اخبار ارز دیجیتالدانستنی ها

چرا بازار ارز دیجیتال در حال درجا زدن است؟

مهمترین علت درجا زدن بازار ارزهای دیجیتال، عدم اعتماد و قطعیت تریدرها و سرمایه گذاران نسبت به آینده است. البته در حال حاضر برخی از رمز ارزها به‌دلایل مختلف رشدهای چند درصدی را تجربه کرده‌اند. مثلا قیمت ریپل پس از موفقیت اولیه در دادگاه خود علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار، رشد 61 درصدی داشته است. اما تا زمانی که بیت کوین به‌عنوان پیشران این بازار حرکت بزرگی نداشته باشد، کل بازار نیز تغییرات خاصی را تجربه نخواهد کرد. حالا سوال این است که چه اتفاقی وضعیت سکون بازار را تغییر خواهد داد؟ در این مطلب پاسخ می‌دهیم.

وضعیت کلی بازار رمز ارزها در مرداد 1402

بازار ارزهای دیجیتال بهبود نسبی را در تیر ماه داشته و مارکت کپ کل آن رشد 3.3 درصدی را تجربه کرده است. یکی از دلایل این رشد، صعود قیمت بیت کوین پس از ثبت درخواست ETF اسپات این رمز ارز توسط بزرگترین شرکت‌های مدیریت دارایی دنیا از جمله بلک‌راک و فیدلیتی بوده است.

پس از این اتفاق، موجی از خوش‌بینی‌ها بازار را فرا گرفت و بیت کوین و اتریوم به ترتیب مرزهای 30,000 دلار و 1,900 دلار را رد کردند. در مقابل، برخی از آلت کوین‌ها به‌خاطر سختگیری‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در اوایل ماه دچار ریزش قیمت شدند. پس از رشد قیمت بیت کوین و اتریوم به‌دنبال این خوش‌بینی‌ها، این کمیسیون با اظهار اینکه درخواست‌های ETF اسپات بیت کوین ثبت‌شده شفاف نبوده و جزئیات کاملی ندارند، آن‌ها را رد کرد. این امر باعث خنثی شدن هیجانات پیرامون این رمز ارزها شد.

در هفته سوم تیر 1402، انتشار داده‌های کاهش تورم توسط ایالات متحده، نشانه‌های بهبود شرایط بازارها خصوصا ارزهای دیجیتال را نمایان کرد. قیمت بیت کوین در روز جمعه 14 ژوئیه (23 تیر) با رشد 3.87 درصدی به 31,458 دلار رسید. این اولین بار طی چند روز گذشته است که بیت کوین توانسته صعود بالای 1 درصدی را به ثبت برساند.

در سمت دیگر بازار، قیمت اتریوم نیز به‌دنبال رشد بیت کوین با ثبت رشد بزرگتر 7.57 درصدی، به 2,007 دلار رسید. این اولین بار طی دو ماه گذشته است که اتر توانسته سطوح بالای 2,000 دلار را ببیند.

چرا بازار ارز دیجیتال در حال درجا زدن است؟

شرایط بازار پس از موفقیت اولیه ریپل در دادگاه مقابل SEC

اکثر دیگر رمز ارزهای بازار نیز به‌دنبال افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم با صعود مواجه شدند. این ارزها شامل بایننس کوین، ریپل، کاردانو، دوج کوین و پالیگان هستند. علاوه بر این، لایت کوین، ترون، پولکادات، آوالانچ و شیبا اینو نیز سودآوری‌های متفاوتی را تجربه کردند.

یکی از محرک‌های این اتفاق، حکم دادگاه ایالات متحده به نفع ریپل بوده است. این دادگاه اظهار داشته است که معامله رمز ارز XRP بین سرمایه گذاران خرد را نمی‌توان «فروش اوراق بهادار» دانست. البته کمیسیون همچنان موضع مخالف خود علیه این حکم را حفظ کرده و احتمالا دوباره شکایتی را ثبت خواهد کرد. با این وجود، این اتفاق باعث رشد شدید قیمت‌ها خصوصا برای ریپل شده و صعود 61 درصدی را برای این ارز دیجیتال به‌همراه داشته است.

پس از این اتفاق، ارزش کل بازار کریپتو با رشد 6.8 درصدی به 1.25 تریلیون دلار رسید. علاوه بر این، شاخص ترس و طمع نیز با جهش 3 واحدی (60/100) در ناحیه سبزرنگ قرار دارد. در این میان، تنها چند رمز ارز شامل بیت کوین کش، لئو، کوانتوم، دوج فای، کازماس، آندرداگ و فلوکی اینو دچار افت قیمت شدند.

در هفته دوم مرداد خبر بدی منتشر شد و آن احتمال تحت تعقیب قرار گرفتن صرافی بایننس توسط وزارت دادگستری ایالات متحده بود. با توجه به ابعاد گسترده این قضیه در صورت اجرایی شدن، ترس بازار را قرا گرفت و بیت کوین تا 29,000 دلار سقوط کرد.

آینده بازار کریپتو در سال 2023 و 2024

شاید بتوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر آینده بازار کریپتو در سال 2023 و 2024 را هاوینگ بیت کوین دانست. از نظر تاریخی، این رویداد که هر 4 سال یکبار باعث نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک در شبکه بیت کوین می‌شود، عموما باعث رشد قیمت این رمز ارز شده است.

چرا بازار ارز دیجیتال در حال درجا زدن است؟

همانطور که می‌دانید، پاداش استخراج و کارمزد تراکنش‌ها دو منبع درآمد اصلی ماینرها هستند. حالا با کاهش پاداش از 6.25 واحد BTC به 3.125 واحد در هاوینگ بعدی، برای اینکه فعالیت ماینرها با توجه به هزینه‌هایشان مقرون به‌صرفه باشد، قیمت این رمز ارز باید افزایش یابد. از نظر تاریخی نیز رویداد هاوینگ پیش از اجرایی شدن روی قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته و تا چند ماه بعد از آن بازار صعودی را برای این ارز دیجیتال ایجاد کرده است.

بنابراین در صورت تکرار تاریخ، از اواخر سال 2023 تا نیمه سال 2024 انتظار رشد قیمت بیت کوین را داریم. علاوه بر این، از آنجایی که بیت کوین عموما پیشران بازار است، با صعود BTC منتظر رشد قیمت‌ها در کل بازار کریپتو هستیم. البته هیچ چیز در این بازار با قطعیت کامل قابل پیش‌بینی نیست و شاید این بار وضعیت بازار متفاوت باشد. با وجود همه این‌ها، تمام شرایط برای رشد مهیاست و باید منتظر ماند و دید این انتظارات به واقعیت خواهند پیوست یا خیر.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا