اخبار روز

ایجاد زیر ساخت های جدید برای رفع مشکل اینترنت! / تا سال 1404 مشکل مرتبط با اینترنت نخواهیم داشت!

در نشست دیروز عیسی زارع پور در مورد زیر ساخت‌های مناسب در شهر زنجان صحبت کرد و اعلام داشت با اقدامات صورت گرفته و ایجاد زیر ساخت‌های جدید مشکلی در خصوص اینترنت در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

به گزارش پی ام آپ، عیسی زارع پور بعد از ظهر دیروز (6 شهریور) در پایان سفر یک روزه خود به زنجان در گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه استان زنجان از زیرساخت های ارتباطی خوبی نسبت به سایر استان ها برخوردار است، اظهار داشت: در مجموع عقب ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت، ارتباطات در کشور به ویژه در زمینه زیرساخت های ارتباطی ثابت و فیبر نوری وجود دارد.

وی با بیان اینکه دنیا به سمتی می رود که نیازهای مردم به اینترنت پرسرعت و شبکه از طریق ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر تامین شود، زیرا ارتباطات بی سیم ذاتا ظرفیت محدودی دارد، افزود: اگر بخواهیم سرعت بالایی را در اختیار مردم قرار دهیم. ما باید این کار را از طریق فیبر نوری انجام دهیم؛ بنابراین حتی دکل هایی که وجود دارند، اگر از طریق فیبر نوری متصل نباشند، نمی توانند حداکثر سرعت را به مردم ارائه دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه طرح ملی فیبر نوری منازل و شرکت ها را از ابتدای دولت سیزدهم آغاز کردیم، یادآور شد: این اقدام بزرگی است که باید با مدیریت شهری همه شهرهای کشور هماهنگ شود تا موضوع مشخص شود. چون در اجرای طرح لازم است تمام کوچه ها و خیابان ها را حفاری کنیم و اصولا این کار نیز یک کار عمرانی بزرگ محسوب می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه در اجرای این طرح نیازمند عزم ملی هستیم و همه شهرداران، فرمانداران و شوراهای اسلامی شهر باید آماده کار باشند، گفت: این طرح از اسفند 1400 به طور رسمی راه اندازی شده و تاکنون حدود سه و نیم میلیون خانوار از این فرصت برخوردار شده اند.

زارع پور تصریح کرد: این کار در 120 شهر کشور آغاز شده و به جمعیت 20 شهر خدمات ارائه می شود. سرعت ارائه شده توسط فیبر تا 1000 مگابیت در ثانیه است که 60 برابر حداکثر سرعت ADSL است و در شهرهایی که این امکان فراهم است مردم ما این سرعت ها را تجربه می کنند.

وی با بیان اینکه در هر استان یک اپراتور دوم را همراه با شرکت مخابرات ایران معرفی کرده ایم، افزود: این امر باعث ایجاد رقابت، افزایش کیفیت خدمات و تعدیل قیمت ها می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به قولی که این شرکت داده است، در صورت همکاری مدیریت شهرداری و سایر دستگاه های مسئول در حوزه مدیریت شهری طی هفت ماه آینده و در هفته جهانی ارتباطات که آخرین هفته اردیبهشت ماه ماه است، این پروژه برای یک سال افتتاح می شود. وی گفت: این پروژه در هفته دولت سال آینده در سایر شهرستان های استان نیز افتتاح می شود.

زارع پور پس از اشاره به اینکه اگر همه با هم متحد شویم می توانیم این کار بزرگ را در یک سال در سراسر استان انجام دهیم، افزود: خدمتی از این دست می تواند چهره شهر و استان را تغییر دهد و استان در دهه های آینده از نظر زیرساخت متحول می شود.

وی با بیان اینکه درخواست ما از مردم همکاری در اجرای این طرح است، ادامه داد: برای رسیدن به این تعهد باید شبانه روز تلاش کنیم که ممکن است باعث ناراحتی مردم شود اما عاقبت به خیری دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نگرانی در مورد خسارت آسفالت وجود دارد اما عمق کل گودبرداری ها از 10 سانتی متر بیشتر نمی شود، تصریح کرد: شرکت های پیمانکار فورا حفاری های ایجاد شده را پر خواهند کرد.

این مسئول اظهار داشت: کار بسیار بزرگی در حال انجام است و انتظار داریم سال آینده این اتفاق در استان بیفتد و مردم سرعت چند صد مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. بخش زیادی از هزینه کار را نیز دولت تقبل کرده و شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند بنابراین هزینه‌ها برای مردم زیاد نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در کنار صبر مردم، مسئولان نیز باید همکاری لازم و همه جانبه را داشته باشند، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر ما نیز در وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم این خدمت خوب و شیرین را برای مردم زنچان فراهم کنیم.

وی با یادآوری اینکه کار در 120 شهر آغاز شده و در 20 شهر خدمات ارائه می شود، یادآور شد: برای اینکه مردم ببینند این سرویس در چه شهرهایی راه اندازی شده است، سامانه ای به نام iranfttx.ir راه اندازی شد و شاید جزو معدود پروژه‌های ملی است که خودمان را در معرض قضاوت عمومی قرار دادیم.

این مسئول با بیان اینکه هدف این است که کاری را که 10 سال در کشورهای دیگر در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران طول کشیده در سه سال انجام دهیم که یک سال از آن گذشته است، افزود: تلاش می کنیم این کار را به سرانجام برسانیم. تا پایان سال ۱۴۰۴ در تلاش هستیم که این کار بزرگ را در کشور رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه 1200 شهر در این زمینه تعیین تکلیف شده و گرداننده آنها مشخص است، افزود: در این شهرها نیز مردم می‌توانند حتی اگر کار شروع نشده باشد، درخواست دهند تا اپراتور از محلاتی که درخواست بیشتر است کار را آغاز کند.

زارع پور با بیان اینکه از اپراتور آسیاتک درخواست تسریع در کار شده است، تصریح کرد: تا دو ماه آینده اولین خدمات به ساکنان شهر زنجان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چند کار مهم ملی در کشور از جمله پنجره مجوز ملی و پنجره زمین ملی توسط جوانان نخبه زنجانی در حال انجام است، تصریح کرد: ظرفیت های خوبی در استان زنجان در این زمینه وجود دارد و طی جلسه ای که با جوانان داشتیم، الزامات برآورده شد، چندین مورد توسط آنها ارائه شد، یکی از این الزامات همین فیبر نوری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین بخش هایی که این خدمات ارائه می شود شرکت های دانش بنیان، پارک های فناوری، مراکز علمی و دانشگاهی و مراکز فرهنگی هستند، ادامه داد: در زمینه اخذ مجوزهای ملی نیز مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات برطرف خواهد شد. پیگیری تا زمانی که حذف مجوز هر زمان که برای تسهیل کار جوانان ضروری باشد ضروری است.

زارع پور با اشاره به اینکه امروز جوانان زنجانی در قالب تبصره 18 بند الف پیشنهاداتی در خصوص تسهیلات بانکی ارائه کردند، تاکید کرد: با توجه به توانمندی های بسیار خوب زنجان در این حوزه می توانیم تحولی جدی در استان ایجاد کنیم.

وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از کارهای بزرگی که از ابتدای دولت شروع شده، اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است، گفت: زمانی که کار را تحویل گرفتیم 80 درصد روستاها به شبکه سراسری وصل شدند و بقیه 20 درصد شهر های کوهستانی بودند، سخت و دورافتاده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تاکنون نزدیک به 4 هزار و 800 روستای جدید به شبکه وصل شده و آمار به بیش از 90 درصد رسیده است، گفت: در استان زنجان 95 درصد روستاها به شبکه متصل هستند که این رقم بالاتر است. بیش از میانگین کشوری و تقریباً 35 روستای بالای 20 خانوار بدون ارتباط هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برخی از روستاهای زنجان نیز کیفیت ارتباطی ضعیفی دارند که در برنامه قرار داده ایم، افزود: تلاش می کنیم مشکلات روستاهایی را که ارتباطی ندارند یا ارتباط آنها ضعیف است برطرف کنیم. در پایان سال کیفیت خوبی ندارد.

این مسئول تاکید کرد: در مجموع تا پایان سال تمام روستاهای بالای 20 خانوار در استان زنجان و سایر استان ها به اینترنت پرسرعت متصل می شوند و خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دنیای آینده دنیای دیجیتالی است، دنیایی که زندگی انسان در آن بیش از گذشته با خدمات جدید دیجیتال مرتبط خواهد شد، افزود: در این شرایط باید برای تحول دیجیتال نیز آماده باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اتفاق مهمی که در قانون برنامه هفتم لایحه ای که دولت به مجلس ارسال کرد این بود که به این وضعیت هویت داده شد، اظهار داشت: برای اولین بار سه تعیین تکلیف کردند. فصل مستقلی در قانون برنامه هفتم توسعه به بحث بهبود شبکه ملی اطلاعات و بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات.

وی ادامه داد: در حوزه تحول دیجیتال، تمامی دستگاه های اجرایی کشور باید فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، کلان داده و فناوری های نوظهور را در مدت یک سال بررسی کنند تا تخمین بزنند چه نقشی در حوزه کاری خود ایفا می کنند. زیرساخت های این حوزه فراهم خواهد شد.

زارع پور با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی دارد و می توانیم با استفاده از این ظرفیت ها خدمات خوبی به مردم ارائه کنیم، افزود: پشت همه اینها نیروی انسانی آموزش دیده ای وجود دارد که باید برای ایجاد انگیزه در آنها و همچنین با توجه به آموزش نیروهای جدید برنامه ریزی کنیم. پرسنل اطمینان حاصل کنید که همه این مسائل در بسته تحول دیجیتال گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد دیجیتال برای دولت بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه دارای نگاه راهبردی است، خاطرنشان کرد: اینکه این حوزه برخلاف سال های گذشته در قانون برنامه هفتم مشخص شده است، نشانه ای است. توجه به این موضوع

این مقام مسئول با اشاره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تصریح کرد: یکی از مصادیق خدمات فناورانه به مردم این است که تمامی دستگاه های اجرایی کشور خدمات خود را در قالب یک پورتال و پنجره واحد به نام my.gov ارائه می کنند. برو و بیش از 22 میلیون نفر از هموطنان ما حداقل یک بار از آن استفاده کرده اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت خدمات دستگاه ها در این زمینه متفاوت است، خاطرنشان کرد: امسال سال افزایش کیفیت خدمات دستگاه ها در این زمینه است و تمام تلاش ما این است که دولت یک آیکون کنار آیکون های موبایل های دیگر، بیایید بدون نیاز به رفتن به دفتر کارها را به آسانی و سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم.

وی تاکید کرد: با زیرساخت های پرسرعتی که در حال انجام است مشکل اینترنت در کشور به صورت اساسی حل می شود.

این مسئول با اشاره به فرا رسیدن اربعین و توافقات خوبی که با کشور عراق در زمینه زیرساخت ها انجام شده است، گفت: طی این توافقات هم هزینه رومینگ و هم هزینه سیم کارت عراق کاهش یافته و کیفیت نیز افزایش یافته است.

با تاکید بر اینکه در سال گذشته در وزارت ارتباطات شبانه روز و با استفاده از ظرفیت نخبگان تلاش کرده ایم تا اتفاقات بسیار خوبی در بسترهای داخلی به ویژه پیام رسان ها رخ دهد، افزود: با توجه به این موضوع کیفیت خدمات ارائه می شود. ، تنوع خدمات و تعداد هموطنانی که از این بسترها استفاده می کنند چندین برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از کارهای بزرگی که صدا و سیما انجام داد این بود که ارتباط خود را با مردم به تریبون های داخلی رساندند، تصریح کرد: مردم در این بسترها هم تماس صوتی و تصویری با کیفیت دارند، چیزی که برخی پارسال هیچ کدام را نداشتند تا جایی که در همین بازه زمانی یک هفته ای تماس صوتی و تصویری به دلیل اربعین 50 درصد افزایش یافت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا