اخبار روز

پاییز گرم و بارانی در انتظار تهران است!/جزئیات

مدیرکل هواشناسی استان تهران با تاکید بر اینکه دمای هوای تهران در پاییز یک درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود، گفت: با وجود بارندگی های نرمال و حتی بیش از حد نرمال، همچنان مدیریت منابع آب و مصرف آب توصیه می شود.

مازیار غلامی در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت بارش و دمای پاییزی اظهار کرد: تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی فصلی نشان می دهد که میانگین دمای هوای استان در فصل پاییز 0.5 تا 1 درجه سانتی گراد بالاتر از حد نرمال است و میانگین بارندگی در استان نیز برابر است. تقریباً عادی و برای دو ماه آبان و آذر تمایل به بالاتر از حد طبیعی پیش بینی می شود.

وی تاکید کرد: حتی در خوشبینانه ترین حالت و با بارش های نرمال همچنان توصیه می شود منابع آب و مصرف آب در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی، صنعت و حتی خانگی مدیریت شود و به طور کلی مصرف آب کاهش یابد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران گزارشی از وضعیت دما و بارش در ماه گذشته ارائه کرد و گفت: تحلیل آمارهای به دست آمده از ایستگاه های هواشناسی استان نشان می دهد که در شهریور ماهانه تنها 0.2 میلی متر باران (از نظر مساحت) در استان تهران باریده است که نشان دهنده کاهش 97 درصدی بارندگی نسبت به دوره آماری بلندمدت است.

غلامی افزود: استان تهران در فصل تابستان نسبت به دوره بلندمدت ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته است.

وی افزود: این موضوع در حالیست که از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۱) تا پایان شهریور سال جاری تنها ۱۶۲ میلی متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران ثبت شد که ۴۲ درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می‌دهد.

غلامی تصریح کرد: 23 استان کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار گرفتند و از ابتدای سال زراعی تا پایان شهریور 1402 کل کشور 20 درصد کاهش بارندگی را تجربه کرد.

وی افزود: بررسی میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی تا پایان شهریور سال 1402 نشان می دهد که استان تهران پنجمین استان کشور است که بیشترین کاهش بارندگی را در مقایسه بلندمدت و همچنین از نظر پراکندگی مکانی در تمامی شهرستان ها به ثبت رسانده است. شهریور در این ماه شاهد کاهش بارندگی هستیم که بیشترین کاهش بارندگی در شمیرانات، دماوند و فیروزکوه اتفاق افتاده است.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان تهران، بررسی و تحلیل مقادیر دمای هوای ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی استان تهران حاکی از افزایش دما است. شهریور سال 1402 است. میانگین دمای هوای استان تهران در این ماه نسبت به میانگین بلندمدت یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین دما در فصل تابستان نیز نسبت به دوره آماری بلندمدت یک درجه سانتیگراد گرمتر بوده است.

غلامی در پایان گفت: از ابتدای سال زراعی تا پایان شهریور در استان تهران حدود 0.5 درجه سانتیگراد گرمتر از نرمال بود. در خصوص توزیع دما در شهرهای استان، تمامی شهرهای استان با افزایش دما مواجه بوده اند و میانگین دما در اکثر شهرها بین ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا