دانستنی ها

چرا بعد از ظهر خسته ایم؟

یک وعده غذایی پر از مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند مانند سیب زمینی، غلات و نان سفید می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. این غذاها شاخص گلیسمی بالایی دارند و باعث آزاد شدن سریع قند در بدن می شوند.

به گزارش فرادید، افزایش قند خون به بدن دستور می‌دهد تا انسولین بیشتری تولید کند و باعث ایجاد مجموعه‌ای از رویدادهای بیولوژیکی می‌شود که منجر به جذب گلوکز توسط سلول‌های ماهیچه‌ای و چربی می‌شود. این باعث کاهش سطح قند خون و کاهش انرژی می شود.

هنگامی که غذا می خورید، بدن شما سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند و به حالت “استراحت و هضم” می رود. این برعکس حالت «جنگ یا گریز» سیستم عصبی سمپاتیک است. میزان خواب آلودگی و هضم غذا به مقدار غذایی که در یک وعده می خورید بستگی دارد. غذای بیشتر نیاز به استراحت بیشتری دارد.

اسید آمینه تریپتوفان نیز ممکن است در خواب آلودگی بعد از غذا نقش داشته باشد. تریپتوفان در بسیاری از غذاهای پروتئینی از جمله تخم مرغ، ماهی و گوشت یافت می شود. انسولین جذب اسیدهای آمینه خاص (نه تریپتوفان) را به عضلات تحریک می کند. این اجازه می دهد تا تریپتوفان از طریق یک انتقال دهنده اسید آمینه به مغز برسد. در آنجا به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود که هر دو باعث آرامش و خواب می شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از کما غذایی پرهیز از وعده های غذایی پر کربوهیدرات مانند ساندویچ یا برنج است. مقداری پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات اضافه کنید تا مواد را متعادل کنید و در یک وعده غذای زیادی نخورید!

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا