دانستنی هاسبک زندگی

این باورهای رایج در مورد یائسگی اشتباه است!

امروزه در مقایسه با گذشته، زنان بیش‌تری طولانی‌تر و با حس جوانی بیش‌تر زندگی می‌کنند.

اما ترس از ورود به یائسگی و تمام علائم مرتبط با آن، یا حتی ترس از کاهش سرعت در میانسالی، می تواند از نظر عاطفی فلج کننده باشد.

خبر خوب این است که اگرچه کلیشه های زن میانسال یا یائسه می تواند ترسناک باشد. واقعیت با این کلیشه ها بسیار متفاوت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۵ مورد از رایج ترین نگرانی های مربوط به یائسگی و افزایش سن را حل کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما آرامش بخش باشد.

  1. حس خودارزشمندی در میانسالی همیشه دچار افول نمی‌شود

حقیقت این است که با توجه به نتایج بسیاری از مطالعاتی که تا به امروز انجام شده است، با افزایش سن خود را بهتر می شناسیم و می پذیریم و این باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود. در این سن، به جای اینکه دنیا را از چشم دیگران ببینیم، دنیا را مستقیماً از چشم خود می بینیم و در واقع، تمرکزمان را روی کارهایی که می‌خواهیم با زندگی‌مان بکنیم می‌گذاریم تا روی کارهایی که دیگران می‌خواهند ما با زندگی‌مان بکنیم.

  1. در میانسالی احتمال ابتلا به افسردگی کاهش می یابد

مطالعه ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا بر روی 1000 نفر انجام شد نشان می دهد که احساسات منفی ما نه تنها با افزایش سن از بین می روند، بلکه در ایجاد احساسات مثبت و به خاطر سپردن خاطرات مثبت بهتر عمل می کنیم. واضح است که با افزایش سن، در تصمیم گیری بهتر می شویم و فشار کمتری برای اثبات خود احساس می کنیم، که استرس ما را کاهش می دهد.

  1. روابط شخصی در میانسالی تیره نمی شود

علائم یائسگی می تواند آزاردهنده و کلافه‌کننده باشد، اما نه آنقدر که روابط شما با خانواده و دوستان را تحت الشعاع قرار دهد. بسیاری می گویند که با افزایش سن، بیشتر با دیگران درگیر می شوند زیرا تجربه، شفقت و دانش بیشتری برای به اشتراک گذاشتن دارند.

پاسخ به برخی باورهای غلط در مورد یائسگی

  1. روابط جنسی در میانسالی تمام نمی‌شود

برخی مطالعات نشان می دهد که با افزایش سن و پس از یائسگی، فرد احساس بهتری و ماجراجویی با بدن خود می کند. در واقع، تحقیقات زیادی نشان می دهد که زنان بالای 50 سال بیشتر از زنان در 20 سالگی از روابط لذت می برند.

  1. در میانسالی هنوز امکان تشکیل خانواده وجود دارد

اگرچه از 35 سالگی احتمال بارداری با استفاده از تخمک های خود کاهش می یابد، اما فناوری های کمک باروری وجود دارد. به عنوان مثال، تحریک بیش از حد تخمدان با تلقیح داخل رحمی یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) شامل افزایش پاسخگویی تخمدان با استفاده از گنادوتروپین ها و آزمایش ژنتیک برای شناسایی جنین های زنده است.

حتی در دوران یائسگی، دریافت مواد ژنتیکی جوان‌تر از مخزن ژن اهداکننده تخمدان می‌تواند منجر به بارداری موفق شود. در نهایت، تشکیل خانواده به معنای باردار شدن خود نیست. راه دیگر پذیرش فرزند است.

پاسخ به برخی باورهای غلط در مورد یائسگی

متأسفانه، بسیاری از دوستان و اعضای خانواده خوش نیت به کسانی که به میانسالی می رسند هشدار می دهند که ممکن است حوصله یا انرژی لازم برای لذت بردن از یک نوزاد یا کودک نوپا را نداشته باشند. اما بررسی اخیر از مردان و زنان میانسال در مورد رضایت والدین نشان می دهد که بسیاری از آنها رضایت و رضایت عاطفی بالایی را از نقش والدینی خود تجربه می کنند.

 

پاسخ به برخی باورهای غلط در مورد یائسگی

توصیه ما این است:

به جای ترس از میانسالی یا یائسگی، سعی کنید معنا را به این دوره بازگردانید و به جای اینکه آن را زمان شکست بنامید، آن را زمان تغییر ببینید.

به جای ایجاد استرس با یاد کردن از گذشته جوان‌تر یا ابراز نگرانی از آینده ناشناخته، در لحظه اکنون بمانید، جاییکه می‌توانید روی آن کنترل داشته باشید.

اگر با احساسات خود سر و کار دارید، فکر نکنید که این ناراحتی اجتناب ناپذیر است و از حمایت روان‌شناختی قدردانی کنید.

در نهایت، لحظاتی آرام، راحت و لذت بخش را برای خود ایجاد کنید و بدانید که روابط، صمیمیت، سلامتی و حتی خواب شما احتمالاً هر سال بهبود می یابد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا