اخبار روز

اعلام نشدن قیمت 206 توسط شورای رقابت/ از چشم افتادن خودرو محبوب

به گزارش پی ام آپ، حذف برخی از محصولات پرطرفدار از سبد محصولات ایران خودرو با انتشار لیست قیمت جدید این خودروساز قوت گرفت. پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه سوز دو محصولی هستند که به نظر می رسد بی سر و صدا از سبد خودروهای ایران خارج شده اند. دیروز لیست قیمت جدید محصولات ایران خودرو منتشر و به تصویب شورای رقابت رسید. این لیست شامل 28 خودرو بود. بررسی این لیست نشان می دهد که اعضای شورای رقابت قیمت جدیدی را برای دو محصول پرطرفدار این خودروساز یعنی پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه سوز اعلام نکرده اند. این اتفاق به شایعات حذف این خودروها دامن زد.

پیش از این ایران خودرویی ها در مجوز افزایش قیمتی که در فروردین ماه امسال از شورای رقابت دریافت کرده بودند، قیمت جدیدی را برای پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه سوز نیز تعیین کرده بودند و این دو خودرو مشمول به روز رسانی لیست قیمت خودروهای جاده ای ویژه در اولین ماه سال جاری بودند. اما نبود این دو خودرو در لیست قیمت جدید نشان می دهد که این کمپانی تصمیم گرفته است با پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه سوز خداحافظی کند.

حذف پژو 405 دوگانه سوز دور از ذهن نبود، چرا که ایران خودرو مدل بنزینی این خودرو را در سال 1399 از سبد محصولات خود حذف کرده بود و باقیماندن مدل دوگانه سوز در سبد محصولات به دلیل تعهدات این شرکت با رانندگان تاکسی بود. حال با توجه به اتمام مصالحه و یا تعویض سمند سورن دوگانه سوز این امکان را پیدا کردند که با پژو 405 دوگانه سوز خداحافظی کنند بنابراین پژو 405 دوگانه سوز نیز در موزه ایران خودرو به مدل بنزینی خواهد پیوست.

اما داستان پژو 206 تیپ 2 متفاوت است. مدیران ایران خودرو در اسفند 1401 اعلام کردند که قصد دارند پژو 206 تیپ 2 را از سبد محصولات خود حذف کنند. آنها به دنبال جایگزینی پژو 206 تیپ 2 با پژو 207 تیپ 5 و پژو 207 با موتور TU3 بودند. انتشار این خبر باعث نارضایتی مصرف کنندگان شد و شاهد افزایش قیمت این خودروی محبوب در بازار بودیم. پژو 206 تیپ دو ارزان ترین محصول تولیدی ایران خودرو بود و مصرف کنندگان حاضر نبودند به این راحتی از این محصول هاچ بک (بدون صندوق عقب) صرف نظر کنند. خودروسازان ایرانی در مواجهه با این واکنش ها به نوعی به حرف های خود بازگشتند و اعلام کردند پژو 206 تیپ 2 را در سبد محصولات خود نگه می دارند.

اما به نظر می رسد مدیران ایران خودرو سرانجام تصمیم خود را عملی کردند و با جایگزینی پژو 207 تیپ 5 و TU3 به جای پژو 206 تیپ 2، این خودرو را به همراه پژو 405 دوگانه سوز روانه موزه کردند.

البته آنچه این فرض را تقویت می کند این است که ایران خودرویی ها در دور اول فروش سیستم یکپارچه ای که در آن حضور داشتند از فروش پژو 206 تیپ 2 خودداری کردند. مدیران ایران خودرو پس از اتمام دور اول فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه صمت، ظرفیت تولید 1402 خود را تکمیل اعلام کردند و گفتند نمی توانند در دور دوم فروش خودرو شرکت کنند. با توجه به تکمیل ظرفیت تولید این خودروساز در سال جاری، به نظر می رسد پژو 206 تیپ 2 در سبد تولیدی امسال این خودروساز جایی نداشته باشد. بررسی بازار ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت امسال پژو 206 تیپ 2 1402 را عرضه نکرده اند. پس اگر ایران خودرو تولید این خودروی پرطرفدار را در سال جاری داشته باشد صرفا برای انجام تعهدات فوق الذکر است و در غیر این صورت قصد ادامه تولید پژو 206 تیپ 2 را ندارد. بررسی لیست قیمت های خودروهای این شرکت نشان می دهد که این خودروساز پژو 206 تیپ 3 را در سبد محصولات خود نگه داشته است و این خودرو را به نزدیک ترین خودرو به پژو 206 تیپ 2 تبدیل کرده است. تنها ردی از پژو 206 در لیست جدید قیمت پژو 206 کروس ایران خودرو این است که ایران خودرو مشخص نکرده است که این محصول در چه موردی است. این احتمال وجود دارد که این خودرو پژو 206 تیپ 3 (پژو 206 تیپ 2 با سقف پانوراما یا سقف شیشه ای) باشد.

به نظر می رسد بازار خودرو نیز نسبت به خروج پژو 206 تیپ 2 از سبد محصولات ایران خودرو بی تفاوت نیست و در روزهایی که بازار خودرو در رکود قرار دارد، ممکن است قیمت پژو 206 تیپ 2 خلاف جهت بازار  حرکت کند و  شاهد رشد قیمت این خودرو باشیم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا