اخبار روز

برگزاری سوت و کور جشنواره ونیز با ادامه دار شدن اعتصاب بازیگران هالیوود! + جزئیات

به دنبال اعتصاب بازیگران آمریکایی و تحریم جشنواره ونیز، این جشنواره که انتظار درخشش زیادی از آن می رفت این چند روز در سکوت در حال برگزاری است. در ادامه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

هشتادمین سالگرد یک دوره منحصر به فرد در تاریخ قدیمی ترین جشنواره فیلم جهان است. دورانی که از یک سو برای حضور مهم‌ترین آثار و شخصیت‌های سینمایی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر به دلیل اعتصاب بخشی از فیلم آمریکایی با تحریم‌های گسترده‌ای مواجه شد و برای جشنواره ای که همیشه اکثر بازیگران و کارگردانان را روی فرش قرمز دیده است، اما این روزها بدون آن همه نام، بی سر و صدا برگزار می شود.

در جشنواره ونیز امسال، فرمانده ادواردو دی آنجلیس فیلم افتتاحیه بود که موفقیت چندانی نداشت و چندان مورد استقبال قرار نگرفت. نیکلای آرسل، لوک بسون، بردلی کوپر، سوفیا کاپولا، دیوید فینچر، میشل فرانکو، یورگوس لانتیموس و مایکل مان در میدان رقابت و وودی آلن، وس اندرسون، ویلیام فریدکین، ریچارد لینکلیتر و رومن پولانسکی در عرصه غیررقابتی تنها هستند. چند تا از نام ها امسال نام های بزرگی در ونیز حضور دارند. اتفاقی که در دو دهه اخیر در هیچ یک از جشنواره های بزرگ سینمای جهان که کارگردانان سرشناسی زیادی در همین مراسم حضور داشته اند، دیده نشده است.

البته امسال واکنش ها به آثار ونیز متفاوت بود. ناامیدکننده ترین فیلم مهم جشنواره امسال، کاخ پولانسکی بود که با نارضایتی گسترده تماشاگران مواجه شد. انتقادات و نکات منفی زیادی به این فیلم وارد شد و حتی تهیه کننده این فیلم در مصاحبه ای اعلام کرد که هیچکس حق پخش این فیلم را در آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی خواهد.

در مقابل این فیلم، قاتل دیوید فینچر قرار دارد که با استقبال گسترده ای روبرو شده است. کارگردان محبوب سال های اخیر فصل جوایز را با یک تریلر خیره کننده آغاز کرده و قصد دارد جوایز را از آن خود کند. اتفاق نظر وجود دارد که قاتل یکی از مهم ترین و پرافتخارترین فیلم های فصل جوایز 2023 خواهد بود.

وس اندرسون امسال با فیلم کوتاه 40 دقیقه ای خود یک حضور غافلگیرکننده داشت. داستان فوق‌العاده هنری شوگر که از چهار داستان کوتاه رولد دال اقتباس شده بود، چهار دقیقه‌ای مورد تشویق قرار گرفت و خاطرات خوبی را در ونیز دهه 80 به یادگار گذاشت.

رویداد اصلی نیمه اول ونیز امسال نمایش آخرین اثر مایکل مان است. فراری با تشویق 6 دقیقه ای تماشاگران روبرو شد و بسیاری از منتقدان آن را یک شاهکار ارزیابی کردند. برندگان فیلم امسال ونیز تا به امروز دو فیلم فراری و قاتل پیش بینی شده اند که هر دو موفقیت بزرگی داشته اند.

اگر بخواهیم به سورپرایز بزرگ ونیز امسال اشاره کنیم، مطمئناً به نام بیچارگان می رسیم. فیلم یورگوس لانتیموس بسیار فراتر از حد انتظار بود و حدود ده دقیقه مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. لانتیموس که در سال‌های اخیر ثروت زیادی پشت آثار خود داشته است، امسال با Les Miserables در ونیز تجربه بسیار خوبی داشت و به یکی از برندگان اصلی این رویداد و البته فصل جوایز تبدیل شد.

اما آنچه امسال در ونیز به چشم می خورد سایه اعتصاب نویسندگان و بازیگران در جشنواره است. به غیر از معدود بازیگرانی که مدیر جشنواره وعده داده است، تاکنون هیچ بازیگر دیگری در جشنواره ونیز حضور نداشته است و کارگردانان آثار مجبور شده اند با عوامل فنی در اکران فیلم ها حضور داشته باشند. این اتفاق به این معناست که هژمونی تبلیغاتی که همیشه در رسانه‌های بین‌المللی در جریان جشنواره ونیز حاکم بود، امسال محقق نشد و ونیز 2023 در آرامش‌ترین حالت ممکن به کار خود ادامه خواهد داد. رویدادی که احتمالا تا زمانی که اعتصابات نویسندگان و بازیگران به پایان برسد، بر سایر جشنواره ها و رویدادهای سینمایی سایه افکنده و زمانی که به اسکار برسد، یکی از آرام ترین دوره های بزرگ ترین رویداد سینمایی جهان را رقم خواهد زد.

با این حال ما با دوره عجیبی از ونیز روبرو هستیم. دوره ای که به دلیل حضور کارگردانان صاحب نام دوره بسیار درخشانی است، اما عدم حضور بازیگران در این رویداد، شکوه و درخشش این جشنواره را خنثی کرده است که اگر بازیگران ونیز را تحریم نمی کردند یک دوره بسیار درخشان و استثنایی در انتظار قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا