دانستنی ها

چرا سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان شایع تر است؟

 

همه ما می دانیم که زمستان فصل سرما و آنفولانزا است. مثل زمانی که هوا سرد می شود، ویروس های مزاحم شروع به کار می کنند.

اما پی ام آپ گزارش می دهد که باکتری ها و ویروس ها در تمام طول سال وجود دارند. پس چرا وقتی هوا سرد است بیشتر دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می شویم؟

اخیراً دانشمندان علت بیولوژیکی این مشکل را کشف کرده اند. در واقع هوای سرد به پاسخ ایمنی در بینی آسیب می رساند.

برای اولین بار، ما یک توضیح بیولوژیکی و مولکولی برای یکی از پاسخ های ایمنی خود داریم که به نظر می رسد در دماهای پایین محدود است.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ در مجله The Journal of منتشر شده، کاهش دمای داخل بینی تا ۵ درجه سانتیگراد، تقریباً ۵۰ درصد از میلیارد‌ها سلول مفید در بینی را از بین می‌برد.

هوای سرد باعث افزایش عفونت های ویروسی می شود. زیرا شما اساسا نیمی از پاسخ ایمنی خود را با کاهش جزئی دما از دست داده اید.

یک ویروس یا باکتری تنفسی به نقطه اصلی ورود به بدن، یعنی بینی حمله می‌کند. یک تیم پژوهشی کشف کرده‌اند که بخش جلوی بینی، بلافاصله وجود میکروب را تشخیص می‌دهد.

سپس، سلول‌های پوشاننده بینی شروع به ایجاد میلیارد‌ها نسخه ساده از خود می‌کنند که به نام وزیکول‌های خارج سلولی یا EV شناخته می‌شوند.

وزیکول ها نمی توانند مانند سلول ها تقسیم شوند. اما اینها مانند نسخه های مینیاتوری سلول هایی هستند که به طور خاص برای از بین بردن این ویروس ها طراحی شده اند.

وزیکول به عنوان طعمه عمل می کند. بنابراین به جای چسبیدن به سلول ها، ویروس ها به این طعمه ها می چسبند. سپس توسط مخاط بینی از بین می روند و قبل از اینکه فرصتی برای تکثیر پیدا کنند متوقف می شوند.

بر اساس نتایج این مطالعه، زمانی که بینی مورد حمله قرار می گیرد، تولید وزیکول های خارج سلولی 160 درصد افزایش می یابد.

علاوه بر این، سلول های بدن حاوی یک کشنده ویروسی به نام میکرو RNA هستند که به میکروب های مهاجم حمله می کند. بنابراین دماغ ما با چند سلاح قدرتمند به جنگ ویروس ها می رود. پس در هوای سرد چه اتفاقی می افتد؟

برای بررسی این موضوع، چهار شرکت کننده در مطالعه به مدت 15 دقیقه در معرض دمای 4.4 درجه سانتیگراد قرار گرفتند و سپس شرایط داخل حفره بینی آنها بررسی شد.

طبق نتایج، وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرید، دمای بینی شما می‌تواند تا ۱۲- درجه سانتی‌گراد کاهش یابد و این عامل باعث از بین رفتن کامل سد دفاعی بینی خواهد شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا