اخبار روز

وزیر نفت : تکذیب رفع تحریم صادرات نفت / پیش بینی قیمت ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه

وزیر نفت گفت: به گفته سناتورهای آمریکایی در حوزه صادرات نفت ایران هیچ کاهش یا لغو تحریم‌ها صورت نگرفته است، برعکس تحریم‌های جدیدی در دو سال اخیر اعمال شده است.

وزیر نفت در جلسه هیات مدیره شهرستان موهر در استان فارس با اشاره به سابقه 22 ساله پروژه توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، این امر را مرهون تلاش مجدانه مردان دانست. پروژه صنعت نفت در دولت سیزدهم چهار سال زودتر از موعد مقرر به فاز تولید رسید.

وی با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته به متخصصان صنعت نفت ایران میدان واگذار شده و پروژه های نیمه تمام زیادی مانند فاز 11 پارس جنوبی به اتمام رسیده است، افزود: فاز دوم پالایشگاه آبادان، پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی، گاز. در دو سال گذشته پروژه های گردآوری غرب و شرق کارون و غیره انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم با مشکلات عدیده ای از جمله انباشته شدن میعانات گازی روی آب، عدم تعادل در تولید و مصرف گاز و فرآورده های نفتی و غیره مواجه بوده است، گفت: در حالی که این میزان تاکنون به بیش از 3 میلیون رسیده است. و 300 هزار بشکه تا پایان امسال رکوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم داشت.

اوجی با بیان اینکه دیگر خبری مبنی بر بلوکه شدن وجوه نفتی و باقی ماندن میعانات گازی و نفت خام وجود ندارد، گفت: به گفته سناتورهای آمریکایی هیچ کاهش یا لغو تحریمی در حوزه ایران صورت نگرفته است. برعکس، در دو سال اخیر تحریم‌های جدیدی اعمال شده است.

وی با اشاره به حمله سایبری به سامانه توزیع فرآورده های نفتی در آبان در ماه 1400 گفت: در همان سال همکارانم در این مورد و در مورد مسائلی مانند عدم تعادل گاز جسارت زیادی را مطرح کردند. حمله به پمپ بنزین ها، مردم و کارکنان صنعت نفت فداکاری های زیادی کرده اند، خوشبختانه این حادثه ظرف 2 روز قابل رسیدگی است.

اوجی تصریح کرد: شهادت می دهم در دولت سیزدهم همه دست اندرکاران حتی شخص رئیس جمهور شبانه روز در خدمت مردم هستند که در اوج تحریم ها اتفاقات خوبی در حوزه پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور می افتد.

وی با اشاره به افتتاح اولین بخش از پالایشگاه کوچک پالایش میعانات گازی در شهر موهر گفت: تولید نفتا، نفت سفید، گازوئیل و بنزین در شرایط فعلی برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. برای کشور «ارزش افزوده بزرگی برای سرمایه گذار و کشور است. امیدواریم قطعه دوم افتتاح شود.» این پالایشگاه باید هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به کشف مخزن جدید شاهینی با حجم تخمینی ۲۲ تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز در استان فارس و در محدوده شهرستان‌های لامرد و مُهر، اظهار کرد: این مخزن بزرگترین ذخیره گازی کشور در خشکی به شمار می‌آید، بر اساس لرزه‌نگاری‌های این مخزن از میدان گازی کنگان نیز بزرگ‌تر است.

وی در خصوص وجود میدان گازی ارم در مجاورت شهر لامرد نیز گفت: اجرای طرح توسعه میدان ارم باعث ایجاد اشتغال در این منطقه می شود، بنابراین سرمایه گذاران در این منطقه با توجه به اکتشافات جدید نباید دغدغه تغذیه داشته باشند. . ”

وزیر نفت ادامه داد: در دو سال گذشته چهار میدان نفتی و گازی معادل 2.6 میلیارد بشکه نفت خام قابل استحصال یعنی به ازای هر 100 بشکه نفت و میعانات گازی تولید شده در دولت سیزدهم در کشور کشف شد. ما توانستیم 78 بشکه تولید کنیم. از نظر اکتشافات جدید، این نسخه رتبه برتر اکتشافات در منطقه را برای ما به ارمغان آورد.

اوجی با یادآوری اینکه در هشت سال گذشته دولت تنها 2 هزار میلیارد تومان در پروژه های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت هزینه کرده است، تصریح کرد: در دو سال گذشته بیش از 20 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده ایم.

وی با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه گفت: پیش بینی می شود قیمت نفت در بازارهای جهانی به 100 دلار در هر بشکه برسد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا