اخبار روز

چرا مردم طرح کالابرگ را نپذیرفتند؟


به گزارش پی ام آپ، صولت مرتضوی در پاسخ به این سوال که پس از گذشت ماه ها از اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی و حتی مشوق های دولت برای یارانه بگیران با افزایش تعداد یارانه ها، اما گزارش ها حاکی از آن است که استقبال مردم از این طرح کمرنگ شده است. به نظر شما طرح کالابرگ شکست خورد یا دلیل عدم استقبال مردم چه بود؟ وی تصریح کرد: این طرح در نهایت تمدید می شود.

وی افزود: معتقدیم باید به سفره مردم توجه کنیم و یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید برای کم درآمدها و عشرهای کم درآمد جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از این تمهیدات کالابرگ است و کالابرگ نیز الزام قانونی است یعنی حکم الزام آور قانون است.

مرتضوی با بیان اینکه مقدمات اجرای این طرح فراهم شده است، تاکید کرد: مرحله ای از اجرای این طرح را آغاز کرده ایم و اکنون بگوییم استقبال خوبی از آن نشده است. خیر پذیرفته شده است اما در گام اول استقبالی که امیدوار بودیم از سوی مردم محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این طرح مرمت شده و طرح جدیدی ارائه و تصویب و تصویب شده است تا بتوانیم موافقت عمومی را برای طرح الکترونیک بگیریم.

علیرغم اصرار دولت ها و استفاده از روش های تشویقی از جمله افزایش یارانه نقدی برای رواج طرح کالابرگ، باز هم گزارش ها و روایت ها حاکی از عصبانیت مردم از این طرح است.

در همین راستا چندی پیش معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزیر رفاه گفت: در طول اجرای کالابرگ یک میلیون خانوار عمدتا در سه دهک پایین درآمدی جامعه از این طرح استفاده کرده اند و این طرح رشد قابل قبولی نسبت به گذشته داشته است.

علیرضا عسگریان درباره اینکه چرا استقبال کالابرگ ناچیز بود، گفته است. دلایل متعددی از جمله نداشتن اطلاعات کافی و شکل گیری رفتار مصرفی مردم در زمانی که هنوز زیرساخت های اجرای کالابرگ فراهم نبوده و مردم از کمک هزینه زندگی خود برای هزینه های دیگری مانند اجاره خانه، هزینه ایاب و ذهاب و یا هزینه های زندگی استفاده کرده اند، می باشد. سایر هزینه های خانوار .

چرا که طرح کاتالوگ الکترونیک برای سه دهک پایین درآمدی با رقم 8 تا 9 میلیون خانوار و استعداد 29 میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت کشور اجرا می شود.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت کار در حال حاضر سه دهک کم درآمد با اعتبار اضافه در فهرست کالاهای الکترونیکی قرار دارند و احتمالا تا یک ماه آینده دو دهک 4 و 5 قرار خواهند گرفت.

اما تحقیر مردم از طرح کالابرگ در شرایطی است که دولت درصدد تغییر رای مردم برای دریافت یارانه نقدی کالاها به شرط افزایش 30 درصدی یارانه است. طبق اعلام وزارت کار، دهک های اول تا سوم جامعه در صورت خرید 200 هزار تومان از کالاهای مندرج در سبد خرید، می توانند مابه التفاوت قیمت این کالاها را نسبت به سال 1401 (حدود 120 هزار تومان) دریافت کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت کار، مردم باید این مبلغ را برای خرید از سبد کالای مشخص شده هزینه کنند.

بر این اساس در مجموع میزان یارانه ای که سه دهک اول دریافت می کنند یعنی حدود 29 میلیون نفر با احتساب مشوق 120 هزار تومانی دولت به ازای هر نفر 520 هزار تومان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این طرح شامل 11 محصول اساسی شامل شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، شکر، برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد برای خانوارها عرضه می شود. . . .


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا