اخبار روز

وضعیت بورس تهران همچنان در هاله‌ای از ابهام! / افشای دلیل ریزش اردیبهشت ماه بورس!

به گفته پی ام آپ، معاملات بورس تهران در روز گذشته رنگ منطقی تری به خود گرفت و شاخص کل پس از تجربه افت 3 روزه، در میانه کانال 2 میلیون و 150 هزار با ثبت رشد 0.63 درصدی آرام گرفت. شاخص هموزن نیز برای دومین روز متوالی مسیر صعودی را طی کرد و 1.06 درصد رشد کرد. در فرابورس نرخ رشد شاخص ها قوی تر از بورس تهران و شاخص اصلی بود. این بازار با جهش قابل توجه 1.43 درصدی در محدوده 28000 واحدی بسته شد. ارزش معاملات خرد در بازار سهام که شامل سهام و حق تقدم می شود همچنان نشان دهنده ضعف حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران سپهر است. این متغیر آماری در روز گذشته افت 3 هزار و 634 میلیون تومانی را به ثبت رساند. عدم رغبت افراد حقیقی به معاملات سهام باعث خالص مالکیت مثبت به نفع پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، یکی از جریانات اصلی بازار سهام شود. روز یکشنبه 38 میلیارد نفر دیگر از افراد حقیقی از معامله خارج شدند. تا روند غالب روزهای اخیر که با عصبانیت مردم حقیقی همراه بود ادامه پیدا کند.

بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. از ابتدای اسفندماه سال گذشته روند قیمتی در بورس با جدیت تمام در حال افزایش بوده و کل بورس تهران با افزایش تقاضا برای اکثر نمادهای معاملاتی همراه بوده است. روزهای خوب بورس تهران در سال جدید نیز ادامه یافت و اقبال سرمایه‌گذاران به معاملات اتاق بلورین باعث شد تا تمامی سقف‌ها و قله‌های تاریخی شاخص‌های بورس در مرداد ماه ۱۳۹۸ یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص‌ها حداکثر قیمت‌های جدیدی را ثبت کنند. این روند خوب در بورس تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت، اما پس از آن بازار سرمایه در صحنه معاملات خود شاهد تضعیف بازار بود و در مجموع بازار با رکود معاملاتی همراه شد و پارامترهای تابلوخوانی بازار نیز گواهی بر این گفته را تایید کردند. از ابتدای نیمه دوم اردیبهشت ماه، خروج پول از چرخه سهام روند غالب در اکثر روزهای معاملاتی بود، به طوری که ارزش معاملات خرد سهام نیز هر روز با رقم کمتری نسبت به روزهای قبل مواجه شد. هر دو عامل فوق حاکی از آن است که پس از تجربه یک دوره رشد قیمت که تقریباً 75 روز به طول انجامید، بورس در دو ماه گذشته روی دیگر سکه سهام را به سهامداران نشان داده و مردم را به این نتیجه رساند که بازار بورس یک بازار نوسانی است که یکی از شاخصه های اصلی آن افت و خیز بالا است و دستیابی به موفقیت روزافزون در این بازارها منوط به شانس نیست و باید وضعیت این بازار را اصولا بررسی کرد و تمام فنون کوزه گری را در آن آموخت. این بازار در هر صورت در پایان روز معاملاتی گذشته، نماگر اصلی اتاق شیشه ای با 14.90 درصد از سقف تاریخی خود در کانال 2 میلیون و 500 هزار واحدی فاصله گرفته و به نوسانات جزئی و کجی خود در کانال 2 میلیون و 100 هزار واحد ادامه می دهد. شاخص هم وزن نیز 13.3 درصد کمتر از بالاترین سقف تاریخی ثبت شده در سال جاری در نوسان است. با توجه به نوسانات قیمت در محدوده فعلی در دو ماه گذشته می توان گفت که کف قیمت سهام در محدوده فعلی ایجاد شده است و کف بورس در محدوده فعلی تقریبا بسته است و اگر چیزی تکان دهنده باشد. این اتفاق نمی افتد، بازار از محدوده فعلی خارج نخواهد شد.

بازار پر از عدم قطعیت است.

همه به این اصل در بازارهای مالی معتقدند که پس از تجربه رشد متوالی قیمت ها در کل هر بازار، قیمت های آن بازار باید با اصلاح قیمت همراه باشد تا حباب های مختلفی را تجربه کنیم که همیشه در دل انواع مختلف مالی شکل گرفته است. بورس تهران نیز مانند سایر بازارها در سال ۱۳۹۸ در حباب گرفتار شد و تجربه تلخ کاهش مستمر قیمت در این بازار همچنان در ذهن بسیاری از سهامداران باقی مانده است. در رشد اخیر بورس تهران بارها تاکید شد که اگر رشد قیمت از محدوده منطقی فراتر رود، این موضوع پس از فرسوده شدن شور و شوق و پایین آمدن به عنوان یک بازی دو سر باخت برای بورس تهران و بازار عمل خواهد کرد. انتظارات تورمی به دلایل مختلف تحت تاثیر کاهش قیمت ها خواهد بود. به هر حال اصلاح بازار در سطح مناسبی شروع شد، اما موضوعی که بازار را تحت تأثیر قرار داد و پس از آن در شعله بلاتکلیفی قرار داد، دستکاری و تصمیمات سیاستمداران در بخش های مختلف بود که نمونه عینی آن موضوع عرضه خودرو در ماه های گذشته در بورس کالا، تعیین دلار محاسباتی شرکت‌ها و تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی عیان شده‌است.

بازار از نمای نمودار

بسیاری از تحلیلگران سقف تاریخی بورس تهران در سطح 2100000 واحد را یک حوزه مهم حمایتی می دانند و تاکید می کنند که در صورت شکسته شدن این سطح مهم روانی شاهد تشدید مجدد عرضه تکنیکالیست ها در بازار خواهیم بود. در مجموع بورس و محدوده بعدی که می تواند قیمت ها را حمایت کند، مرز روانی و مهم 2 میلیون واحدی است. برخی دیگر معتقدند در صورت شکسته شدن این سطح، باز هم شاهد حضور و ظهور گروه جدیدی از خریداران در سمت خرید نمادهای کوچک و بزرگ بورس خواهیم بود. استدلال این دسته از تحلیلگران این است که; درست است که بازار سهام در محدوده فعلی جذابیت زیادی برای خرید به مخاطب القا نمی کند، اما در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه گذاری در بین بازارهای مختلف دارایی است. بازاری که قیمت های آن بر خلاف سایر بازارهای موازی حباب ندارد و عامل مهم نقدینگی به عنوان یکی از گزینه های مثبت این بازار، نقاط قوت این بازار را در برابر رقبای دیرینه اش افزایش می دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا