اخبار روز

چرا شاخص بورس در هفته اخیر منفی شد؟ | چه عواملی اثرگذار بر شاخص بورس ایران در هفته گذشته بودند؟

در هفته‌ی گذشته، با کاهش نماگرها، بازار بورس تهران نیز با افت ۱۳/۱ درصدی در مقیاس هفتگی همراه بود. نماگر هم وزن نیز که نشان دهنده‌ی تأثیر یکسان کلیه‌ی نمادهای معاملاتی است، در هفته‌ی گذشته ۱۶/۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در نهایت، با کاهش ۳۴/۱ درصدی، شاخص فرابورس نیز همراه شد.

این افت نماگرها در دورانی رخ داد که قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۹۴ دلار در هر بشکه رسیده و در نزدیکی سه رقمی شدن قرار دارد. انتظار می‌رود که این موضوع در صنایع و نمادهای مربوطه در هفته‌ی جاری، باعث تأثیر بسیاری بر روی محاسبات ذهنی سهامداران شود.

در گزارش های قبلی «دنیای اقتصاد» بارها اشاره شده بود که بورس تهران در مجموع و در مرحله فعلی از محرکی که بتواند قیمت ها را به سطوح بالاتر برساند، محروم است. البته این بدان معنا نیست که قیمت ها در بورس شانسی برای افزایش ندارند، بلکه نکته نگارنده این است که در حال حاضر هیچ محرکی در دل و متن اقتصاد کشور وجود ندارد که باعث شکل گیری روند شود. که باعث افزایش قیمت کل بورس تهران می شود. خلاصه اینکه در سال های اخیر آتش انتظارات تورمی و رشد دلار باعث شده کل بورس تهران با رشد قیمت ها همراه شود. روند صعودی سریع در بازار سهام از آن زمان آبان سال گذشته در بورس و تا اواسط شروع شد اردیبهشت ماه سال جاری در نتیجه افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد ادامه یافت.

در ماه‌های گذشته، با توجه به عوامل مختلف، انتظارات تورمی و نگرانی درباره آینده اقتصادی ایران افزایش یافته است. این انتظارات باعث شده‌اند که با وجود عدم وجود محرک قوی، بورس تهران به دلیل نگرانی‌های بازار، به نتایج مطلوبی نرسد.

در حوزه رشد نقدینگی نیز، روند کاهشی در ماه‌های اخیر با ادامه پیدا کرده است. در گزارش اخیر بانک مرکزی، رشد نقدینگی تا پایان مرداد ماه امسال به ۹.۲۶ درصد رسیده است که از کمترین میزان آن در دو سال گذشته است.

علاوه بر این، نسبت پول به نقدینگی که به عنوان یکی از دماسنج‌های انتظارات تورمی شناخته می‌شود، نیز در این گزارش با افت همراه شده است. این افت می‌تواند منجر به افزایش نسبت پول به شبه‌پول شود که به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها برای سنجش وضعیت تورم در آینده استفاده می‌شود.

در پایان، می‌توان گفت که باتوجه به محدود شدن قیمت دلار در مقدار کمتر از ۵۰ هزار تومان و کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر، بورس تهران به دلیل عدم وجود محرک قوی، از مهم‌ترین محرک خود در سال‌های اخیر محروم و بی‌ثمر مانده است.

چشمک نفت به ۱۰۰ دلار

نفت یکی از کالاهای استراتژیک در اقتصاد ایران است که تغییرات قیمت آن، تاثیر بسزایی بر اقتصاد کلی کشور دارد. افزایش قیمت نفت می‌تواند به‌عنوان مرهمی برای رفع نواقص بودجه دولت باشد، اما کاهش قیمت آن نیز می‌تواند سبب کسری بودجه گردد. همچنین، نفت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای کامودیتی در بازار جهانی، تاثیر زیادی بر بورس تهران دارد. افزایش قیمت نفت، باعث افزایش ارزش نمادهای پالایشی خواهد شد، در حالی که کاهش قیمت، ممکن است باعث کاهش این ارزش گردد. همچنین، قیمت نفت برنت در روزهای اخیر با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده و بهای آن به سطح ۹۴ دلار در هر بشکه رسیده است. این امر ممکن است سبب افزایش قیمت محصولات شرکت‌های پتروشیمی شود. نفت برنت در معاملات سال جاری با قیمت ۸۲ دلار در بشکه آغاز شده بود.

نفت در اواسط ماه سوم (اسفند) طی یک روند نزولی تا سطح 72 دلار در هر بشکه عقب نشینی کرد، اما از اواسط ماه مارس تا اواسط آوریل موج صعودی دیگری در بازار آغاز شد و نفت برنت موفق شد به 72 دلار در هر بشکه. بشکه ای و بر عزم خود برای رسیدن به کانال 100 دلار تاکید کرد، اما دوباره امیدها در بازار جهانی نفت کمرنگ شد و قیمت طلای سیاه به کانال پایین تری یعنی کانال 70 دلار عقب نشینی کرد و در سطح 87 دلار در هر بشکه مسدود شد. . کانال 70 دلاری برای حدود سه ماه. از اواخر تیرماه، انتظارات برای افزایش بازار نفت دوباره ظاهر شد و نفت برنت بار دیگر وارد کانال 80 دلاری شد. افزایش قیمت ها در شهریور ماه نیز ادامه یافت و در پایان هفته گذشته قیمت نفت برنت توانست تا سطح 94 دلار در هر بشکه بالا رود و تنها چند قدم تا فتح مجدد کانال 100 دلاری در هر بشکه فاصله داشت. بشکه کاهش عرضه اوپک پلاس و تقاضای مثبت در آسیا یکی از مهم ترین عواملی است که باعث شده چشم انداز قیمت طلای سیاه تا پایان سال جاری مثبت باشد و تحلیلگران رسانه های مختلف در تحلیل های خود آورده اند. شایعاتی مبنی بر نفت 100 دلاری منتشر شد. نهادها

بانک آمریکا پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت به مقدار ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش ماهانه‌اش پیش‌بینی کرده است که بازار نفت در زمستان با کمبود شدیدی روبرو خواهد شد. در این گزارش آمده است که کاهش تولیدی که عربستان و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کرده اند، باعث کسری قابل‌توجه در بازار در سه‌ماهه پایانی سال جاری می‌شود.

درباره بورس تهران هم باید بگوییم که در هفته‌ای که گذشت، با افت هر سه نماد اصلی خود در مقیاس هفتگی مواجه شد. البته برای تاثیر واکنش اهالی بورس تهران در ادامه معاملاتی و هفته‌ای که پیش رو داریم، باید تا نتایج واکنش قیمت نفت در بازارهای جهانی صبر کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا