اخبار روز

کارهای پنهانی و پشت پرده ۱۰۰ میلیارد تومانی در بخش فوتبال کشورمان حاشيه ساز شد! /جزئیات

چند روز قبل، اخبار ورود اولین خودروی رنجروور ولار با پلاک ملی به نمایشگاهی در تهران، در فضای مجازی به وجود آمد. همچنین، به زودی دیگری از بازیکنان نیز دومین خودروی رنجروور ولار را با پلاک ملی به دست خواهد آورد.

به گزارش پی ام آپ، رنجروور ولار یکی از خودروهای میان رده لندروور به حساب می آید و آنچنان هم خودروی منحصر به فرد و قدرتمندی نیست. اما جالب است بدانید برای این خودروی معمولی قیمتی بین 80 تا 100 میلیارد تومان اعلام کردند!

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای شورای اسلامی نیز در خصوص اساسنامه واردات خودروهای فرسوده خارجی توضیحاتی ارائه کرد.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی شورای اسلامی ایران در برنامه تهران بیست در خصوص واردات خودروهای فرسوده گفت: قطعاً اگر دولت واردات خودروهای نو و کارکرده را به درستی انجام دهد، قطعا قیمت کاهش میابد ولی تاکنون دولت در این زمینه کارش موفقیت آمیز نبوده است.

رشیدی کوچی در ادامه اظهار داشت: پس از تصویب مجلس برای واردات خودروهای خارجی، قیمت لندکروز که 2 ماه پیش 4 میلیارد بود به 2 میلیارد کاهش یافته است. اگر واردات به درستی انجام شود و مردم خودروها را در خیابان ها و جامعه ببینند باز هم شاهد افت قیمت خواهیم بود.

رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: 3 تغییر اساسی در نام واردات جدید خودروهای فرسوده خارجی انجام شده، شرط یک میلیارد دلاری حذف شده، حجم موتور و سقف دلاری نیز حذف شده و افراد نیز می توانند خودرو وارد کنند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه هیچ اشاره ای به جابجایی نشده است، وقتی ذکر نشده به این معناست که با هر جابجایی قابل واردات است و حداکثر قیمت تعیین نشده است. این آیین نامه نوشته شده توسط وزارتخانه جامع است و به راحتی می تواند بازار را از انحصار خارج کند.

ادامه داد: هر شخص حقیقی می تواند هنگام ثبت سفارش از سپرده ارزی خود و پس از تایید بانک مرکزی، خودروی خارجی را با استفاده از کد ملی وارد کند. از ابتدا بحث ارز برای خودروهای جدید داشتیم، اما وقتی یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو گذاشتیم، واقعاً می خواستیم افسار واردات را در دست اینفلوئنسرهای واردات نگه داریم.

رشیدی کوچی در ادامه اظهار داشت: اگر می بینید که 9 ماه از اجرای قانون برای تسهیل واردات خودروهای جدید و سقوط خودرو می گذرد، به همین دلیل است. در مورد بحث ارز ابتدا باید پول ملی را فعال کنید و طبق آمار غیر رسمی بین 80 تا 100 میلیارد دلار در خانه های ایرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: این دلارها وارد بازار نمی شود، زیرا مردم آن را پس انداز می دانند و در ادامه اعلام کرده ایم که هرکس بیش از 2000 تا 2500 دلار ارز داشته باشد، قاچاقچی محسوب می شود و با این افراد به عنوان مجرم برخورد می شود. این موضوع باید حل شود زیرا بسیاری از مردم پس انداز خود را به صورت ارزی که به اصطلاح ارز توبالشی است به بانک ها نمی برند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مردم حاضرند پول خود را خرج یک خودروی زیبا کنند، اما به شرطی که برایشان پیگرد قانونی نداشته باشد. شرکت هایی که در حال حاضر خودرو را مونتاژ می کنند، ارز می گیرند، قطعات وارد می کنند و اینجا مونتاژ می کنند و بعد ماشین را به ریال به مردم می فروشند، چگونه این ریال ها را دوباره به ارز تبدیل می کنند و شروع به واردات می کنند؟ این ارز را به حلقه صادرات تبدیل می کنند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی یا دولت باید تماس بگیرند و شرکت های خصوصی که در خارج از کشور حضور دارند و البته در خارج از کشور نیز اوراق بهادار وجود دارد، اوراق خود را به خودرو تبدیل کنند و ما فقط بر واردات نظارت داشته باشیم، یعنی باید نظارت کنیم. موضوع ارز واگذاری بانک مرکزی به افراد و شرکت ها حذف شود.

رشیدی کوچی ادامه داد: در این آیین نامه شرکت ملی استاندارد تقریبا تمامی استانداردها را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه خودروی خارجی 20 هزار دلاری گران نیست، ادامه داد: یعنی در سطح جهانی خودروی 20 هزار دلاری خودروی ارزان قیمت جهانی محسوب می شود اما ارزش پول ما پایین است. عموم مردم ما یک ماشین 20 هزار دلاری می خرند، چون 700 تا 800 میلیون دلار معادل 20 هزار دلار است.

وی ادامه داد: باید تعریفی از خودروی لوکس داشته باشیم. اگرچه دولت تعرفه واردات را برای واردات تعیین کرده و هرچه قیمت خودرو کمتر باشد، تعرفه واردات کمتر باشد، تعرفه می تواند واردات را کنترل کند و دولت تعرفه را از 70 درصد تا 80 درصد تا 170 درصد تعیین کرده است.

این عضو کمیسیون و شوراهای داخلی کشور ادامه داد: بهترین روش کنترلی تعیین تعرفه واردات است. در حال حاضر با 15 الی 17 هزار دلار می توان خودروهای خارجی بسیار خوبی وارد کشور کرد که برای یک فرد 1.5 میلیارد هزینه می شود و اگر دولت تعرفه را پایین بیاورد می توان با قیمت کمتری خودرو وارد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هدف ما این است که مردم رغبتی به خرید خودرو نداشته باشند، مثلا فوتبالیست ها یک لندرور 3 میلیاردی وارد کردند و قیمت آن را 100 میلیارد گذاشتند. اگر واردات خودروهای خارجی کافی باشد، خودروی 3 میلیاردی هرگز 100 میلیاردی نمی شود. وقتی بازار رقابتی شود، خودرو دیگر سرمایه نخواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بازار اشباع شود قیمت خودرو افزایش نمی یابد. وقتی واردات انجام می شود، چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​به صورت پلکانی روی همه قیمت ها تأثیر می گذارد. وقتی تویوتا کرولا 2020 با 800 میلیون میشه خرید روی قیمت ماشین داخلی تاثیر میذاره یا نه؟

وی ادامه داد: وقتی واردات موفقیت آمیز باشد و عرضه و تقاضا یکسان شود مردم برای مصرف خود خودرو وارد می کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا