خوردن وقت بگذارید و آن را خوب بجوید. این به هضم غذا کمک می کند و درد معده را تسکین می دهد. علاوه بر این، از بلع هوای ناخواسته جلوگیری می کند و احتمال نفخ و سایر مشکلات گوارشی را کاهش می دهد.

6. از نوشیدن نوشابه های گازدار یا استفاده از نی خودداری کنید

این نوشیدنی ها تولید گاز در دستگاه گوارش را افزایش می دهند و به نفخ کمک می کنند. استفاده از نی همچنین منجر به بلع ناخواسته هوا می شود که می تواند منجر به تجمع گاز در دستگاه گوارش شود.

7. از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

برخی از شیرین کننده های مصنوعی حاوی ماده ای به نام سوربیتول هستند که در مقادیر زیاد می تواند صداهای روده را افزایش دهد. این ماده اغلب در آدامس، آب نبات و نوشابه های رژیمی یافت می شود.

8. پروبیوتیک مصرف کنید

تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها به کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کنند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده ها وجود دارند. آنها همچنین در برخی غذاها مانند ماست و مکمل های غذایی یافت می شوند.

9. تمرینات تنفسی را امتحان کنید

برخی از متخصصان بر این باورند که تنفس شکمی (تنفس آرام و عمیق از طریق معده) در حفظ سلامت دستگاه گوارش و کمک به از بین بردن صداهای معده و روده موثر است.

10. فعالیت بدنی منظم داشته باشید

شواهد علمی نشان می‌دهد که پیاده‌روی بعد از غذا می‌تواند با افزایش سرعت تخلیه معده و در نتیجه کاهش صدای معده به فرآیند گوارش کمک کند. این فواید سلامتی دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، اگر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 حدود 15 دقیقه بعد از غذا خوردن 20 دقیقه راه بروند، سطح قند خون آنها کاهش می یابد. تنها نکته مهم این است که بلافاصله پس از صرف غذا از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنید.

11. آرامش خود را حفظ کنید

در موقعیت‌های استرس‌زا مانند مصاحبه، سخنرانی و امتحان، صدای غرش شکم ممکن است بیشتر باشد. صرف نظر از پر یا خالی بودن معده، فعالیت دستگاه گوارش در هنگام اضطراب افزایش می یابد. از سوی دیگر، استرس هضم را کند می کند و منجر به سوء هاضمه از جمله سوزش سر دل می شود. می توانید از مدیتیشن، تنفس عمیق و تکنیک های آرام سازی پیشرونده عضلانی برای کنترل اضطراب و استرس خود استفاده کنید.

12. غذاهایی را پیدا کنید که هضم آنها دشوار است

عدم تحمل برخی غذاها می تواند تولید گاز در دستگاه گوارش را افزایش داده و منجر به سوزش سر دل شود. به عنوان مثال، عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر) به دلیل کمبود لاکتاز (آنزیمی که لاکتوز را هضم می کند) ایجاد می شود. شیوع این مشکل بر اساس جمعیت قومی و نژادی متفاوت است، اما به نظر می رسد که حدود 65 درصد از مردم قادر به هضم لاکتوز نیستند. بهترین راه برای مقابله با عدم تحمل غذایی، شناخت غذاهای مشکل ساز و اجتناب از آنهاست.

13. مشکلات گوارشی خود را درمان کنید

برخی از بیماری ها مانند عفونت یا انسداد روده بر صداهای شکمی تأثیر می گذارد. سندرم روده تحریک پذیر نیز می تواند علت صداهای معده باشد. در این شرایط درمان بیماری زمینه ای تنها راه کاهش این صداهاست.

زمان مراجعه به پزشک است

در بیشتر موارد، غرغر معده جدی نیست و با درمان های خانگی قابل رفع است. اما اگر با علائم دیگری همراه است، آن را نادیده نگیرید. علائم مهمی که باید با پزشک خود در میان بگذارید عبارتند از:

دل درد

نفخ شکم

استفراغ

اسهال یا یبوست

سپس

از دست دادن اشتها

خستگی شدید

پزشک می تواند علت صدای معده را تعیین کند و راه حل درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

آخرین کلمه

اگر غرش به گرسنگی یا هضم غذا مربوط می شود، می توانید از برخی درمان های خانگی برای کمک استفاده کنید. با این حال، اگر این مشکل به طور مکرر رخ می دهد یا با علائم دیگری همراه است، به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات صدای غرش معده مربوط به سوء هاضمه یا سایر بیماری های زمینه ای است که نیاز به درمان خاصی دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا