اخبار روز

بانک جهانی قیمت دلار در ایران را پیش‌بینی کرد! /جزئیات

به گزارش پی ام آپ، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود از افزایش فشار بر ذخایر ارزی ایران خبر داده است. خبری که می تواند به معنای افزایش قیمت دلار در نیمه دوم سال باشد.

کیان آنلاین-اقتصاد 24 نوشت: بانک جهانی در این گزارش به تحلیل شاخص های مختلف اقتصادی از جمله رشد اقتصادی و تورم و وضعیت سایر شاخص ها و بخش های اقتصاد پرداخته و در بخشی از این گزارش به تشریح چگونگی وضعیت ایران پرداخته است. شرایط اقتصادی در سال جاری بهبود یافته و بر ذخایر خارجی فشار وارد کرده است.

4 عامل موثر بر قیمت دلار

در این گزارش بر اساس انتظارات تورمی، فشارهای ارزی و کسری بودجه رو به رشد، تورم همچنان بالا بوده و نرخ تورم در اقتصاد ایران در سال آینده به 49.6 درصد خواهد رسید. افزایش تورم یکی از عواملی است که از دیدگاه بانک جهانی منجر به افزایش قیمت ارز می شود.

اما عوامل دیگری نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار است. در ادامه این گزارش پیش بینی می شود که از یک سو تقاضای جهانی نفت کاهش یابد و از سوی دیگر روسیه صادرات نفت خود را افزایش دهد. افزایش تولید نفت همراه با کاهش تقاضا باعث کاهش درآمدهای نفتی ایران و پایین ماندن تراز حساب جاری ایران می شود. این شرایط به معنای کاهش درآمد نفتی است که یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت ارز است.

اما این همه ماجرا نیست. این گزارش پیش بینی می کند که خروج سرمایه از اقتصاد ایران در سال آینده شتاب بیشتری بگیرد. علاوه بر این موضوع، ایران به ذخایر خارجی خود دسترسی نخواهد داشت. خروج سرمایه از یک سو و عدم دسترسی به منابع خارجی از سوی دیگر فشار بر ذخایر خارجی ایران را افزایش می دهد.

آمارهای مختلف خروج سرمایه از اقتصاد ایران را تایید می کند و نشان می دهد که سرعت خروج سرمایه از ایران تشدید شده است. از سوی دیگر تحریم ها و شرایط اقتصادی داخلی به سمتی رفته که جذب سرمایه های جدید در ایران را با مشکل مواجه کرده است. این مشکل باعث شده که سرمایه جدیدی وارد اقتصاد ایران نشود و نرخ رشد اقتصادی ایران برای چندین سال متوالی پایین بماند. این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است که اقتصاد ایران برای رشد اقتصادی 8 درصدی سالانه به 10 میلیارد یورو سرمایه جدید نیاز دارد.

از سوی دیگر، به گفته چندین مقام، ایران منابع ارزی زیادی در کشورهای مختلف دارد و دولت در مقاطعی توانسته با وعده آزادسازی این منابع، قیمت دلار را در بازار آزاد کاهش دهد. اما چند هفته پیش بود که تخصیص برخی از این منابع قفل شده مشخص شد. سرانجام 7 میلیارد دلار از منابع مسدود شده توسط ایران در کره جنوبی آزاد شد. اما به ایران نرسید. این منابع آزاد شده راهی قطر شد تا در قالب کالاهای بشردوستانه وارد ایران شود. مشکلی که نشان می دهد اقتصاد ایران نمی تواند منتظر آزادسازی این منابع باشد.

پیش بینی قیمت دلار به نقل از منابع داخلی

دولت از ابتدای سال جاری توانسته قیمت دلار را کنترل کند. دلار از ابتدای سال در کانال متوسط ​​55 هزار تومان معامله شد. اما از همان ابتدا خرداد خبر احتمال احیای توافق هسته ای توانست قیمت دلار را به زیر کانال 50 هزار تومان برساند و در این محدوده نگه دارد. در سه ماه گذشته قیمت دلار در کانال بین 48 تا 50 هزار تومان در نوسان بود و بازارساز موفق شد قیمت دلار را در این محدوده نگه دارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند قیمت دلار احتمالا تا آخر مهر و آبان در محدوده فعلی باقی خواهد ماند، اما قیمت دلار در ماه های پایانی سال چقدر خواهد بود، سوالی است که کارشناسان پاسخ روشنی برای آن ندارند. سازمان برنامه و بودجه ماه گذشته در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که قیمت دلار تا پایان سال 1402 به 52 هزار تومان می‌رسد، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند چنین پیش‌بینی قیمت دلار خوش‌بینانه است و تنها در صورت فعال‌سازی مجدد برجام بر دلار، می‌توان ماندگار شد. در این محدوده

جدای از این، کسری بودجه و افزایش نقدینگی، قیمت دلار را از کنترل دولت خارج می کند و باعث می شود قیمت دلار به کانال های بالاتری برود. مگر اینکه دولت بتواند یک سری اصلاحات اقتصادی را انجام دهد که بعید است وجود داشته باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا