اخبار روز

پاکستان و مشکل دامنه به نمایندگی از تحریک طالبان

به گزارش آنلاین، وزیر دفاع پاکستان بار دیگر ادعای حکومت طالبان مبنی بر وجود هیچ تروریست خارجی در افغانستان را رد کرد. خواجه آصف روز پنجشنبه در دیدار با رسانه ها در محوطه پارلمان پاکستان خطاب به طالبان افغانستان گفت: طالبان پاکستانی یک روز در میان در افغانستان کشته می شوند. پس چطور آنها آنجا نیستند؟»

او گفت: «ما خوشحال شدیم و موفقیت طالبان افغانستان را تبریک گفتیم. اما اکنون آنها پیشنهاد حفاظت از دشمنان ما را داده اند.» اسلام آباد بارها ادعا کرده است که طالبان پاکستانی مورد حمایت دولت طالبان هستند و از خاک این کشور برای برنامه ریزی عملیات خود علیه پاکستان استفاده می کنند. اما این ادعا بارها از سوی امارت اسلامی تکذیب شد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را رد کرد و گفت: “ما هیچ تماسی با تحریک طالبان پاکستان نداریم، آنها را تامین مالی می کنیم یا آنها را همراهی می کنیم. برعکس، ما به آنها اجازه فعالیت در افغانستان را نمی دهیم.»

به خواندن ادامه دهید:

اعتراض پاکستان به طالبان: ما از ورود شما استقبال کردیم، اما شما از دشمنان ما حمایت کردید

پاکستان: اجازه ورود مهاجران افغان به کشور یک اشتباه بزرگ است

تاریخ تحریک طالبان پاکستان

تحریک طالبان پاکستان نام گروهی است که در سال 2007 فعالیت خود را به رهبری بیت الله محسود آغاز کرد. این گروه که در کمربند قبیله ای پاکستان در مرز افغانستان مستقر هستند، عمدتاً از تبار پشتون هستند و به مکتب فکری دیوبندی پایبند هستند. تحریک طالبان مدعی است که هدف آنها ایجاد یک نظام سیاسی اسلامی در پاکستان بر اساس تفسیر این گروه از اسلام است. این گروه نه تنها در تلاش است تا تفسیر سخت‌گیرانه خود را از شریعت اسلامی تحمیل کند، بلکه برای آزادی اعضای خود از زندان‌های دولتی و کاهش حضور نیروهای پاکستانی در بخش‌هایی از خیبر پختونخوا – استانی که با افغانستان هم مرز است و مدت‌ها به عنوان پناهگاه امن برای این گروه عمل می‌کرده است، مبارزه می‌کند.

گروه تحریک طالبان تا سال 2014 در پاکستان حضور داشت. اما پس از آن تاریخ؛ ارتش اسلام آباد پناهگاه های این گروه را منهدم کرد و کسانی که موفق به فرار شدند از مرز به افغانستان گریختند. قبل از فروپاشی حکومت اشرف غنی، پاکستان مدام دولت افغانستان را به حمایت از این گروه متهم می کرد و معتقد بود که اگر طالبان در افغانستان به قدرت برسند، با تحریک طالبان پاکستان مواجه خواهند شد. در آن زمان، مقامات پاکستانی استدلال کردند که حضور ایالات متحده و متحدانش در افغانستان به شورش تحریک طالبان دامن زد. اما بر خلاف این انتظارات، بازگشت طالبان افغانستان باعث تقویت بیشتر تحریک طالبان شد. زمانی که طالبان افغانستان در اوایل سال 2021 قدرت را به دست گرفتند، صدها تن از طالبان پاکستانی از جمله رهبران کلیدی مانند مولوی فقیر محمد را از زندان‌های دولتی آزاد کردند. تحریک طالبان از سال 2021 و پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، حملات خود را در پاکستان افزایش داده است. در همین راستا، اسلام آباد دولت طالبان را به پناه دادن به این نیروها متهم می کند، اما امارت اسلامی بارها اعلام کرده است که به هیچکس از جمله تحریک طالبان اجازه استفاده از خاک افغانستان برای حمله به هیچ کشوری از جمله پاکستان را نخواهد داد.

افزایش خشونت

پس از تسلط طالبان بر کابل در اوت 2021، اسلام آباد از رژیم جدید خواست تا از حمله تحریک طالبان به پاکستان از خاک افغانستان جلوگیری کند. در پاسخ، طالبان به اسلام آباد پیشنهاد کرد تا در گفتگو بین آن دولت و تحریک طالبان میانجیگری کند. نتیجه این گفتگوها توافق آتش بس میان اسلام آباد و این گروه بود.

مانند آتش‌بس‌های قبلی، توافقی که طالبان افغانستان با آن مذاکره کردند در نوامبر شکست خورد و تحریک طالبان جنگ خود را علیه دولت پاکستان تشدید کرد. به گفته موسسه مطالعات صلح پاکستان – یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد، در واقع، تحریک طالبان پاکستان (TTP) از مذاکرات صلح و متعاقب آن آتش بس برای سازماندهی مجدد استفاده کرد و سپس حملات خود را با قدرت بیشتری ادامه داد که منجر به افزایش 25 درصدی تلفات در سال 2022 نسبت به سال قبل شد. بر اساس گزارش این موسسه، در این مدت حداقل 262 حمله تروریستی از جمله 14 حمله انتحاری گزارش شده است که در مجموع 419 نفر کشته شدند. علاوه بر این، خود تحریک طالبان پاکستان در گزارش سالانه 2022 خود که برای خبرنگاران ارسال کرد، مدعی شد که 367 حمله در پاکستان انجام داده است که در نتیجه آن 1105 نیروی امنیتی و مطلعین آنها کشته و زخمی شده اند.

گزینه هایی برای پاکستان

یکی از گزینه های دولت پاکستان در برخورد با تحریک طالبان، مذاکره مجدد با آنهاست. اما با توجه به اینکه مذاکرات قبلی با این گروه به نتیجه نرسیده است، بعید است اسلام آباد این گزینه را دنبال کند. در خارج از حوزه گفتگو، شایعاتی در مورد استقرار احتمالی نظامی در امتداد مرز پاکستان با افغانستان وجود دارد. با این حال، چنین استقرار نیز بعید به نظر می رسد زیرا چنین اقدامات نظامی فاقد حمایت مردم محلی است. رهبران قبایل محلی در سپتامبر 2022 با اشاره به خسارت وارده به ساکنان منطقه در عملیات نظامی قبلی، اقدامات نظامی در منطقه را محکوم کردند. بر اساس بررسی‌ها، خشونت‌های مرگبار و حملات نظامی در مناطق قبایلی پاکستان پس از آغاز عملیات ضد تروریستی ارتش پاکستان در سال 2009، صدها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

اقدام نظامی علیه جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ممکن است گزینه دیگری باشد. با این حال، بعید است پاکستان دست به چنین ماجراجویی بزند. بسیاری از کسانی که از نزدیک طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان را تماشا کرده اند، استدلال می کنند که از آنجایی که این گروه پاکستانی سال ها در کنار طالبان علیه نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان جنگیده است، دولت طالبان هرگز علیه تحریک طالبان اقدام نخواهد کرد. بنابراین این اقدام به هیچ وجه از سوی افغانستان حمایت نمی شود. علاوه بر این، بیم آن می رود که در صورت انجام اقدام نظامی، طالبان افغانستان از تحریک طالبان به عنوان نیروهای نیابتی علیه پاکستان استفاده کنند و این دو کشور به جنگ اعلام نشده ختم شوند. چنین کارزاری همچنین پرهزینه خواهد بود و با توجه به اینکه اقتصاد پاکستان در آستانه ورشکستگی قرار دارد، بسیج منابع مورد نیاز برای یک کارزار طولانی مدت در افغانستان برای ارتش تقریبا غیرممکن خواهد بود.

گزینه محتمل تر این است که پاکستان از جنبش های ضد خشونت علیه تحریک طالبان استفاده کند. در گذشته، مقامات پاکستانی به گروه های ضد طالبان مانند جنبش پشتون تهافذ با سوء ظن نگاه می کردند. بسیاری از اعضای این گروه در جریان اعتراضات به ناکامی ارتش در توقف تروریسم دستگیر و زندانی شده اند. دولت پاکستان می تواند از این خشم محلی ضد تروریسم استفاده کند و نیروهای خود را به عنوان یک گروه ستیزه جو علیه تحریک طالبان مستقر کند.

۳۱۱۳۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا