اخبار روز

پیش نیاز حضور اصلاح طلبان در انتخابات 1402 پروژه جامع تقویت جریان رادیکال است.

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، حسن رسولی از اعضای جبهه اصلاحات معتقد است حتی اگر شورای نگهبان و نهادهای تصمیم گیرنده انتخابات در روزهای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم انعطاف نشان دهند، چهره های اصلاح طلب ظاهر خواهند شد.

آیت‌الله مسعودی خمینی: گشت ارشاد نمی‌داند که معنای نشستن، فرماندهی و شرط‌بندی متفاوت است؟ آقای جنتی پیر است و باید در خانه بماند

به این نتیجه نرسید: انجمن حجتیه ریشه نظافتچیان/ نظافتچی ها بیشتر از قالیبافان به دنبال آن هستند/ بزرگان نظام باید سیلی به دهان تندروها بزنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اصلاح طلب هویت طلبی در صدد تحریم انتخابات نیست، به خبرگزاری پی ام آپ می گوید: «از شورای نگهبان باید پرسید که آیا قصد برگزاری انتخابات طبق دستور امام و رهبری را دارد یا خیر؟» علی لاریجانی همچنین از علی لاریجانی انتقاد کرد. و فرمود: هدف پاکان از بین بردن اکثریت است.

مشروح گفتگوی حسن رسولی با خبرگزاری اخبار آنلاین این را بخوان

*****

* آقای رسولی! برخی از مخالفان جریان اصلاحات در ارزیابی رفتار اصلاح طلبان بر این باورند که این جریان قصد دارد انتخابات را تحریم کند. این فرض چقدر درست است؟

حضور در انتخابات سراسری از هر نوعی که باشد نیازمند بسترها و لوازمی است که در صورت اتکا به آن احزاب، گروه ها و فعالانی مانند جبهه اصلاح طلبان ایران بتوانند در چنین رویدادهای سیاسی در سیاست داخلی کشور نقش آفرینی کنند. یکی از این حوزه‌ها، نحوه تصدی نظارت و ساختار نظارتی شورای نگهبان بر آن شورا است، زیرا هرچه فیلتر شورای نگهبان محدودتر شود، کاندیداها و سلایق عمومی جامعه کمتر جایی برای حضور در صحنه پیدا می‌کنند.

جنبه دیگری از بسترهای لازم برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مربوط به شرایط مساوی برای همه گروه های سیاسی است، یعنی دولت و نهادهای مرتبط با آن از جمله وزارت کشور یا نهادهای تبلیغاتی مانند صدا و سیما. با فراهم آوردن شرایطی که مبتنی بر عدالت مبتنی بر سیاست و فراگیر باشد، همه فعالان سیاسی بتوانند از فضای مناسب برای پیگیری مطالبات سیاسی و انتخاباتی خود استفاده کنند.

لاریجانی به دلیل قوانین تنگ نظرانه شورای نگهبان عزل شد

البته به نظر می رسد که هیچ یک از این دو پلتفرم در شرایط فعلی موجود نباشد. در مورد عملکرد شورای نگهبان کافی است به دو انتخابات سراسری اخیر توجه شود، د نیروهای سیاسی توانستند از این فیلتری که در انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمد عبور کنند و سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 عملاً انجام شد. نوعی بازی درونی بازیگران سیاسی جناح اصولگرا و به ویژه بخش رادیکال و تندرو این جناح.

صحبت در مورد شناخت صلاحیت اصلاح طلبان موجه است. ما 13 نفر را برای جبهه اصلاحات انتخاب کرده بودیم و همه این افراد رد صلاحیت شدند و حتی در خارج از حوزه اصلاحات نیز شخصیتی مانند علی لاریجانی بر اساس قوانین مضیق شورای نگهبان در سبد نظارتی قرار نگرفت. حذف شده.

یعنی فردی که سه دوره ریاست قوه مقننه را بر عهده داشت، بیش از یک دهه ریاست صدا و سیما را بر عهده داشت و دبیر حساس ترین نهاد دولتی یعنی شورای عالی امنیت ملی بود، رد صلاحیت شد.

فعالان سیاسی در معرض تهدید هستند

از این رو مجمع عمومی جبهه اصلاحات با پیروی از تجربه سال های 1377 و 1400 که در بسیاری از حوزه های انتخابیه عملاً امکان ارائه لیست برای اصلاح طلبان وجود نداشت، این بستر را برای سیاست گذاری درست و مؤثر انتخاباتی مناسب نمی داند.

علاوه بر این نابرابری، به نظر می رسد در دهه پنجم انقلاب بر خلاف چهار دهه گذشته، توسعه مشارکت به عنوان یکی از مولفه های تقویت کننده مشروعیت از الزامات نظام جمهوری اسلامی حذف شده است. ایران و عملا رسانه های عمومی به ویژه رسانه ملی خود را موظف می دانند که فقط برای این 5 میلیون طرفدار محتوا تولید کنند.

از منظر سیاسی، امروز علاوه بر این دو مولفه، بیشترین محدودیت ها برای شخصیت های سیاسی اعمال می شود، چرا که بازداشت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و کروبی پس از 13 سال همچنان ادامه دارد و سایر فعالان سیاسی در معرض تهدید دائمی قرار دارند.

باید از شورای نگهبان پرسید که آیا بنا به دستور امام و رهبری انتخابات را دارد؟

در بخش دانشگاهی، دانشجویان و اساتید دانشگاه و همچنین فعالان سیاسی تحت فشار و محدودیت های امنیتی قرار دارند. بنابراین فکر می‌کنم به جای پرداختن به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان قصد تحریم انتخابات را دارند یا خیر، از مراجعی مانند شورای نگهبان، وزارت کشور و صداوسیما پرسیدیم که آیا بنا به دستور امام (ره) قصد تحریم انتخابات را دارند یا خیر. خمینی گفته تعداد آرای ملت، تعداد آرای مردم است یا اینکه مقام معظم رهبری به عنصر شرکت در انتخابات اشاره داشتند؟ شواهد قانع کننده فوق ثابت نمی کند که چنین انتخاباتی برگزار خواهد شد.

هدف خالصان حذف اکثریت است

به نظر می رسد جریان تطهیر نه تنها حوزه آموزش عالی، بلکه بخش سیاسی و انتخاباتی را نیز با هدف حذف اکثریت و قرار دادن جریان اقلیت در نهادهای انتخاباتی از طریق مراجع ذیربط ملی در بر می گیرد، بنابراین وجود ندارد. افق روشن و امیدوار کننده برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات.

به هر حال وقتی این شرایط حاکم نبود یا حتی در روزها و ماه های قبل اسفند حداقل بخشی از این انحرافات باید با اقدام هوشمندانه ملی اصلاح شود، در این صورت بسته به میزان آزادی ایجاد شده، امکان موفقیت در انتخابات برای اصلاح طلبان وجود دارد، زیرا اساساً ایده اصلاح طلبی است. بر اساس ترویج انتقاد، اصلاحات از درون، پرهیز از خشونت و اعتماد به صندوق های رای.

هیچ اصلاح طلبی نمی خواهد انتخابات را تحریم کند اما…

بنابراین در صورت تحقق این شرایط می‌توان به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات امیدوار بود وگرنه در شرایط عادی و طبیعی هیچ اصلاح‌طلبی برای تحریم انتخابات تلاش نمی‌کند، اما زمانی که همه عوامل برای کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد. حوزه های انتخاباتی البته در چنین شرایطی امکان ظهور و توسعه برای جریان اصلاحات باقی نمی گذارد.

*آیا پس از حدود دو ماه می توان در بیانیه جبهه اصلاحات درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات تجدید نظر کرد؟

طرح اخیر که با عجله مجلس تصویب شد، امکان حضور اصلاح طلبان در انتخابات را تضعیف کرده است، اما در عین حال معتقدم سیاست های اعمال شده توسط نظام در حوزه انتخابات همواره مهمتر از موارد قانونی است. از آن مبانی و چارچوب قانونی تعیین کننده تر هستند. ما همین نظارت مشورتی را بر مجلس ششم داشتیم که در آن چهره های شاخص اصلاح طلب تایید شدند و حتی نایب رئیس و نایب رئیس شدند و حتی مجالس معتدل تری مثل مجلس پنجم و دهم داشتیم.

بنابراین به نظر می رسد با وجود همه موانع پیش آمده در صورت تصمیم دولت می توان شرایط را برعکس کرد و در این صورت جریان اصلاحات دلگرم کننده تر از انتخابات خواهد بود.

پاکسازی یک پروژه همه جانبه برای تقویت جریان سریع است

*پیشتر به جریان پاکسازی اشاره کردید. از دیدگاه شما، نتیجه نهایی این جریان چیست؟

به نظر می رسد آنچه در این زمینه می گذرد برخلاف اصول صریح و صریح قانون اساسی به ویژه فصول و اصولی مانند اصول 6 و 56 و سایر اصول حاکم بر اداره کشور بر اساس آرای ملت واحد است. حکومت داری نشان دهنده انحراف و انحراف از این چارچوب هاست و همانطور که آقای خاتمی اعلام کردند، احساس می کنیم که نظام جمهوری با سرعت قابل توجهی در حال تبدیل شدن به یک نظام غیر جمهوری است.

طرح پاکسازی علاوه بر مجلس و ریاست جمهوری، نهادهای مدنی را نیز هدف قرار داده است، اگر فقط بررسی کنیم که در دو سال گذشته انتخابات نهادهای عمرانی و تجاری مانند سازمان نظام پرستاری و اتاق بازرگانی چه آمده است. سپس به نظر می رسد که پاکسازی یک پروژه فراگیر است و در قالب پروژه های مختلف در حوزه های مختلف اجرا می شود و به جای تقویت مشروعیت نظام، به دنبال تقویت جریان تند و تندرو و رادیکال تصمیم گیران است. تصمیم گیرندگان در شرایط فعلی و ادامه این روند امید به بهبود شرایط عمومی کشور را کاهش می دهد.

اگر شکاف عمیق بین اقلیت حاکم و اکثریت باقی بماند، نمی توان به آینده امیدوار بود

* و فکر می کنید در چه شرایطی تهاتر شکست می خورند؟

راهبردهای نظام حکومتی کشور در قوای سه گانه جاری و جاری است و برخلاف خواسته اکثریت جامعه اجرا می شود، البته مشروط بر اینکه این راهکارها از سوی سران سه قوه و سایر مراجع دولتی به عنوان تهدید شناخته شود. از آنجایی که همان جمله با در نظر گرفتن جایگاه آن در اگر ارکان سیستم های متفاوتی دارند می توانند اصلاح شرایط موجود را آغاز کنند.

البته طبق قانون اساسی هیچ بن بست قانونی وجود ندارد. بنابراین تا زمانی که شکاف عمیقی بین اقلیت حاکم بر کشور و اکثریت وجود دارد، نمی‌توان به آینده امیدوار بود، اما با توجه به اقداماتی که در مورد سبک زندگی و پوشش زنان اعمال می‌شود، نمی‌توان تنها به آینده امیدوار بود، بلکه باید هشدار داد. که ادامه این وضعیت موجب توسعه ناامیدی، گسترش مهاجرت و عقب ماندگی ایران نسبت به رقبای منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

۲۷۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا