اخبار روز سینما

دلیل سرما خوردگی زیاد در زمستان!

همه ما می دانیم که زمستان فصل سرما و آنفولانزا است. گویی ویروس های مزاحم به محض سرد شدن شروع به فعالیت می کنند.

با این حال، باکتری ها و ویروس ها در تمام طول سال وجود دارند. پس چرا وقتی هوا سرد است بیشتر دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می شویم؟

اخیراً دانشمندان دلیل بیولوژیکی این مشکل را کشف کرده اند. در واقع هوای سرد به پاسخ ایمنی بینی آسیب می زند.

 

چرا در زمستان سردتر هستیم؟

این اولین بار است که توضیح بیولوژیکی و مولکولی برای یکی از پاسخ های ایمنی خود داریم که به نظر می رسد محدود به دمای پایین است.

طبق مطالعه ای که در سال 2022 در مجله The Journal of منتشر شد، کاهش دمای داخل بینی تا 5 درجه سانتیگراد تقریباً 50 درصد از میلیاردها سلول مفید در بینی را از بین می برد.

یک ویروس یا باکتری تنفسی به نقطه اصلی ورود به بدن یعنی بینی حمله می کند. یک تیم تحقیقاتی کشف کرده اند که جلوی بینی بلافاصله وجود میکروب ها را تشخیص می دهد. سپس سلول‌های پوشاننده بینی شروع به تولید میلیاردها نسخه از خود می‌کنند که به عنوان وزیکول‌های خارج سلولی یا EVs شناخته می‌شوند.

چرا در زمستان سردتر هستیم؟

وزیکول ها نمی توانند مانند سلول ها تقسیم شوند. اما آنها مانند نسخه های مینیاتوری سلول هایی هستند که به طور خاص برای از بین بردن این ویروس ها طراحی شده اند.

وزیکول به عنوان طعمه عمل می کند. بنابراین به جای اینکه به سلول ها بچسبند، ویروس ها به این طعمه ها متصل می شوند. سپس آنها با مخاط بینی پاک می شوند و قبل از اینکه فرصتی برای تولید مثل داشته باشند متوقف می شوند.

بر اساس نتایج این مطالعه، زمانی که بینی مورد حمله قرار می گیرد، تولید وزیکول های خارج سلولی 160 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، سلول‌های بدن حاوی یک قاتل ویروسی به نام microRNA هستند که به میکروب‌های مهاجم حمله می‌کنند، بنابراین بینی ما با سلاح‌های قدرتمند به جنگ با ویروس‌ها می‌رود. اما وقتی هوا سرد است چه اتفاقی می افتد؟

چرا در زمستان سردتر هستیم؟

برای کشف این مشکل، 4 شرکت کننده در تحقیق به مدت 15 دقیقه در معرض دمای 4.4 درجه سانتیگراد قرار گرفتند و سپس شرایط داخل حفره بینی آنها بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دمای بینی هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد تا 12- درجه سانتیگراد کاهش می یابد و این عامل باعث از بین رفتن کامل سد دفاعی بینی می شود.

چرا در زمستان سردتر هستیم؟

هوای سرد باعث افزایش عفونت های ویروسی می شود. زیرا شما اساساً نیمی از پاسخ ایمنی خود را تنها با اندکی کاهش دما از دست داده اید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا