اخبار روز

روسیه جا پای اقتصاد ایران گذاشت! /بورس در بلاتکلیفی جان میدهد!

در حال حاضر، کاهش ارزش روبل روسیه در رسانه‌ها به شدت مطرح است. این موضوع بدون شک ناشی از تحریم‌ها است و تأثیر آن در طول زمان روی ارزش روبل واضح است. به نظر می‌رسد که روسیه در حال تجربه‌ای تلخ از تاریخ ارزی ایران است.

آزادسازی منابع ایرانی از کره جنوبی سر و صدای زیادی به پا کرده است. در شرایطی که تا این ماه صحبت از آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی بود، در انتشار منابع آمده بود که منابع ایران با کره جنوبی به 6 میلیارد دلار کاهش یافته است. اتفاقی که این روزها سوژه اخبار تجاری است و همه بخشی از این معما را حل می کنند، اما مشخص است که پول ایران بابت سپرده های کره جنوبی سود دریافت نکرده است و تحریم ها یکی از عوامل موثر در از بین رفتن یک حادثه میلیارد دلاری  بوده است.

مانند اقتصاد ایران، اقتصاد روسیه نیز از تحریم ها آسیب دیده است و زخم قدیمی وارد شده بر اقتصاد ایران اکنون در اقتصاد روسیه نیز خود را نشان می دهد.

امروز خبر کاهش ارزش پول روسیه در محافل خبری داغ شده است. اتفاقی که به وضوح ناشی از تحریم است و تاثیر آن را بر روبل در طول زمان نشان می دهد. به نظر می رسد تجربه تلخی از تاریخ پول ایران در روسیه در حال تکرار است. یکی از خریداران اصلی نفت روسیه هند است. متحد دوجانبه آمریکا و روسیه که برخلاف میل آمریکایی ها عمل نمی کند. هند نفت روسیه را با تخفیف خریداری می کند و قیمت را به روپیه در بانک های خود نگه می دارد. به این ترتیب مشکل عدم تعادل تجاری خود با روسیه را حل می کند و به بهانه تحریم از پرداخت پول به روسیه خودداری می کند در حالی که هند تحریم نشده است. روسیه سود می برد، به دلار پرداخت نمی کند، با تخفیف خرید می کند و با پالایش و صادرات نفت روسیه سود بهتری می برد. معامله با هند برای روسیه مشابه آنچه در مورد ایران و کره جنوبی رخ داد. یک مقام روسی اخیراً اعلام کرده است که روسیه مقدار زیادی روپیه در بانک های هند دارد که نمی تواند از آنها استفاده کند، زیرا به همان اندازه که به هند بدهکار است به دارایی های تحریم نشده آن کشور نیاز ندارد. اکنون هند نیز مانند کره جنوبی قوانین وضع شده توسط ایالات متحده را زیر پا نمی گذارد و همانطور که ایران با وون بانک های کره جنوبی تصمیم نگرفته است، روسیه نیز مبالغ هنگفتی روپیه در بانک های هند دارد و درآمد حاصل از تجارت قابل جبران نیست. به روبل تبدیل شود. وارد بازار فارکس شوید و از سقوط روبل در برابر دلار جلوگیری کنید.

گپ بازارها پر شد

در روز دوم، درهم در سطح سوم کانال 49 هزار تومان متوقف شد، اما حباب درهم در حال افزایش است، حباب سکه همچنان بالاست، حباب درهم قبل از توافق در محدوده 400 تومان بود، اما امروزه افزایش یافته است. نوسان در محدوده 700 تومان کانال جدید. اگر حباب درهم و سکه در محدوده فعلی تثبیت شود، ممکن است نگران کننده باشد. کاهش حباب درهم و سکه نشانه روند نزولی بازار ارز و سکه بود، اما روند معکوس حباب ها و افزایش آنها ممکن است به معنای توقف روند نزولی باشد. در بازار ارز و طلا در نظر گرفته شده است.

قیمت سکه از 28 میلیون تا 100 هزار تومان و حباب آن در محدوده 21 درصد در نوسان بود.

افت هزار تومانی دلار در روز شنبه باعث ایجاد شکاف منفی در نمودارها شد، تحلیل تکنیکال بازارها نشان می دهد که سکه امامی، درهم، طلای مذاب و سکه رفاه شکاف نمودارها را پر کردند، دلار آمریکا در صورت شکست دامنه فعلی و افزایش آن، مقاومت منطقه 49800 تومانی در پیش است که سطح مقاومت ابر کومو است. حمایت 48 هزار و 800 تومانی اولین حمایت قدرتمند کوتاه مدت دلار است.

قسمت پایین سکه پشتیبانی چندانی ندارد و حرکات سکه محدود به محدوده قیمت پایین تر بوده است. سکه در روز گذشته افت کرد اما در صورت ادامه در این مسیر در محدوده 27 میلیون و 800 هزار تومان از حمایت برخوردار خواهد شد و رشد سکه مقاومتی در محدوده 28 تا 500 هزار تومان اولین مقاومت کلیدی در کوتاه مدت است.

بورس در برزخ بلاتکلیفی می سوزد

بازار سرمایه در روز قبل با شروع مثبت روبرو شد و اکثر سهام به حالت صعودی پیش رفتند. با این حال، معاملات با اهمیتی همراه نبودند و حجم ورودی پول قادر نبود بازار را در حالت سبز نگه دارد. به همین دلیل، در ساعت پایانی بازار سرمایه، فشار فروش به نمایندگی از سهام صورت گرفت و تعداد سهام‌دارانی که خسارت داشتند افزایش یافت.

ارزش معاملات کوچکتر همزمان با رشد شاخص کل در روز گذشته کاهش یافت، واگرایی که اغلب نوید تداوم روند نزولی در بقیه بازارها را می دهد، اما واضح است که بازار سرمایه از بلاتکلیفی رنج می برد. در حالی که قیمت های سفارش، اخبار افزایش نرخ خوراک و افزایش مالیات شرکت های معدنی زندگی را از بازار خارج کرده بود، بلاتکلیفی در مورد آینده نرخ خوراک، عدم اطمینان از تخصیص ارز برای خودروسازان و … قیمت فروش آنها و عدم اطمینان در تعیین بنزین بود. قیمت شرایط را برای بازار سرمایه سخت‌تر کرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بلاتکلیفی قرار گرفتند. تو بازار نیستی نگاهی به شاخص گروه‌ها و سهام پیشرو نشان می‌دهد که این گروه‌ها اغلب به خط روند حمایتی بلندمدت خود نزدیک هستند و بنابراین می‌توان انتظار کاهش نوسانات بازار سرمایه را داشت. بررسی شاخص هم وزن نشان می دهد که این شاخص در حوزه حمایتی قرار دارد و از نظر فنی در صورت از دست دادن حوزه حمایتی و ریزش بازار سرمایه، شاخص هم وزن و سهام کوچک با افزایش بیشتری مواجه خواهند شد. فشار فروش اگر حمایت 685000 واحدی از بین برود کار برای شاخص تعادل کمی سخت می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا