اخبار روز

واکنش مقامات کشورها به ترور پریگوژین خبرساز شد!/پوتین به سقوط هواپیما هیچ اشاره ای نکرد!/پوتین در حال نابودی مخالفانش!/جزئیات

واکنش ها به ترور پریگوژین را در ادامه بررسی می کنیم.

در حالی که مقامات تعدادی از کشورهای جهان به مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر در یک سانحه هوایی در روسیه واکنش نشان داده‌اند، کرملین همچنان از اظهار نظر در این باره خودداری می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی شرکت کرد، در سخنرانی روز پنجشنبه خود هیچ اشاره ای به پریگوژین یا سقوط هواپیما نکرد و تنها به ستایش از «همه سربازان ما که شجاعانه و مصممانه در اوکراین می‌جنگند» اکتفا کرد.

این امر به این دلیل است که مرگ احتمالی پریگوژین در اخبار رسمی در داخل روسیه به سختی ذکر شد و رسانه های رسمی تنها به پیام کوتاهی در مورد این حادثه اشاره کردند.

در همین حال، یک کانال تلگرامی مرتبط با گروه واگنر، “خائنان” را مسئول مرگ احتمالی پریگوژین دانست.

در گزارشی در کانال Gray Zone آمده است: “رئیس گروه واگنر، یوگنی ویکتوروویچ پریگوژین، قهرمان روسیه، یک میهن پرست واقعی سرزمین پدری خود، در نتیجه اقدامات خائنان به روسیه درگذشت.”

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفت که از وقوع چنین حادثه ای در روسیه “تعجب” نکرده است. او به خبرنگاران گفت: “من هنوز به طور کامل متوجه نشده ام که چه اتفاقی افتاده است، اما تعجب نمی کنم.”

یک هواپیمای شخصی حامل ده مسافر روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. مقامات هوانوردی روسیه گزارش دادند که یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین در هواپیمای سقوط کرده امبرائر بودند. این آژانس اسامی تمامی مسافران این هواپیما را منتشر کرده است. به گفته اداره هوانوردی فدرال، این هواپیما تحت مجوز حریم هوایی پرواز کرده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است پوتین پشت این ماجرا بوده است یا خیر، گفت: «هیچ اتفاقی در روسیه نمی افتد که پوتین پشت آن نباشد».

کاخ سفید: مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین هیچ کس را شگفت زده نخواهد کرد

آدرین واتسو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین در سانحه هوایی در روسیه، در صورت تایید، “کسی را شگفت زده نخواهد کرد.”

وی افزود: آنچه را که گزارش شد دیدیم. اگر تایید شود، هیچ کس را شگفت زده نخواهد کرد.

فرانسه: ما در مورد سقوط “تردید منطقی” داریم

در همین حال، فرانسه گفت: «تردیدهای منطقی» در مورد علت سقوط هواپیما وجود دارد.

اولیویه وران، سخنگوی دولت به تلویزیون فرانس 2 گفت: ما هنوز از شرایط سقوط هواپیما اطلاعی نداریم، اما ممکن است در این مورد تردیدهای منطقی داشته باشیم.

نخست وزیر استونی: پوتین در حال نابودی مخالفان است

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی به سی‌ان‌ان گفت: «اگر این خبر درست باشد، نشان می‌دهد که پوتین در حال حذف مخالفت‌ها و ارعاب هر کسی است که می‌خواهد عقیده متفاوتی ابراز کند».

به گفته مقامات روسی، این هواپیما با سه خلبان و هفت مسافر از مسکو به سن پترزبورگ در حرکت بود.

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین: پوتین کسی را نمی بخشد

میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین، گفت: سقوط هواپیمای مرگبار در روسیه در حضور رئیس واگنر سیگنالی از سوی ولادیمیر پوتین به نخبگان روسیه بود.

او در X (توئیتر سابق) گفت: «برکناری تماشایی پریگوژین و فرماندهی واگنر دو ماه پس از کودتا، سیگنالی از سوی پوتین به نخبگان روسیه در آستانه انتخابات 2024 است.» او معتقد است که پوتین کسی را نمی بخشد.

رهبر اپوزیسیون بلاروس: پریگوژین یک قاتل است که برای کسی جالب نیست

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در تبعید گفت، یوگنی پریگوژین رئیس واگنر یک “قاتل” بود که هیچ کس به او اهمیت نمی داد.

او در X گفت: “هیچ کس در بلاروس به جنایتکار پریگوژین اهمیت نمی دهد.” “او یک قاتل بود و این را باید به خاطر داشت.”

او معتقد است که مرگ او می تواند حضور نیروهای واگنر در بلاروس را از بین ببرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا: این اتفاق دیرتر از آنچه انتظار داشتم رخ داد

با این حال، برای برخی، مرگ پریگوژین ممکن است کمی دیر اتفاق افتاده باشد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، یکی از این افراد است.

او در حساب کاربری X خود (توئیتر سابق) به مرگ پریگوجین واکنش نشان داد و در پاسخ به توئیت جارد ایساکمن فضانورد و خلبان آمریکایی که نوشت: «طولی نکشید.»  پاسخ داد: «دیرتر از آنچه انتظارش را داشتم [اتفاق افتاد]… احتمال کمی وجود دارد که این یک عملیات روانی باشد.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا