دانستنی ها

واکسیناسیون را جدی بگیرید! – ریمینو

به گزارش خبرنگار پی ام آپ، احتمالا این روزها درباره ضرورت واکسن آنفولانزا زیاد شنیده اید. اگرچه آنفولانزا در دو سال اخیر در سایه کرونا کاهش یافته است، اما نباید فراموش کرد که باید جدی گرفته شود، به خصوص با واکسن آنفولانزا می توانید تا حد زیادی خود را از خطرات این بیماری محافظت کنید. راه حل اساسی پیشگیری محسوب می شود و واکسیناسیون آنفولانزا به ویژه برای گروه های حساس و آسیب پذیر جامعه باید جدی گرفته شود.

افراد مسن، کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و صعب العلاج، بیماران کلیوی، بیماران سرطانی، بیماران همودیالیزی، دیابتی ها، بیماران قلبی، مبتلایان به بیماری های ریوی مانند آسم و برونشیت مزمن و بیماران حساس باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. در برنامه خود

مسعود مردانی، فوق تخصص عفونی دانستن اینکه آنفولانزا یک بیماری شایع در فصل سرما است و در هوای سرد بیشتر شایع است و به دنبال آن عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شود. یکی از عواملی است که باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم تنفسی می شود و افراد مبتلا به بیماری های مزمن و حساس را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه واکسن آنفولانزا که هر سال تجویز می شود جان میلیون ها نفر را در سراسر جهان نجات می دهد، نگرانی ها در مورد عوارض ناشی از واکسن مصرف کنندگان را هدف قرار می دهد.

واکسن آنفولانزای نوترکیب سه برابر قدرتمندتر است

مجید بوذری، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه اصفهان وی به خبرنگار پی ام آپ گفت: واکسن آنفولانزا حاوی چهار ویروس غیرفعال است و حداکثر محافظت را انجام می دهد. این واکسن ها بر اساس روش تولید به چند دسته تقسیم می شوند. واکسن چهارگانه حاوی چهار نوع ویروس مرده و معمولاً از تخم‌های جنینی تهیه می‌شود. دیگری واکسن چهارگانه با دوز بالا است که در آن مقدار آنتی ژن چهار برابر واکسن‌های معمولی است، ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند و برای افراد ۶۵ سال و بالاتر مجوز استفاده دارد.

وی انواع واکسن آنفولانزا را اضافه می کند: سایر واکسن ها بر اساس کشت سلولی هستند و فقط برای کودکان بالای 6 ماه توصیه می شود. در حالی که بیشتر واکسن های آنفولانزا تزریقی هستند، این واکسن به صورت اسپری بینی موجود است که حاوی ویروس های فعال و زنده اندکی ضعیف شده است که ایمنی ایجاد می کنند اما باعث بیماری نمی شوند. این واکسن برای استفاده در افراد بین 2 تا 49 سال مجوز دارد، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که این نوع واکسن برای زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی و یا افراد با شرایط خاص پزشکی ممنوع است.

بوذری با بیان اینکه افراد در سنین مختلف بسته به نوع و روش تهیه واکسن می توانند از این واکسن استفاده کنند، خاطرنشان می کند: نوع دیگر واکسن آنفولانزا، واکسن کمکی است که پاسخ ایمنی را تنها در افراد 65 سال به بالا قوی می کند. مجوز تجویز و مصرف واکسن آنفولانزای نوترکیب نیازی به کشت ویروس در تخم مرغ نداشت و قدرت ژنی آن سه برابر واکسن معمولی بود و در نتیجه ایمنی بیشتری داشت.

اردوغان با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا احتمال مرگ و میر ناشی از آنفولانزا را تا 35 درصد و نیاز به مراقبت‌های ویژه در بیماران بستری در بیمارستان را تا 26 درصد کاهش می‌دهد، گفت: این واکسن برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی، دیابتی‌ها، کلیه‌ها طراحی شده است. بیماری ها و اختلالات کبدی، آسم، اختلالات خونی.» می تواند تعداد بستری شدن در بیمارستان و تشدید بیماری های مزمن را در افراد مبتلا به بیماری ها و بیماری های عصبی کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به نکات مهم واکسیناسیون زنان باردار می گوید: زنان باردار شرایط خاصی دارند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برای تصمیم گیری در مورد واکسیناسیون باید به متخصص زنان مراجعه کنند اما به طور کلی زنان باردار باردار هستند زنان به طور بالقوه بیشتر مستعد ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا هستند و این بیماری همچنین می تواند برای جنین متولد نشده مشکلاتی ایجاد کند. واکسیناسیون باعث محافظت در برابر بیماری ها در دوران بارداری و پس از آن و همچنین محافظت از کودک در برابر بیماری ها در چند ماه اول زندگی می شود. در این مورد، واکسیناسیون زنان باردار اجباری است.

اردوغان با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته میلیون ها زن باردار واکسینه شده اند و هیچ عارضه جانبی با تزریق واکسن محافظت شده مشاهده نشده است، ادامه داد: به طور کلی توصیه می شود که هر 3 ماه یک بار واکسن را تزریق کنند. ماه سوم بارداری: اقدامات پیشگیرانه شامل پرهیز از افراد بیمار، به ویژه دوری از افرادی که سرفه می کنند، شستن مداوم دست ها و تلاش برای تغذیه نوزاد با شیر مادر پس از تولد است.

کاهش 75 درصدی خطر ابتلا به آنفولانزای شدید

بوذری با توجه به اینکه واکسیناسیون خطر ابتلا به آنفولانزای شدید و خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا 75 درصد کاهش می دهد، می افزاید: افراد مستعد ابتلا به بیماری های جدی و بیماری های مزمن هستند، کودکان نمی توانند واکسینه شوند، بنابراین تعداد افراد واکسینه شده نیز رو به افزایش است. در صورت تزریق واکسن، میزان بروز بیماری و تشدید بیماری در افراد بیمار کمتر خواهد بود.

وی در خصوص توصیه ها و موارد منع مصرف واکسن برای اقشار مختلف جامعه می گوید: افراد مبتلا به بیماری های همراه با تب با پزشک خود مشورت کنند و افراد دارای سابقه سندرم «گیلن بره» در فرآیند واکسیناسیون شرکت کنند. پس از مشورت با پزشک البته این بیماری بسیار نادر است و پس از واکسیناسیون در آمریکا از هر میلیون نفر یک یا دو مورد بیشتر از حد معمول به این بیماری تشخیص داده شد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه اصفهان عوارض واکسن آنفولانزا را اینگونه توضیح می دهد: این عوارض پس از تزریق اکثر واکسن ها بروز می کند. درد در محل تزریق، قرمزی و تورم، سردرد، تب، دردهای عضلانی، احساس خستگی و غش در برخی موارد عوارض جانبی هستند، همچنین شدید اما نادر هستند. مشکلات تنفسی، گرفتگی صدا، کهیر، رنگ پریدگی، ضعف، افزایش ضربان قلب و سرگیجه معمولاً در عرض چند ساعت پس از واکسیناسیون به دلیل حساسیت به یکی از اجزای واکسن ایجاد می شود.

واکسیناسیون را جدی بگیرید!

اردوغان با اشاره به نکاتی که قبل از واکسیناسیون باید بررسی شود، گفت: اگر فرد در حین واکسیناسیون بیمار است، بهتر است ابتدا مراحل بهبودی را طی کند و در صورت حساسیت به واکسن، واکسن را تزریق کند. در صورت وجود عوارض جانبی اجزای واکسن یا شدت تجربه در تزریقات قبلی، باید در حین تزریق واکسن به پزشک اطلاع داده شود. افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ بهتر است در مراکز تخصصی تری واکسینه شوند تا در صورت بروز حساسیت به سرعت درمان شوند.

بوذری در خصوص مراقبت های قبل و بعد از واکسیناسیون ادامه می دهد: فرد قبل از واکسیناسیون نیاز به استراحت کافی و مصرف غذا و مایعات مناسب دارد. برخی از داروها مانند استروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است با واکسن تداخل داشته باشند و در این صورت واکسن باید با نظر پزشک تزریق شود. پس از واکسیناسیون افراد باید استراحت کنند، ورزش های سبک انجام دهند، تغذیه سالم داشته باشند و در صورت لزوم از مسکن هایی مانند استامینوفن استفاده کنند.

واکسیناسیون یک اطلاعات اولیه برای سیستم ایمنی است

حسن نیلی احمدآبادی، مدیرعامل یک شرکت تولید واکسن نوآور پی ام آپ به خبرنگار گفت: واکسیناسیون می تواند با تحریک سیستم ایمنی فرد را در برابر آنفولانزا مقاوم کند، یعنی واکسیناسیون به سیستم ایمنی هشدار می دهد و برای اینکه این پیش آگهی دقیق باشد باید عواملی وجود داشته باشد که برخی از آنها دروغ است. . در وضعیت سیستم ایمنی فرد.

وی می افزاید: اگر واکسیناسیون بدون در نظر گرفتن سایر عوامل انجام شود ممکن است تاثیر لازم را نداشته باشد. سیستم ایمنی بدن نیز تحت تأثیر آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی، ریزمغذی ها و به ویژه ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D بدن قرار می گیرد و افراد نیز باید نسبت به آنفولانزا آگاهی داشته باشند و برای پیشگیری از آن اقداماتی انجام دهند. برای اطمینان از اینکه سیستم ایمنی به طور مناسب به آنتی ژن ها پاسخ می دهد تا ایمنی کافی ایجاد کند.

نیلی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به آلرژی و بیماری های زمینه ای باید طبق نظر پزشک واکسینه شوند، بیان می کند: سعی می شود در مراحل تولید واکسن های تخم مرغی میزان حساسیت را به حداقل برسانند که به معنای تلقیح پروتئین ها پس از سانتریفیوژ است. واکسنی است که ایزوله شده و کمترین عوارض را دارد و مراحل آزمایشی مختلفی را برای اخذ مجوز مصرف گذرانده است اما باز هم گروه های خاصی با نظر پزشک باید واکسینه شوند.

اردوغان با بیان اینکه واکسن های دارای مجوز برای افراد زیادی قابل استفاده است، ایمنی قابل توجهی را فراهم می کند و عوارض جانبی نگران کننده ای ندارد، همچنین اظهار داشت: موسسات بهداشتی در سراسر جهان در این زمینه دقیق هستند و یک واکسن دارای مجوز باید آزمایشات بالینی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. استانداردهای مورد نیاز

واکسیناسیون 100٪ محافظت نمی کند

معاون مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان می کند: واکسیناسیون در کنار سایر روش ها اندکی باعث افزایش ایمنی می شود، اما نه از عفونت جلوگیری می کند و نه محافظت 100 درصدی ایجاد می کند. فرد واکسینه شده باید به مسائل دیگر نیز توجه داشته باشد و مراقبت های عمومی را رعایت کند، اگر ریزمغذی هایی مانند آهن و ویتامین های محلول در چربی به ویژه ویتامین D به مقدار کافی در بدن فرد وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار پاسخ مناسب را داشت. واکسن .

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا