اخبار روز

داستان ناپدید شدن وزیر دفاع چین!/جزئیات

وزیر دفاع چین نیز ناپدید شده است. یعنی چند هفته است که معلوم نیست کجاست و اثری از این ژنرال عالی رتبه چینی نیست.

به گزارش عصر ایران، وی اخیرا در هیچ نشست بین المللی و برنامه عمومی داخلی حاضر نشده است. حال سوالی که رسانه های جهان می پرسند این است: ژنرال لی کجاست؟ با این حال، رسانه های چینی چیزی در این مورد نمی نویسند.

برخی رسانه های غربی به نقل از منابع نزدیک به ارتش چین و همچنین منابع نظامی و مخبران آمریکایی گفته اند که وی در حال حاضر در زندان یا در حصر خانگی به سر می برد. برخی دیگر از رسانه های غربی نیز گفته اند که وی به دلیل اتهامات خرید نظامی تحت بازجویی قرار گرفته است.

پیش از این وزیر امور خارجه چین به یکباره ناپدید شد و خبری از وی نبود تا اینکه به طرز عجیبی خبر برکناری وزیر امور خارجه و بازگشت وزیر خارجه سابق به این سمت رسید.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که لی چانگفو وزیر دفاع چین که بیش از دو هفته است ناپدید شده است، تحت بازجویی قرار دارد.
منابع نزدیک به ارتش چین بدون اشاره به جزئیات بیشتر به رویترز گفتند که تحقیقات علیه لی مربوط به خرید تجهیزات نظامی است.

این منابع افزودند که هشت مقام ارشد واحد تدارکات نظامی چین که لی از سال 2017 تا 2022 رهبری آن را برعهده داشت، نیز توسط کمیسیون بازرسی انضباطی ارتش در حال بررسی هستند.

روزنامه انگلیسی “فایننشال تایمز” به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که دولت آمریکا تصور می کند وزیر دفاع چین در کشورش تحت بازجویی قرار دارد.
در گزارشی که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر کرد نیز آمده است که وزیر دفاع چین هفته گذشته از سمت خود برکنار و برای بازجویی برده شد.

«رام امانوئل» سفیر ایالات متحده در ژاپن نیز در توییتر این سوال را مطرح کرد که آیا غیبت وزیر دفاع چین به این معنی است که وی در حبس خانگی است یا خیر.

ژنرال لی (65 ساله) در هفته های اخیر بدون ذکر دلیل، جلسات مهمی را با فرماندهان نظامی ویتنام و سنگاپور از دست داده است.
به گزارش رویترز، وزیر دفاع چین آخرین بار در 29 اوت (7 سپتامبر) در پکن در جریان سخنرانی در یک مجمع امنیتی با کشورهای آفریقایی دیده شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به این سوال که آیا ژنرال لی تحت بازجویی قرار دارد یا خیر، گفت: “هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارد.”

رویترز نوشت که وزارت دفاع چین هنوز به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداده است.
سفارت ایالات متحده در توکیو نیز اعلام کرد که هنوز اظهار نظر بیشتری در این مورد نکرده است.

CNN همچنین نوشت: لی چانگفو، که در ماه مارس / اسفند او قبلاً به عنوان وزیر دفاع منصوب شده بود و بیش از دو هفته است که در انظار عمومی دیده نشده است. در همان زمان شایعاتی در مورد سرنوشت او منتشر شد.

فایننشال تایمز گزارش داد که دولت ایالات متحده به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که لی تحت تحقیق است.

ناپدید شدن لی چند هفته پس از یک حادثه ناگهانی مربوط به ارتش چین رخ داد. در ماه جولای/ تیر در گذشته، ارتش چین به طور ناگهانی دو فرمانده نیروی موشکی خود را تغییر داد. این نیرو یک شاخه نظامی نخبه است که بر زرادخانه هسته ای و موشکی کشور نظارت دارد. یکی از فرماندهان اخراجی چند ماه است که در انظار عمومی ظاهر نشده است.

در ماه های اخیر موجی از تغییرات در راس حزب کمونیست حاکم چین به وجود آمده است.
روتیرز اضافه کرد که به گفته 10 نفر از افراد مطلع، وزیر دفاع لی شانگ فو توسط مقامات چینی تحت بازجویی قرار دارد.

به گفته یک مقام امنیتی منطقه ای و سه نفر که مستقیما با ارتش چین در تماس هستند، تحقیقات علیه لی مربوط به تهیه تجهیزات نظامی است. رویترز نتوانست جزئیات خرید این تجهیزات را به دست آورد.

تحقیقات دقیق رویترز در مورد اتهامات علیه لی و زمان انجام تحقیقات بر اساس مصاحبه با منابعی است که به طور منظم با رهبران ارشد سیاسی و دفاعی چین و همچنین مقامات منطقه ای که اطلاعات دقیقی از سیاست چین دارند، در تعامل هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا