اخبار روز

محدودیت واردات آیفون 14: استعفاهای اعضای انجمن واردکنندگان موبایل و شبهه حضور انحصاری سامسونگ! /جزئیات

به گفته پی ام آپ، طی روزهای اخیر استعفانامه سه نفر از اعضای انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از جمله رئیس این انجمن منتشر شده است. گفته می شود دو عضو دیگر نیز از این انجمن کناره گیری کرده اند اما هنوز نامه ای منتشر نشده است. به نظر می رسد محدودیت واردات آیفون و ممنوعیت ثبت آیفون 14 در حال حاضر به انجمن باز شده است.

در استعفانامه هایی که تاکنون منتشر شده دلایلی چون عدم تفاهم و صداقت، رفتار نادرست، غیرشفاف و غیرمنصفانه انجمن و حتی مسائل کارگری ذکر شده است.

اما گفته می شود دلیل این استعفاها مشکوک بودن حمایت انحصاری از برخی شرکت های بزرگ واردکننده برند سامسونگ توسط یکی از اعضای اصلی انجمن است. شاید با مشاهده لیست افرادی که ترک کرده اند، بتوانید به هویت انحصارگر پی ببرید.

شبهه حضور انحصارات وارداتی سامسونگ در انجمن با نگاهی به اتفاقات سال گذشته جدی می شود. یعنی زمانی که واردات آیفون 14 در کشور ممنوع شد.

در واقع، از ابتدای پاییز سال گذشته، رجیستر شدن یا نشدن آیفون 14 در هاله ای از عدم قطعیت بوده است. اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کردند که واردات تجاری این گوشی تلفن همراه ممنوع است و پس از مدتی واردات آیفون 14 و مدل های جدیدتر نیز ممنوع شد.

این تصمیم باعث شد قیمت آیفون 13 به دلیل ثبت نام و گارانتی بیشتر از آیفون 14 قاچاق شود. در این میان ترجیح برخی این بود که از آخرین فناوری یعنی آیفون 14 بدون ثبت نام استفاده کنند و سیم کارت خود را با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت فعال نگه دارند.

اما این تمام ماجرا نیست و برخی فروشندگان مدعی هستند ساخت یا واردات آنتن دائمی در دستور کار قرار گرفته است. برخی این گوشی ها را که اکثر آنها قاچاق و مقصدشان نامعلوم است را با وعده ثبت نام آیفون 14 به مشتریان می فروشند اما شایعات حاکی از آن است که برخی از گوشی های آیفون 14 که تاکنون وارد شده اند همچنان فعال هستند و قطع نشده اند.

در تمام این مدت مقامات رسمی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند و هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم برای ممنوعیت واردات آیفون 14 و مدل های بعدی آن دائمی است یا خیر.

علاوه بر این، مشخص نیست سرنوشت کسانی که آیفون 14 را برای استفاده شخصی آورده اند، پیش از انتشار خبر نهایی ممنوعیت واردات آیفون 14 از کابین، چه خواهد شد.

البته برخی از مسئولان نیز تردیدهایی را مطرح کرده اند. به عنوان مثال، حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون معادن و صنایع مجلس، پیش از این گفته بود که گروه های اجرایی باید به این موضوع پاسخ دهند که تفاوت واردات گوشی های سامسونگ که واردات آیفون 14 به مدل های بعدی را متوقف کرده است، چیست؟ . سوالی که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.

سایر حاشیه های واردات آیفون

حاشیه بخش واردات موبایل در ماه های اخیر به آنچه گفته شد محدود نمی شود. بخشی دیگر از ماجرا مربوط به استفاده از ارزهای تلفن همراه بالای 600 دلار است.

دلیل این وضعیت مصوبه ای است که بر اساس آن واردات گوشی های تلفن همراه بالای 600 دلار باید با ارز حاصل از صادرات آنها وارد شود نه مانند سایر موبایل ها با ارز اتاق دوم مرکز طلا و ارز. همین رزولوشن باعث شده که قیمت این موبایل ها کنترل نشود.

دو نفر از اعضای انجمن در ماه های اخیر گفتند که این رویه باعث شده است که گوشی های موبایل مدل 13 با قیمت بالایی به فروش برسند. اصولا واردکنندگانی که واردکننده گوشی تلفن همراه نیستند و صرفاً برای انجام تعهدات مبادله ای وارد این بازار شده اند، آن را با قیمت کمتری در بازارهای بین المللی خریداری و در بازار داخلی با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.

اما آپدیت موبایل چیست؟ زمانی که آیفون خراب می شود، فروشگاه های اپل در سراسر دنیا این گوشی را از مشتری می گیرند و محصول جدیدی را به او پیشنهاد می کنند. پس از مدتی که دوره عرضه موبایل های قدیمی به پایان می رسد، موبایل های شکسته بازسازی می شوند و با برچسب RF به فروش می رسند که به معنای ارتقا است.

البته این محصول در بازار کشورهای دیگر موجود است و قیمت آن کمتر است. اما چون نمایندگی اپل در ایران وجود ندارد، این برچسب محصول تغییر خواهد کرد. البته این موبایل ها تقلبی نیستند و توسط خود اپل تولید می شوند.

در مجموع، این وضعیت این احتمال را به ذهن متبادر می کند که منافع عده معدودی باعث ایجاد محدودیت در واردات آیفون شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا