اخبار روز

پاسخ از دکتر اکبری خطاب به معاون وزیر بهداشت: از قضاوت شما به خاطر جوانی و سلامت عقل شما ناراحت نیستم. می توانستید با یک جستجوی ساده از سردرگمی خارج شوید.

به گزارش پی ام آپ، محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با پی ام آپ. مرداد در سال 1402 منتشر شد و گفت: ما 30 درصد بیشتر از دنیا شیمی درمانی داریم و 94.7 درصد ام آر آی های زیادی را تجویز می کنند، به این معنی که در حالی که یک پزشک در کانادا یا یکی از آنها تجویز می کند، دستورالعمل های بالینی علمی را رعایت نمی کنیم. آمریکا، روز بعد او می تواند طبابت کند.

این فوق تخصص غدد و جراحی سرطان گفت: سالانه به ازای هر 100 هزار نفر حدود 150 تا 160 مورد سرطان رخ می دهد، در کشورهای غربی بین 400 تا 600 نفر است یعنی در کشورهای غربی حدود 4.5 برابر نفر است. ” در کشور ما. آنها به سرطان مبتلا می شوند زیرا فاکتور سن بر آن تأثیر می گذارد: هر چه فرد مسن تر باشد، اغلب عوامل تغییر دهنده ژنوم مانند سیگار کشیدن یا بد خلقی را تکرار می کند. البته تعداد ما کم است اما اتفاق دیگری افتاده است، زیرا هم ریز فاکتورهای سرطان در حال افزایش است و هم مدت زمان مقابله با میکروفاکتورها به دلیل افزایش امید به زندگی بیشتر شده است. ما در میان کشورهای در حال رشد سرطان هستیم، بنابراین هنوز بین یک چهارم تا یک پنجم کشورهای غربی مبتلا به سرطان هستیم، اما با افزایش سن و بیشتر شدن در معرض عوامل خطر، رشد سرطان کشور ما تقریباً در بین ده کشور اول قرار دارد. جهان.

این سخنان از دکتر اکبری با واکنش سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت مواجه شد که در نشست خبری گفت: اخیرا یکی از همکاران ارشد در مورد افزایش ابتلا به سرطان مصاحبه کرده است. سرطان با سن مرتبط است. ایران جزو کشورهایی است که آمار سرطان در آن زیاد نیست و اروپا نیز سرطان های بیشتری دارد. کسانی که مصاحبه انجام می دهند باید با مرجع صحبت کنند. مثلاً گفتند 94 درصد مواقع با ام آر آی تصویر اشتباه می گیریم. بنابراین تعریف MRI نابجا چیست؟ ما همه نوع MRI داریم و این نیاز به بحث دقیق دارد.»

در پی سخنان محمد اسماعیل اکبری معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس مرکز تحقیقات سرطان، امروز 1 شهریور در سال 1402 پی ام آپ پاسخی داد که متن آن در زیر آمده است.

معاون محترم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دکتر عزیز. سعید کریمی

سلام من با شما صبور بودم

پیش از هر چیز روز پزشک را به همه همکارانم و شما تبریک می گویم.

پاسخ شما به مصاحبه شما را از طریق دوستان از فضای مجازی شنیدم و از اعتراضی که به من کردید مطلع شدم. خدا را شاکرم که در این 50 سالی که توانسته ام به مردم سلامت خدمت کنم، به خاطر ندارم که موضوعی را بدون انتساب ذکر کرده باشم و به دلیل جوانی و سلامت روانی از قضاوت شما در این مورد ناراحت نیستم. چند جستجوی ساده در مقالات علمی در اینترنت، یا تماس تلفنی با مرکز تحقیقات سرطان یا باندا، می‌تواند از سردرگمی خلاص شود، اما برخی افراد احتمالاً به دلایلی که افراد مهم به خوبی می‌دانند، پاسخ سریع رسانه‌ای را ترجیح می‌دهند.

شما دو چیز را در یک مصاحبه در دسترس عموم اعلام کردید:

الف) رشد موارد سرطان در ایران وابسته به سن است که کاملاً صحیح است و مطالعه با همکاران بین المللی نشان داد که 70 درصد رشد سرطان مربوط به افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان است و تقریباً 30 درصد عوامل خطر مرتبط با هم هستند. همانطور که گفتید میزان ابتلا به سرطان در ایران کمتر از کشورهای غربی است که درست است.گرفتار). اگر فرض کنیم که بروز در ایران حدود 150-160 در هر 100000 نفر است، در غرب بین 650-600 در هر 100000 نفر است. اما دو نکته قابل توجه عبارتند از:

  1. پیری و پیری جمعیت ما بالاست و ما را به یکی از کشورهایی تبدیل می‌کند که در آن تعداد موارد سرطان هر ساله سریع‌ترین رشد را دارد. از اشتباه گرفتن مقادیر مطلق و رشد یک متغیر با هر قصدی باید اجتناب شود. با توجه به اینکه مرکز تحقیقات سرطان هر ساله تعدادی مقاله اپیدمیولوژیک در مورد انواع سرطان منتشر می کند و نمونه آن را به وزارت مربوطه ارسال می کند، سایت مرکز را به نشانی (https://crc.sbmu.ac.ir) می تواند راهنمای خوبی برای تشخیص صحیح سرطان در ایران باشد.
  2. اینها را در همان مصاحبه ای که شما گفتید گفته بودم، اما به نظر می رسد شما مصاحبه را که فکر می کنم حدود یک ساعت طول کشید، حداقل به خواندن چند تیتر و قضاوت در مورد من تقلیل دادید.

ب) اما موردی که سند مستلزم بیان من از استفاده زیاد باشد ام آر آی گفتید برای چندمین بار خوشحالم که تنها بخشی از سوابق را به اختصار ارائه کنم و منابع و اسنادی را که شما و سایر مقامات هرگز بررسی نکرده اید یا حداقل بازتابی از آن را ندیده ایم، منتقل کنم. این بار موثر باشد رویکرد من این است که نظرات خود را چندین بار به صورت خصوصی اعلام می کنم و در صورت عدم توافق در نهایت در مصاحبه ای آنها را بیان می کنم. گفتنی است اینجانب چندین بار به صورت شفاهی این موضوع را مطرح کرده ام که اخیراً در پانل شانزدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان که همکاران محترم وزارت بهداشت نیز در آن حضور داشتند.

1- از طریق راهنمای بالینی منتشر شده توسط وزارت بهداشت با امضای همکار ارجمند دکتر. جان بابایی که جایگزین او شدید، نامه شماره 280/0439 مورخ 28/09/1400 به همراه 6 مقاله پژوهشی در ایران (سند). من آن را با همان مدارکی که شما درخواست کردید ارسال کردم. لطفا به سند نگاه کنید.

2- نامه ای به شماره 825/0439 مورخ 05/09/1401 برای دکتر. بهرام عین الهی، وزیر محترم 30 مقاله فرستادند و اگر به آنچه در دنیای علم می گذرد نگاه کنید، نسخه ای از آن را در اختیار شما قرار داده ام. SID و PID خوانده می شود و گاهی اوقات بخشی از آن را از من می شنوید، تعجب نمی کنید! اگرچه دلیل چنین واکنش هایی برای من و بسیاری از اهالی صنعت روشن است که آب از کجا و از چه کسانی می آید.

3- نامه ای به شماره 32531/400/د مورخ 06/12/1401 ضمیمه دستورالعمل ارسالی همکار عزیزمان دکتر. زندی، معاونت محترم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز همین مطلب را بیان می کند. مسائل SID، PID و COI، برای حسن نیت من نامه ای به دکتر دارم. به شماره 378/0439 مورخ 27/12/1401 به زندی مکتوب شد و در این نامه مجدداً به همین موارد به طور کلی پرداختم و به طور مختصر به موضوع تصویربرداری از جمله ام آر آی اشاره کردم. من منابع را فرستادم، ایشان هم لطف کردند و نامه شماره 423/ص/1402 مورخ 13/01/1402 را به معاونت درمان ریاست جمهوری زیر نظر جناب عالی (مدیرکل محترم دفتر ارزیابی فناوری توسعه استاندارد) ارسال کردند. و تعرفه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) جهت رسیدگی به مدارک ارسال می گردد.

4- حالا دوباره و فقط به تعداد ام آر آی های بیهوده و غیر ضروری و القایی که رادیولوژیست های همکارمان را خسته می کند و بیماران عزیزمان را در چاهی از دغدغه ها و ماشینی که با هزار مشکل مال یک متخصص است گرفتار می کند. کشور است و هم نظام بهداشت و درمان و هم نظام بیمه و هم حکومت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به ناحق مطرح می کند و گاه ناقض شرع (حداقل تا حد اسراف) تلقی می شود. میفرستم هر چند در نامه های بالا از شما خواسته ام. لطفا این بار این مدارک را مرور کنید و راهنمای بالینی را اصلاح کنید. امیدوارم این بار غیرت علمی، نیروی جوانی و ایثار شما به رسانه های گرانقدر ما، به درخواست این معلم قدیمی توجه کنید.

  1. مقاله مقایسه گزارش‌های ماموگرافی و اولتراسونوگرافی با تشخیص بافت – مطالعه مبتنی بر شواهد در ایران 2010 در مجله Asian Pacific J Cancer Prev, 13, 1907-1910، که در آن ارزیابی مفیدی از کیفیت گزارش‌های تصویربرداری در ایران 23 سال توضیح دادیم. پیش از این من بارها در مورد کشور صحبت کرده ام و بارها در مورد موضوعی که به وزارت مربوطه آورده ام صحبت کرده ام.
  2. مقاله «تقاضای ناشی از تأمین‌کننده در MRI تشخیصی سرطان پستان اولیه» در Iran J Health Sci 2020,8(4):20 که به طور خاص به تصویربرداری MRI در تشخیص سرطان پستان می‌پردازد که در دستورالعمل‌های بالینی برای 1.94 درصد موارد گنجانده شده است. موارد ثبت شده غیر ضروری و تحت تأثیر SID بود.
  3. مقاله ارزیابی بالینی، ماموگرافی و سونوگرافی در تشخیص ضایعات خوش خیم و بدخیم پستان و تعیین هزینه-اثربخشی آنها در مجله Int j Cancer Manag منتشر شد. 12 سپتامبر 2019 (9): e69683، که در آن کیفیت تصویربرداری را به طور کلی برای حمایت از بیماران ارزیابی کردیم. با رعایت این مطلب که در این نامه قصد ذکر جزییات آن را ندارم، وظایف بنده و این آقا در انجام وظایف علمی و عملی در خدمت به مردم روشن می شود.
  4. مقاله منتشر شده در مجله Int J Health Plan Mgmt 2021.1-13 “اسکن سونوگرافی غیر ضروری به عنوان تقاضای ناشی از فروشنده در تشخیص اولیه سرطان پستان در ایران: یک مطالعه مقطعی” وضعیت سونوگرافی را در تشخیص صحیح بر اساس بافت شناسی نشان می دهد (55.9 درصد). به احتمال زیاد تحت تاثیر تقاضای القایی تامین کننده قرار گرفتند.)
  5. مقاله مقرون به صرفه بودن سه دور ماموگرافی غربالگری سرطان پستان در زنان ایرانی در ایران J Cancer Prev. فوریه 2016، 9(1): e5443 نشان می دهد که هزینه اثربخشی غربالگری سرطان پستان هر چند وقت یکبار افزایش می یابد.
  6. برای ارزیابی ام آر آی در تشخیص ضایعات کمردرد به سفارش مرحوم مقفور، دکتر. طریقت، تحقیقی انجام داد و متأسفانه 94.7 درصد از این تصاویر برای کمردرد حاد انجام شده است منابع شناخته شده بین المللی انجام ام آر آی برای کمردرد حاد را ممنوع کرده اند. اگر بخواهید بعداً آن را با جزئیات ذکر خواهم کرد، و در اینجا می توانید آخرین راهنمای انجمن رادیولوژیست های آمریکا (ACR) را ببینید، معیارهای مناسب بودن کمردرد (تجدیدنظر شده در سال 2021)، در مورد تفاوت بین آنچه در غرب می گویند. و تشخیص دهیم که ما در اینجا چه می کنیم. بیایید شاهد باشیم.

از طولانی شدن سخنانم پوزش می طلبم و از این معاونت محترم انتظار دارم به عنوان یک مدیر جوان و فرهیخته و انشالله به عنوان یک کارگزار به نکات ارسالی که از مولفه های مدیریتی در نظام سلامت است و در نامه ها و مطالبی که در بالا ذکر شد تا خداوند متعال سعادت قبول حاجت را عنایت فرماید و خیرات جاری شود. لطفا یک نسخه از این نامه را برای وزیر و سایر همکاران مربوطه ارسال نمایید.

محمد اسماعیل اکبری

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا