اخبار روز

چرا افزایش عفونت های تنفسی در کشور آنفولانزا بر کرونا غلبه کرده است؟

دکتر. سیداحمد طباطبایی درباره علت افزایش ابتلا به عفونت های تنفسی در کشور در فصل سرما توضیح داد: جدای از دو تا سه سالی که این بیماری کرونا محسوب می شد، پاییز هر سال و در مدارس، دانشگاه ها و فعالیت های اجتماعی، از یک نقطه بالا شروع کنیم: ما با عفونت های تنفسی مواجه هستیم که معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود.

چرا آنفولانزا از سرماخوردگی مهمتر است؟

وی در گفت و گو با ایسنا، سرماخوردگی را شایع ترین بیماری ناشی از عفونت های ویروسی تنفسی در فصل سرما دانست و درباره افزایش ابتلا به این عفونت ها به ایسنا توضیح داد: در برخی سال ها، آنفولانزا به یکباره افزایش یافته و آنفولانزا به موازات آن افزایش یافته است. سرماخوردگی.» بنابراین، شیوع این بیماری بیشتر از سرماخوردگی نیست، اما این نگرانی وجود دارد که اولاً آنفولانزا علائم شدیدتری ایجاد می کند و ثانیاً ممکن است افراد پس از ابتلا دچار عوارض بیشتری شوند. این عوارض می تواند شامل ذات الریه، تجمع چرک در ریه ها، نارسایی تنفسی و غیره باشد. به طور کلی، ماهیت آنفولانزا به این معنی است که می تواند عوارض بیشتری ایجاد کند و شایع تر از سرماخوردگی نیست.

یکی از اعضای کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در دو سال کرونا به دلیل رعایت بهداشت جامعه و اعمال برخی محدودیت‌ها، شاهد کاهش عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی و آنفولانزا بوده‌ایم. و افزود: اما سال گذشته با کاهش محدودیت ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و برپایی تجمعات، از ابتدا مهر و آبان افزایش شدید و اوج عفونت های ویروسی از جمله آنفولانزا و همچنین موارد Omicron Corona را شاهد بودیم که البته دیر بود. آذر و دی با گذشت ماه، شاهد کاهش تدریجی شیوع بودیم. با این حال، هنوز از موارد جدا شده آنفولانزا و کرونا در امان نمانده بودیم. در بهار و تابستان امسال مجدداً موارد کاهش یافت، اکنون دوباره روند افزایشی خواهیم داشت.

علائم کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی فصلی

وی به چهار گروه از بیماری ها شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و آلرژی های فصلی اشاره کرد که ممکن است علائم مشابهی داشته باشند و افراد در تشخیص آن ها از یکدیگر مشکل داشته باشند، افزود: در برخی عفونت ها، برخی علائم بیشتر است. “دوره نهفتگی” برای سرماخوردگی بدون علامت است و علائم به سرعت در این بیماری ظاهر می شود. همین امر در مورد آنفولانزا نیز صدق می کند، با این تفاوت که دوره کمون می تواند کمی طولانی تر باشد. اما با کرونا، دوره نهفتگی به طور قابل توجهی طولانی تر است. وقتی صحبت از حساسیت های فصلی می شود، “جامعه” معنایی ندارد.

طباطبایی ادامه داد: با بیماری کرونا علائم به تدریج ظاهر می شود. علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شوند. با سرماخوردگی، علائم مشابه کرونا شروع می شود و به تدریج پیشرفت می کند. تب با آنفولانزا بسیار شایع است. کرونا همچنین می تواند باعث تب بالا شود. اما سرماخوردگی معمولا باعث تب بالا نمی شود. بنابراین، اگر تب بیمار بالا بماند; یا کرونا یا آنفولانزا. معمولا در آلرژی های فصلی تب مشاهده نمی شود.

این عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا افزود: کبودی، خستگی و بدن درد هم در آنفولانزا و هم در کرونا مشاهده می‌شود، اما در سرماخوردگی و آلرژی‌های فصلی این علائم دیده نمی‌شود. به این ترتیب می توان بر اساس این علائم بین کرونا و آنفولانزا تشخیص داد.

وی با بیان اینکه سرفه در هر چهار گروه از این بیماری ها دیده می شود، تصریح کرد: معمولاً در آنفولانزا سرفه خشک تر است.کرونا می تواند با سرفه خشک نیز همراه باشد. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است پس از ابتلا به این دو بیماری دچار سرفه و خس خس شدید شوند. اما تنگی نفس به طور قابل توجهی در بیماری کرونا شایع تر بود. تنگی نفس می تواند در سرماخوردگی و آنفولانزا نیز رخ دهد، اما نه به شدت کرونا.

طباطبایی با بیان اینکه عطسه در عفونت های ویروسی شایع است اما در آنفولانزا نشانه بیماری نیست، افزود: حساسیت های فصلی نیز با عطسه های مکرر همراه است. آبریزش بینی می تواند در هر چهار گروه از این بیماری ها رخ دهد، اما در آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود. گلودرد همچنین می تواند با آنفولانزا و عفونت های کرونا جدی باشد. گلودرد ممکن است با سرماخوردگی رخ دهد، اما جدی نیست. حساسیت های فصلی به ندرت باعث گلودرد می شود. خارش چشم، گلو و بینی با آلرژی شایع تر است.

وی همچنین گفت: علائم گوارشی ممکن است با آنفولانزا و در کودکان بیشتر باشد و به صورت اسهال و استفراغ ظاهر شود. این علائم با کرونا نیز بروز می‌کنند، اما شدت کمتری نسبت به آنفولانزا دارند.

دلیل افزایش آمار کرونا

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در هفته گذشته و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری. بنابراین مردم و خانواده ها نباید فکر کنند که کرونا دیگر وجود ندارد و تمام شده است. بلکه علت افزایش آمار به دلیل عدم رعایت و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و شرکت در مجالس و میهمانی ها و… است؛ چنین بیماری هایی مبنای افزایش عفونت ها هستند.

طباطبایی ادامه داد: در این راه رعایت استانداردهای بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و استفاده از ماسک به ویژه برای افراد دارای علائم بیماری حائز اهمیت است. علاوه بر این، افراد دارای علائم باید در خانه استراحت کنند و تا زمانی که علائم بهبود نیافته و از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری کنند، در مدرسه یا محل کار شرکت نکنند.

اکنون؛ آنفولانزا شایع تر از کرونا است

کرونا هنوز تمام نشده است

وی توضیح داد که آنفولانزا در حال حاضر بیشتر از کرونا است. وی بیان کرد: اما شاید اهمیت این بیماری برای مردم کمتر دیده شود زیرا آمار آنفلوآنزا منتشر نمی شود. اما باید تاکید کرد که کرونا همچنان وجود دارد و افراد و خانواده ها باید اقدامات بهداشتی را جدی بگیرند.

طباطبایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر 44 مورد فوتی ناشی از کرونا در کشور در هفته گذشته، گفت: اکنون مرگ و میر ناشی از این بیماری عمدتا افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بیماران سرطانی و بیماران شیمی درمانی، سالمندان و بیماران مزمن ریوی و غیره را شامل می شود. .

وی همچنین درباره واکسیناسیون علیه کرونا به ایسنا گفت: هنوز واکسنی برای سویه‌های جدید کرونا ساخته نشده است. با این حال، اگر فردی واکسیناسیون قبلی را انجام نداده باشد، توصیه می شود که واکسیناسیون را تکمیل کند. همچنین توصیه می شود که واکسن به بیماران تزریق شود.

چرا افزایش عفونت های تنفسی

طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: به نظر می رسد عفونت های تنفسی در هفته گذشته نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته است و این مشکل تحت تاثیر عواملی مانند حضور در مدارس، دانشگاه ها و تشکیل اجتماعات مردمی است. بنابراین لازم است افراد و خانواده ها توصیه ها را جدی گرفته و همچنان به مسائل بهداشتی توجه کنند.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا