اخبار روز سینما

ولایتی:افتادن روسیه در چاله ای که در گذشته چین در آن افتاد!

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: به دوستان روسی خود می گوییم که راحت نگیرند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در یادداشتی در این باره نوشت: روسیه در همان چاله ای افتاده است که چین در سال های نه چندان دور در آن افتاد.

وی افزود: اتفاق مهم و تاسف باری که در روزهای اخیر رخ داده، صدور بیانیه مشترک روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و به دوستان روسی خود می گوییم که راحت نگیرند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: موضوع جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر اساس استانداردهای جهانی کاملاً مشخص است.

وی با استناد به دلایل مختلف تاریخی در این زمینه خاطرنشان کرد: در زمان صدارت میرزا علی اصغرخان اتابک در زمان ناصرالدین شاه به درخواست دولت ایران، وزارت دفاع انگلیس نقشه منطقه را برای کشورمان ارسال کرد. در پاسخ به درخواست دولت ایران، در آن نقشه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به عنوان بخشی از ایران ترسیم شده است. این دلیل محکمی بر حاکمیت ایران بر این جزایر است.

ولایتی افزود: میرزا علی اصغر خان اتابک پس از برافراشتن پرچم انگلیس در ابوموسی دستور پایین آوردن پرچم انگلیس و بازگرداندن پرچم ایران را صادر کرد.

وی ادامه داد: در سال 1350 که پهلوی دوم در بحرین حقوق ایران را زیر پا گذاشت و خیانت بزرگی کرد، با وساطت انگلیسی ها به ایران بازگردانده شد. در این میان، دیوید اوون، وزیر امور خارجه بریتانیا نقش کلیدی ایفا کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران و به ویژه پس از جنگ تحمیلی، امارات متحده عربی از هر فرصتی برای ارائه این موضع ناعادلانه استفاده می کند.

این دیپلمات سابق تاکید کرد: اکنون برخی از دوستان ما مانند روسیه در همان حفره ای افتاده اند که چین چندی پیش در آن افتاد. یعنی فکر می کنند با تایید چنین ادعای بی ربطی در آینده روابط اقتصادی خوبی با امارات خواهند داشت.

ولایتی تصریح کرد: به نظر می رسد این اقدام روسیه نیز از آن سادگی هایی است که گاه از سوی روس ها دیده شده است. به خصوص در مناطقی از منطقه که هیچ آشنایی عمیقی بین روسیه و آن کشورها وجود ندارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا