دانستنی ها

تاثیر چای و قهوه بر چرخه خواب شما

نیمی از جمعیت جهان مشکلات خواب دارند. با این حال، خواب مناسب برای سلامت کلی بدن حیاتی است. در حالی که استفاده از کافئین برای انرژی در طول روز ممکن است مفید باشد، همچنین می تواند باعث مشکلات خواب شود.

اکنون محققان شواهد بیشتری یافته اند مبنی بر اینکه کافئین بر الگوهای خواب و حتی جریان خون مغزی تأثیر می گذارد. محققان مشاهده کردند که کافئین شروع خواب REM را به تاخیر می اندازد اما منجر به خواب آرام تر می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کمبود خواب با هفت عامل از 15 عامل اصلی مرگ و میر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و تصادفات مرتبط است. وقتی افراد از کم خوابی در طول روز خسته می شوند، به دنبال چیزی می گردند که به آنها انرژی بدهد. اغلب این نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه، چای یا نوشیدنی های انرژی زا است.

با این حال، اثرات محرک کافئین دائمی نیست. تحقیقات قبلی نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است منجر به مشکلات خواب بیشتر شود. اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا شواهد بیشتری یافته اند مبنی بر اینکه کافئین بر الگوهای خواب و حتی جریان خون مغزی در موش های آزمایشگاهی تأثیر می گذارد.

محققان همچنین دریافتند که مصرف روزانه کافئین شروع خواب را در موش ها، به ویژه خواب REM، تا دو ساعت بر اساس چرخه نور تا تاریکی تغییر می دهد. در طول این مطالعه، دانشمندان دریافتند که جریان خون به مغز موش ها در هنگام بیدار شدن بیشتر و در هنگام خواب کمتر است. با این حال، یک استثنا وجود داشت که در آن افزایش زیادی در جریان خون مغزی در طول دوره‌های خواب REM وجود داشت.

دکتر که تیم تحقیقاتی را رهبری می کند. چارلز گفت: “ما دریافتیم که خواب REM تحت شرایط کنترل شده (به عنوان مثال، بدون کافئین) با افزایش زیادی در جریان خون مغزی مرتبط است، که فکر می کنیم ممکن است به عملکرد خواب REM کمک کند.”

وی ادامه داد: در موش‌ها، مصرف کافئین در بیداری منجر به افزایش قابل توجه جریان خون مغزی در خواب غیر REM و افزایش جریان خون در طول خواب REM شد. اثرات کافئین با افزایش پاکسازی ضایعات مغزی در هنگام خواب نیز مرتبط است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا