اخبار روز

پیچیدگی پدیده های اجتماعی در دوران معاصر/ وقتی تخلفات رانندگی سرآغاز نافرمانی مدنی می شود!

پی ام آپ، مهرداد خوشکار مقدم: ما در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی، ترافیک و تخلفات رانندگی صحبت می کنیم. موضوعی است که درگیر جوامع شهری است و امروزه علاوه بر شرایط فرهنگی و اجتماعی، مسائل سیاسی و امنیتی نیز با نگاه به وقوع آن تحلیل می شود!

ارتباط بین تخلفات رانندگی و نافرمانی مدنی

تخلفات راهنمایی و رانندگی را نباید به این راحتی کنار گذاشت… اگرچه تکرار این گونه تخلفات ساده و بی اهمیت به نظر می رسد، اما اکنون به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش نافرمانی مدنی شناخته می شود…» اگرچه این عبارت اخیرا مطرح شده است. سردار سرتیپ علی محمدی را به عنوان عالی ترین افسر نیروی انتظامی- و مقام امنیتی آذربایجان شرقی ذکر کرد، اما این نتیجه مطالعات گسترده ای است که هم اکنون توسط جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی تایید شده است.

وی در نشست خبری اخیر خود با انتقاد از عدم هماهنگی افزایش جمعیت شهری و توسعه امکانات شهری، گفت: مهمترین مشکل کلان شهرهای کشور از جمله تبریز کمبود پارکینگ و کمبود پارکینگ است. توزیع مناسب فضاهای شهری مانند مراکز درمانی. بنابراین عادت به زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی با پارک در مکان های ممنوعه، پارک دوبل و… منجر به ایجاد ترافیک و عواقب آن می شود.

سردار سرتیپ محمدی با اشاره به تبعات تکرار تخلفات رانندگی تاکید کرد: مهمترین نتیجه تخلفات مکرر راهنمایی و رانندگی غلبه بر انگ تخلفات و آغاز نافرمانی مدنی از سوی شهروندان است که نتیجه آن در حوادث مختلف نمایان می شود.

حسین اسدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه، با اذعان به تأثیر تخلفات رانندگی در نافرمانی مدنی، اظهار داشت: تخلفات راهنمایی و رانندگی اگرچه در نظر برخی از مردم عادی موضوعی جزئی به نظر می رسد، اما در واقع می تواند آغازگر تخلفات بیشتر باشد!

وی با بیان اینکه تکرار تخلفات رانندگی از تعصب شهروندان نسبت به رعایت قوانین و رعایت مقررات می کاهد، تصریح کرد: در صورت تداوم این ناهنجاری در جامعه، تخلفات رانندگی به یک پدیده عادی برای شهروندان تبدیل می شود و این خود یک شروع مشکل است. یعنی جلوی شرم از ارتکاب سایر تخلفات و ناهنجاری ها و جرایم اجتماعی!

به گفته اسدی، نافرمانی مدنی یکی از مهم ترین پیامدهای رفع قبح خشونت در جامعه است. موضوعی که ظاهرا اهمیت آن مورد غفلت مدیران و تصمیم گیران شهری و اجتماعی قرار گرفته است.

تخلفات رانندگی؛ شهرنشینی در ردیف اول متهم است!

در بررسی علل اصلی تخلفات رانندگی، بین کارشناسان اجتماعی و مقامات پلیس و امنیتی اتفاق نظر وجود دارد. به نظر می رسد مدیریت شهری و نهادهای مسئول در شهرسازی مسئول اصلی این ناهنجاری هستند.

سردار سرتیپ علی محمدی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: یکی از اصلی ترین تخلفات رانندگی که منجر به ایجاد ترافیک و در نهایت تنش عصبی در بین رانندگان می شود کمبود جای پارک و همچنین توقف های تکراری و ممنوع در مسیر اصلی است. جاده ها

وی تصریح کرد: توسعه شهری به ویژه پراکندگی فضاهای عمومی از جمله مراکز درمانی در سطح شهر متعادل نیست و به دلیل نبود پارکینگ کافی تخلفات رانندگی متعدد و ترافیک سنگین وجود دارد.

سردار محمدی خواستار ساماندهی و گسترش پارکینگ های عمومی در مناطق مرکزی شهر شد و گفت: نبود پارکینگ مناسب در سطح شهر بهانه ای را برای مجرمان فراهم می کند تا تخلفات خود را توجیه کرده و سایر سازمان ها را مقصر بدانند.

حسین اسدی، جامعه شناس با تاکید بر اینکه مردم به طور طبیعی نسبت به رفتارهای نابهنجار اجتماعی بی علاقه هستند، ادامه داد: هیچ شهروندی را نمی توانیم پیدا کنیم که علاقه مند به تخلفات رانندگی و تخلف از مقررات مربوطه باشد، بنابراین علت بی توجهی شهروندان به قوانین رانندگی است. .» در بی کفایتی مدیران اجرایی. او می دانست که چگونه قوانین شهرسازی و شهرسازی را اعمال کند.

وی علت اصلی تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی را عدم تطبیق شرایط زندگی و شهرنشینی با نیازهای مردم دانست و افزود: شهروندان باید برای انجام امور اداری، پزشکی، مالیاتی، ثبتی و قضایی مستقیماً و شخصاً به ادارات مراجعه کنند.

اسدی ادامه داد: از آنجایی که سیستم حمل و نقل عمومی منظم و سازمان یافته وجود ندارد، شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند. این در حالی است که فضای پارک مناسبی در شهر وجود ندارد و افزایش توقف های غیرقانونی باعث ایجاد ترافیک و حتی تنش های اجتماعی می شود.

نداشتن پارکینگ تخلف مجوز پارکینگ نیست اما چاره ای نداریم

سردار سرتیپ علی محمدی رئیس پلیس راه استان آذربایجان شرقی در خصوص امکان ممانعت و برخورد با متخلفان گفت: کمبود تردد و پارکینگ کافی به منزله تخلف از گواهینامه رانندگی و تخلف از انضباط راهنمایی و رانندگی نیست.

سرهنگ یونس منفرد رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: بیشتر توقف های غیرمجاز که باعث ترافیک سنگین می شود در مقابل مراکز درمانی و مطب پزشکان است.

وی ادامه داد: اکثر خودروهایی که به دلیل کمبود جای پارک در مقابل این مراکز توقف می کنند، بیماران، سالمندان و افرادی که نمی توانند راه بروند، حمل می کنند.

سرهنگ منفرد تصریح کرد: همکاران ما از نظر انسانی نمی توانند خودروی همراه با بیمار یا بی حرکت را متوقف کنند بنابراین توقف کوتاه مدت و موقت نیز باعث تردد طولانی مدت می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی، تخلفات رانندگی را به تنهایی در این موارد عامل بازدارنده ندانست و افزود: اکثر مردم جرایم رانندگی را جزئی از هزینه درمان می دانند و به دلیل نبود پارکینگ مناسب در مراکز درمانی دچار مشکل شده اند. دوبرابر توقف کن و بخر.» ممنوع!

این قسمت از سخنان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی را «نظریه استاندارد اقتصادی جرم» علوم اجتماعی نیز تأیید می کند. بر اساس مطالعه سال ۲۰۱۹ دانشگاه فردوسی با عنوان «نقش نگرش‌ها و باورهای رانندگان جوان در پیشگیری از جرایم رانندگی»، مشخص شده است که نقض قوانین راهنمایی و رانندگی اغلب به‌عنوان تصمیم‌های منطقی و آگاهانه تلقی می‌شود. بر این اساس، در صورتی که منافع مورد انتظار رفتار غیرقانونی بیشتر از هزینه های مورد انتظار (جرایم) انتخاب این اقدام باشد، تخلفات قانونی وجود دارد.

پیچیدگی پدیده های اجتماعی در دوران معاصر/ وقتی تخلفات رانندگی سرآغاز نافرمانی مدنی می شود!

تخلفات رانندگی و عوامل نادیده گرفته شده!

حسین اسدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه، ضمن تشریح علل تخلفات رانندگی، دیدگاه های دیگری را نیز مطرح کرد که می تواند در تحلیل این پدیده راهگشا باشد.

وی گفت: در شرایطی که عموم مردم از شرایط اقتصادی و اجتماعی ناراضی هستند، تخلفات رانندگی ارزان ترین و در دسترس ترین روش اعتراض به نظر می رسد.

به گفته این جامعه شناس، تخلفات راهنمایی و رانندگی از دیدگاه این افراد راهی برای رفع فشارهای روزمره و ارضای حس لجبازی در برابر مقررات محدودکننده است!

اسدی با بیان اینکه فروریختن انگ ارتکاب تخلف زمینه ساز سایر تخلفات و ناهنجاری های اجتماعی است، هشدار داد: تکرار جرایم راهنمایی و رانندگی در طول زمان موجب تضییع حقوق شهروندان و به خطر افتادن جان آنها می شود.

***

به عقیده کارشناسان، در دنیایی که همه پدیده های اجتماعی به هم مرتبط هستند، نمی توان به سادگی از کوچکترین مشکلات انسانی چشم پوشی کرد… زیرا یک مشکل پیش پا افتاده می تواند ریشه یک بحران اجتماعی بزرگ باشد.

کی فکرش را می کرد که علاوه بر جرایم امنیتی، تخلفات رانندگی نیز در حال بررسی است و اکنون یکی از عوامل و ریشه های نافرمانی مدنی است؟!

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا