اخبار روز

چرا عربستان سعودی می خواهد جنگنده فرانسوی رافال بخرد؟

سباستین لکورنو به خبرنگاران تایید کرد که بین شرکت هوانوردی داسو، سازنده این هواپیما، و مقامات سعودی درباره این فروش احتمالی “مذاکرات” صورت گرفته است. با این حال وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

نیروی هوایی عربستان سعودی عمدتاً به جنگنده های اف-15 آمریکایی و یوروفایترهای ساخت بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا مجهز است. با این حال، هفته نامه فرانسوی تریبون گزارش داد که مقامات سعودی از شرکت داسو خواسته اند تا هزینه خرید 54 فروند جنگنده رافال را برآورد و تا 10 نوامبر به آنها اطلاع دهد.

رافال، یک جت جنگنده چند منظوره دو موتوره، یکی از پرفروش ترین ها در صنعت دفاعی فرانسه است و فروش این هواپیما در بازارهای جهانی به صادرات تسلیحات فرانسه در سال گذشته کمک کرد تا به بالاترین حد خود برسد.

فرانسه، سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان پس از آمریکا و روسیه، سال گذشته 80 فروند از این جت های جنگنده را به قیمت 16 میلیارد یورو به امارات متحده عربی فروخت. اندونزی، یونان، هند، قطر و مصر از دیگر مشتریان هواپیماهای جنگنده رافال هستند.

تاکنون بیش از نیمی از تولید جت جنگنده رافال فرانسه به کشورهای دیگر فروخته شده است. به همین دلیل، سازمان‌های حقوق بشر اغلب از فرانسه به دلیل ارائه چنین سلاح‌هایی به رژیم‌های مستبد انتقاد می‌کنند.

به گفته وزارت دفاع فرانسه، با این حال، این کشور همیشه به “تعهدات بین المللی” خود پایبند است و صادرات تسلیحات در چارچوب “قوانین بسیار سخت” انجام می شود.

چرا عربستان سعودی به خرید هواپیماهای جنگنده رافال علاقه مند است؟

اگرچه ریاض سالهاست که به این جنگنده فرانسوی علاقه دارد، اما از زمانی که امارات متحده عربی قرارداد خرید 80 فروند رافال F4 را اعلام کرد، علاقه بیشتری نشان داد.

حدود یک سال پیش از آنکه هفته نامه تریبون از تمایل سعودی ها به خرید 54 فروند جنگنده رافال خبر داد، برخی افشاگری ها احتمال فروش 100 تا 200 فروند جنگنده از این نوع به ریاض را به قیمت 36 میلیارد یورو مطرح کرد.

برخی معتقدند که “افزایش تنش در خلیج فارس” ممکن است شور و شوق عربستان را افزایش داده باشد. اما این ایده چندان قابل قبول نیست، زیرا حتی پس از انعقاد قرارداد نیز برای دریافت این هواپیماها باید چندین سال صبر کرد.

گزینه دومی که پیشنهاد شده و از حمایت بیشتری برخوردار است، تلاش عربستان سعودی برای «فشار آوردن آلمان» از این طریق است.

زیرا تمایل به خرید رافال فرانسوی در بحث خرید حدود 50 تایفون یوروفایتر از بریتانیای کبیر تاثیر خواهد داشت. آلمان (شریک تولیدی یوروفایتر تایفون) نیز به دلیل سیاست تحریم صادرات تسلیحات برلین در تلاش است تا از حق وتوی خود بر فروش آنها استفاده کند.

اتحادیه اروپا در سال 2008 مقرراتی را برای صادرات تسلیحات به کشورهای خارج از اتحادیه تصویب کرد و تمامی اعضا را ملزم به رعایت آنها کرد. به عنوان بخشی از این مقررات، به عنوان مثال، صادرات سلاح از این اتحادیه به مناطق درگیری و به کشورهایی که حقوق بشر را نقض می کنند، ممنوع است. اما “در عمل” آلمان یکی از معدود کشورهایی است که هنوز به این مقررات پایبند است.

پس از جنگ یمن در سال 2015 و قتل جمال خاشقجی در سال 2018، آلمان همچنان به سیاست تحریم فروش تسلیحات به عربستان سعودی پایبند است و به این ترتیب بدون توافق لندن و ریاض امکان نهایی شدن توافق آلمان وجود ندارد. توافق.

پافشاری آلمان برای این ممنوعیت‌ها، حتی موضوع بحث در نشست سران ناتو در م اه ژوئیه بود و مقامات ایرباس، که آلمان یکی از شرکای آن است و قطعاتی از این هواپیما نیز در هامبورگ ساخته می‌شود، اعلام کردند که این ممانع به سودآوری بیشتر می‌شود. رقیب فرانسوی آنها که کار می کند.

به گزارش هفته نامه تریبون، پاریس و شرکت هوانوردی داسو با توجه بیشتری به درخواست خرید عربستان سعودی نگاه می کنند. زیرا هر دو می دانند که ریاض در تلاش است تا برلین را متقاعد کند و برلین سعی دارد سعودی ها را متقاعد کند تا برای آزادی گروگان های آلمانی میانجیگری کنند و در عین حال بحث فروش یوروفایتر تایفون نیز مطرح است. این شبه نظامیان از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، گروگان هایی را در غزه نگه داشته اند.

با این حال، فرانسه از مشکل دیگری نیز آگاه است که احتمالاً به عنوان برگ برنده ای برای این کشور تلقی می شود. اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بالاخره می خواهد هواپیماهایی داشته باشد که نه به مقررات آمریکا در مورد فروش تسلیحات وابسته باشند و نه به مقررات آلمان.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا