دانستنی ها

پاراستامول 500 چیست؟ + موارد استفاده، تفاوت با استامینوفن، عوارض جانبی و استفاده

به گزارش خبرنگار پی ام آپ، پاراستامول به عنوان مسکن و تب بر یکی از محبوب ترین و معروف ترین داروهای جهان است. این دارو به عنوان یک ضد تب (تسکین دهنده درد) و تب (کاهنده تب) عمل می کند و با کاهش تولید پروستاگلاندین ها (مواد شیمیایی مضر) در مغز و سایر قسمت های بدن عمل می کند.

پاراستامول به دلیل اثرات مفید و موثر بر درد و مشکلات تب، دارویی ضروری در سبد دارویی خانواده ها است و از آن برای درمان بیماری ها و کاهش تب استفاده می کنند. پاراستامول به عنوان یک داروی اورجینال بدون تجویز پزشک، یکی از مهم ترین داروها در منازل، محل کار و مراکز درمانی است.

پاراستامول 500 چیست؟

پاراستامول رایج ترین ضد تب است که به طور گسترده برای درمان بیماری های مختلف و تسکین مشکلاتی مانند سردرد، سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می شود.

پاراستامول برای چیست؟

پاراستامول رایج ترین داروی ضد تب است. این دارو به طور گسترده در درمان و تسکین سردرد، سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می شود. از این مسکن برای درمان کمردرد، دردهای عضلانی، آرتروز و دندان درد نیز استفاده می شود.

تفاوت پاراستامول و استامینوفن

پاراستامول یک تب بر است. این ماده از اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. پاراستامول به طور گسترده به شکل قطره، قرص، شربت و آمپول استفاده می شود. این دارو با نام استامینوفن معروف است. این دارو در دو نوع با کدئین و بدون کدئین در بازار موجود است. از نوع کدئینی این ماده برای تسکین دردهای شدیدتر استفاده می شود.

اشکال مختلف قرص پاراستامول

قرص پاراستامول در اشکال مختلف از جمله قرص، جویدنی، کپسول، شربت، سوسپانسیون، قطره، آمپول و شیاف موجود است. پاراستامول متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است که برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​و به عنوان تب بر استفاده می شود.

عوارض جانبی پاراستامول

پاراستامول در مقایسه با سایر انواع مسکن ها کمتر خطرناک و بی خطرتر است، اما استفاده بیش از حد و طولانی مدت آن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به طور مداوم از این دارو استفاده می کنید، در صورت بروز عوارض غیرمعمول باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

عوارض جانبی رایج پاراستامول شامل احساس خستگی زیاد، تیره شدن یا کاهش حجم ادرار، زردی صورت و چشم ها، درد شدید معده، گلودرد و سرفه، لکه های قرمز پوست، خشکی و التهاب چشم ها و مشکل تنفسی است. مشکلات، تورم صورت، تورم لب ها، تعریق زیاد، حالت تهوع، اسهال و استفراغ.

استفاده ممنوع

اگر از مشکلات کبدی یا عفونت های ویروسی رنج می برید، باید قبل از مصرف پاراستامول با پزشک مشورت کنید. مصرف این دارو برای زنان شیرده یا باردار، افراد مبتلا به کم خونی یا کم خونی، افراد مبتلا به فاویسم، نارسایی کلیه و فنیل کتونوری توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی

پاراستامول با انواع دیگر داروها تداخل دارد. مصرف همزمان داروهایی که با یکدیگر تداخل دارند می تواند منجر به تغییر در عملکرد و اثر دارو شود. این وضعیت خطر عوارض جانبی داروها را نیز افزایش می دهد. از جمله مهم ترین داروهایی که با پاراستامول تداخل دارند، آنتی اسیدها هستند. کتوکونازول، کلستیرامین، فنوباربیتال و ایزونیازید ارجاع شده است.

نحوه مصرف قرص پاراستامول

این دارو باید طبق نظر پزشک مصرف شود. باید دوز مورد نظر را با آب مصرف کنید. به طور کلی دوز توصیه شده برای گروه های سنی مختلف به شرح زیر است:

  • بزرگسالان، از جمله سالمندان و کودکان بزرگتر یکصد سال: در صورت نیاز هر چهار تا شش ساعت یک یا دو قرص، حداکثر هشت قرص در 24 ساعت.
  • بچه ها یکصد تا سال هجدهم سال: در صورت نیاز هر چهار تا شش ساعت یک قرص، حداکثر تا چهار قرص در 24 ساعت.
  • بچه های پایین یکصد سال: توصیه نمیشود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا