دانستنی ها

چرا سمت چپ و پایین کمر، درد میگیرد؟/ شایع‌ترین علل درد کمر در این نواحی!

درد تیرکشنده یا حتی ضربان‌دار در سمت کمر چپ می‌تواند تأثیر شدیدی بر روی فعالیت‌های روزمره شما داشته باشد و از ورزش کردنتان نیز جلوگیری کند.

خوب این است که در بیشتر موارد عواملی مانند فشار زیاد به عضلات و رباط‌ها عامل این درد می‌باشند که با گذر زمان بهبود می‌یابند. با این حال، در برخی موارد، به ویژه درد یک طرفه کمر، مثلاً سمت چپ، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر مانند عفونت یا آسیب باشد که به صلاحدید پزشک باید بررسی شود و اقدامات درمانی مناسب به‌‌موقع انجام شود.

در این مقاله به علل احتمالی کمردرد یک طرفه، زمان مراجعه به پزشک و اقداماتی که می توانید برای بهبودی انجام دهید، می پردازیم.

کشش عضلانی

شایع ترین علت درد در سمت چپ و پایین کمر آسیب به ماهیچه ها، رباط ها و تاندون هایی است که ستون فقرات را پشتیبانی می کنند، مانند: سقوط، ضربه یا تصادف که باعث ضربه به کمر می شود. یک چرخش ناگهانی توزیع وزن نابرابر، مانند زمانی که یک کیف سنگین را روی یک شانه حمل می کنید. وضعیت بدنی نامناسب علائمی که نشان می دهد کمردرد ناشی از تنش عضلانی است، عبارتند از احساس درد ضربان دار، گرفتگی یا اسپاسم.

عفونت

یک عفونت درمان نشده در مجاری ادراری می‌تواند باعث عفونت پیشرفته در مثانه یا کلیه چپ شود، که با دردی مداوم در منطقه پایین و چپ کمر همراه است. برای پیشگیری از این عفونت‌ها، مصرف مایعات بیشتر و ادرارکردن پس از رابطه جنسی و درمان هرگونه عفونتی با آنتی‌بیوتیک تجویزشده توسط پزشک، بسیار مهم است. اگر دردی در سمت چپ کمرتان با علائمی مانند سوزش ادرار، تب و لرز همراه است، بهتر است به زودی به پزشک خود مراجعه کنید تا عفونت شما درمان شود و به بدتر شدن این موضوع نپردازید.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه رسوبات نمکی هستند که در مجاری ادراری ایجاد می شوند و می توانند باعث درد شدید و شدید در ناحیه کمر و همچنین درد در شکم، کشاله ران و پایین دنده ها شوند. یکی دیگر از علائم شایع سنگ کلیه وجود خون در ادرار است. برخی از عوامل خطر اصلی برای سنگ کلیه عبارتند از ژنتیک، تغذیه، موقعیت جغرافیایی و سایر بیماری ها.

سنگ های کوچک می توانند از طریق دستگاه ادراری عبور کنند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، سنگ های بزرگتر احتمالاً به درمان هایی مانند شکستن سنگ یا جراحی نیاز دارند.

اندومتریوز

اندومتریوز یک عارضه است که در آن بافتی مشابه بافت مخاط رحم در بیرون رحم رشد می‌کند. این ممکن است باعث درد در پایین کمر شود که احتمالاً با گرفتگی‌های شدید طی قاعدگی و درد حین رابطه جنسی همراه باشد. اندومتریوز یک عارضه شایع است که می‌تواند منجر به عوارضی مانند ناباروری شود. استاندارد طلایی برای تشخیص اندومتریوز، جراحی لاپاراسکوپیک است که طی آن پزشک می‌تواند بافت تا کجا منتشر شده است رو مشاهده کند.

شکستگی فشاری

فعالیت های بدنی تکراری مانند وزنه برداری یا ورزش هایی مانند تنیس و ژیمناستیک می تواند به ستون فقرات فشار وارد کند و به مرور زمان منجر به شکستگی های استرسی شود. ناحیه آسیب دیده اغلب هنگام لمس دردناک است و این درد می تواند آنقدر شدید باشد که به درمان های معمولی پاسخ نمی دهد. در بیشتر موارد شکستگی استرس، مشکل در عرض شش تا هشت هفته برطرف می شود. اما تنها راه تشخیص صحیح روش های پزشکی است.

بارداری

بیش از دو سوم زنان باردار از کمردرد رنج می برند که اغلب به آن کمردرد می گویند. این درد عمیق و کوبنده است و در یک یا هر دو طرف کمر احساس می شود.

هنگامی که جنین رشد می کند، به عضلات پشت فشار وارد می شود و این درد ممکن است به مرور زمان با رشد تدریجی جنین افزایش یابد. وزن جنین می تواند مرکز ثقل بدن را به سمت جلو هل دهد که بر عضلات مختلف پشت تاثیر می گذارد.

سندرم مفصل ساکروایلیاک

اختلال مفصل ساکروایلیاک یا ساکروایلیاک حرکت غیرطبیعی و التهاب مفصلی است که استخوان های خاجی را به پایین ستون فقرات متصل می کند. التهاب مفصل ساکروایلیاک چپ می‌تواند باعث درد مبهم در قسمت پایین کمر شود و اغلب با درد در باسن یا بالای ران چپ همراه است.

این عارضه می تواند مزمن یا نتیجه یک استرس موقت باشد. عوامل خطر برای سندرم مفصل ساکروایلیاک شامل بارداری، ناصافی پاها یا تصادف یا افتادن است.

فتق دیسک

دیسک‌ها، بافتی ضربه‌گیر بین مهره‌های ستون فقرات هستند که می‌توانند تحت فشار بیرونی قرار گرفته و فتق یا هرنی دیسک ایجاد کنند. بسیاری از افراد نشانه‌ای از فتق دیسک ندارند، اما در برخی موارد ممکن است درد و بی‌حسی در یک سمت کمر ایجاد شود که محل آن بستگی به موقعیت دیسک دارد. در موارد نادر، دیسک پاره می‌شود یا می‌شکند و درد شدیدی ایجاد می‌کند که برای جلوگیری از آسیب دائمی به عصب، لازم است به وسیله جراحی درمان شود.

اگر با درد شدید در پا مواجه شدید که به سمت آن گسترش می‌یابد یا پا ناگهان ضعیف می‌شود و هم‌زمان با کاهش توانایی حرکات روده یا مثانه مواجه شدید، باید به سرعت به اورژانس مراجعه کنید.

تومور

به ندرت؛ اما سرطان ستون فقرات می تواند باعث کمردرد یک طرفه شود. سایر علائم تومور ستون فقرات یا سرطان عبارتند از کاهش وزن غیرقابل توضیح، تب، بی حالی، ضعف یا مشکل در راه رفتن. یادآوری می کنیم که سرطان یکی از علل نادر کمردرد است.

درمان های خانگی برای درمان کمردرد. داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند درد و التهاب را تسکین دهند. داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند شل کننده های عضلانی یا مسکن ها نیز باعث تسکین موقت درد می شوند. کرم‌های موضعی، ژل‌ها و چسب‌های حاوی لیدوکائین و منتول یا کپسایسین بدون نسخه، اعصاب پوست را تحریک می‌کنند و شما را نسبت به درد بی‌حس می‌کنند. این درمان ممکن است در تسکین درد موضعی ناشی از تنش عضلانی مفید باشد. بسته ها و کمپرس های سرد یا گرم به کاهش درد و التهاب، افزایش تحرک و کاهش فشار روی کمر کمک می کند. البته قبل از شروع ورزش جدید حتما با پزشک خود مشورت کنید، کاهش فشار و استرس با مدیتیشن و یوگا نیز می تواند کمردرد مزمن را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

درد یک طرفه کمر یک عارضه شایع است که معمولاً به دلیل آسیب بافت نرم ایجاد می‌شود. اکثر موارد کمردرد در خانه قابل درمان هستند و باید در عرض چند هفته بهبود پیدا کنند. اما اگر کمردرد شما با علائمی مانند تب یا درد شدید و پersistent همراه باشد و بیش از دو سه هفته طول بکشد، به شدت توصیه می‌شود که جهت تشخیص علت و اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است پایه‌ی مشکلات جدی مانند عفونت یا پارگی دیسک باشد.

همچنین، اگر بی‌حسی در دست یا پای شما حس کردید، در راه رفتن یا ایستادن مشکلی پیدا کردید، کنترل مثانه یا روده‌هایتان را از دست دادید، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

این مسایل درمان زودتر به افزایش احتمال بهبود پاسخ می‌دهند، بنابراین لطفاً اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: تبیان

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا