اخبار ورزشی

سجادی از توسعه و گسترش اماکن ورزشی در سراسر کشور خبر داد

به گزارش پی ام آپ، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به سؤالات نماینده شیراز و زرقان درباره توزیع نامناسب زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در کشور پاسخ داد. وی در این باره به حادثه بالگرد در شهر کرمان اشاره کرد و اظهار کرد که پس از این حادثه، توانسته‌ایم کمتر خدمت شما عزیزان در مجلس باشیم، اما امیدواریم به زودی به شرایط بهتری برسیم و بهتر از قبل انجام وظیفه کنیم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در رابطه با سند ملی آمایش سرزمین که سوال نجابت بود، اشاره کرد که طبق برنامه ششم توسعه، تهیه این سند جزو تکالیف وزارت ورزش و جوانان بود و این مهم در حوزه زیرساخت‌ها بود. وی اعلام کرد که موفق به انجام وعده‌های خود شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در تهیه پیش نویس سند 4 هدف اصلی وجود دارد که عبارتند از؛ 1- توزیع عادلانه منابع اعتباری در پیش بینی پروژه های عمرانی در حوزه ورزش، 2- تصمیم گیری در برنامه اجرایی توسعه زیرساخت های ورزشی بر اساس توزیع مهارت ها و استعدادهای ورزشی بر حسب موقعیت جغرافیایی، 3- تدوین توزیع فراوانی امکانات ورزشی متعلق به دولت و بخش. به صورت خصوصی سامانه ای در این زمینه طراحی شده است و اتفاقاً به زودی آدرس این سامانه بر روی تلفن همراه آنها ایجاد می شود و می توانند وارد این سامانه شده و پیشرفت پروژه ها به ویژه پروژه های ورزشی را بررسی کنند. مناطق فردی اطلاع رسانی به نمایندگان، 4- ترسیم تصویر مرحله بعدی توسعه در ورزش کشور.

سجادی در این باره افزود که در تدوین سند آمایش، دو رویکرد مختلف را پیگیری کرده‌اند. اولین رویکرد، پایه‌ریزی مبتنی بر نظام آمار ثبتی در جمع‌آوری داده بوده است. اما رویکرد دوم، با استقرار پایگاه‌های داده یکپارچه در محورهای موضوعی سرمایه انسانی ورزش و اماکن ورزشی، به عنوان یک رویکرد جایگزین نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، در فرایند تهیه این سند، شش مرحله مختلف طی شده است، که در حال حاضر در مرحله ششم، یعنی اقدامات پیش‌رو قرار دارند. پنج مرحله پیشین، به زمان گذشته و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده‌اند، مربوط بوده است و اقدامات پیش‌رو، بر اساس یافته‌های به دست آمده از سند آمایش، در حال انجام است.

وی با ذکر مثالی تصریح کرد: اکنون با ذکر چند نمونه دستاوردهای این سند را ارائه می کنم. تعداد اماکن دولتی ثبت شده بر حسب ماهیت محل در سامانه جامع به شرح زیر می باشد. به عنوان مثال در کشور 71 مجموعه ورزشی ثبت شده در این سامانه داریم و در بحث مجموعه های ورزشی نیز 925 مجموعه ورزشی داریم و با افتخار باید بگویم که تعداد مجموعه های ورزشی کشور حدود 11688 مجموعه است که این تعداد مجموعه است. به دو بخش تقسیم می شود 559 فضای داخلی و 439 فضای باز در کشور وجود دارد. در نهایت هم اکنون تعداد کل سالن های بدنسازی کشور به 12684 سالن می رسد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: بر اساس یافته های به دست آمده از داده ها، استان فارس نیز با یک هزار و 999 اماکن ورزشی دولتی ثبت شده بیشترین و استان قم با 150 تأسیسات کمترین تعداد را در کشور دارد. . تعداد اماکن ورزشی در سراسر کشور. البته 18 درصد از این اماکن ثبت شده در مناطق روستایی و 82 درصد در مناطق شهری واقع شده اند.

وی هنگام ارائه آمار دیگری در این زمینه گفت: همچنین 224 استادیوم ورزشی در کشورمان داریم، همچنین 392 استخر و 178 پیست ورزشی شامل موتورسواری، موتورسواری، کارتینگ، دو و میدانی، دوچرخه سواری، ورزش های هوایی، اسب سواری و… وجود دارد. آنها نیز ثبت شده اند. همچنین در بحث خانه ورزش روستایی 1342 خانه ورزش روستایی تاسیس شده است. البته در رابطه با این خانه های ورزش گزارشی به هیئت دولت ارائه شد و تاکید شد که نیاز مبرم به توسعه زمین های چمن و زمین های فوتبال داریم که در آن جلسه آقای مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور تصویب شد. که وزارت ورزش در این رابطه برنامه جامعی برای توسعه زمین های چمن به ارمغان می آورد. بنابراین با افتخار باید بگویم که امسال طبق وعده داده شده 1000 زمین فوتبال به فضاهای ورزشی کشور اضافه می شود. البته برای تهیه و مکان یابی این 1000 زمین فوتبال از مشاوره نمایندگان محترم استفاده خواهیم کرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: همچنین در بحث سالن های ورزشی حدود 204 سالن ورزشی در سراسر کشور داریم و 5 هزار و 693 سالن در سالن های ورزشی و 5 سالن در سایر سالن ها به ثبت رسیده که مجموعاً 11 هزار و 688 سالن ورزشی ثبت شده است.

وی در ادامه بیان کرد که آماری که در مورد استان‌های فارس و قم ارائه داد، صرفاً به اماکن ثبت شده وزارت ورزش اشاره دارد و تعداد اماکن ورزشی سایر ارگان‌ها و نهادهای دیگر در این آمار در نظر گرفته نشده است. همچنین، وی به این نکته اشاره کرد که هر وزیری می‌تواند در خصوص توسعه اماکن ورزشی در سراسر کشور تلاش کند و این موضوع، در سخنرانی او نیز مطرح شده بود. وی همچنین افزود که امیدوار است که سالن ورزشی بزرگتری در شیراز ایجاد شود و هنوز به این آرزو پایبند است. در این رابطه، وی به سالن ورزشی ۵-۶ هزار نفره با سقف پوشیده در شیراز اشاره کرد که حدود ۵ الی ۶ سال پیش ساخته شده و در تابستان ۱۴۰۰ به اداره کل جوانان استان فارس تحویل داده شده است. اما، مدیرعامل شرکت تجهیز اظهار کرده است که هنوز بخش‌هایی از تهویه حرارتی و برق داخلی این سالن با مشکل مواجه است. وی در نهایت افزود که در یک سخنرانی در دهه فجر، آرزوی خوبی برای توسعه تأمین اماکن ورزشی در استان فارس بیان کرده و به خوشبختی، سالن ورزشی ۵-۶ هزار نفره در شیراز به درخواست استاندار محترم روز گذشته ترک تشریفات آن امضا شد تا به زودی به بهره‌برداری برسد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا