اخبار روز

واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان / پرداخت وام از طریق وثیقه گذاشتن سهام عدالت + جزئیات

به گفته پی ام آپ، سود عملکرد شرکت‌های غیر بورسی مربوط به سال‌های 1398 تا 1400 و همچنین سود تخصیص داده نشده باقی‌مانده مربوط به سال‌های قبل از آزادسازی (قبل از 1399) به حساب سهامداران واریز می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی طی اعلامیه ای به اطلاع می‌رساند: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر واریز سود مابقی سهام نزد این نمایندگی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کلیه سهامداران می‌باشند. بدینوسیله به اطلاع کلیه سهامداران محترم می رساند «سود عملکرد شرکتهای غیربورسی مربوط به سالهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ » و همچنین «باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به سنوات قبل از آزادسازی(قبل از ۱۳۹۹)» به حساب شرکت مذکور برای پرداخت به سهامداران محترم واریز شده است.

لذا شرکت تسویه وجوه مرکزی و سپرده گذاری اوراق بهادار، مرحله دوم سود مربوط به عملکرد 1400 شرکت سهامی عدالت را همزمان با واریز سود نزد این سازمان به حساب سهامداران محترم واریز می کند.

بر این اساس از کل مبلغ واریز شده توسط شرکت مذکور، مبلغ 255 هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومانی و مبلغ 135 هزار تومان برای سهامداران 532 هزار تومانی مربوط به سود سپرده توسط سازمان خصوصی سازی است.

مدیرکل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: سهام سرمایه به عنوان ضمانت استفاده می شود و در حال حاضر مردم با ضمانت سهام سرمایه از بانک ها وام می گیرند. دو بانک ملی و تجارت تسهیلات با پشتوانه سهام ارائه می کنند.

مردادماه سال گذشته سامانه  توثیق الکترونیک (هوشمند ستاره) راه اندازی شد و مقرر شد سهامداران بتوانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند و در واقع سهام آنها به وثیقه وام بانکی و حتی فراتر از آن تبدیل شود. باید امکان انتشار وثیقه برای نهادهای قضایی فراهم شود، اما با گذشت یک سال از راه اندازی این سامانه، بانک ها همچنان تمایلی توثیق سهام ندارند، در حالی که سهام عدالت باید نقش ضمانت را ایفا می کرد تا صاحبان آنها می توانند از وام های بانکی استفاده کنند.

«محمد باغستانی» مدیرکل شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه (سمات) درباره همکاری بانک ها با سامانه ستاره برای وثیقه سهام و پرداخت تسهیلات با این وثیقه گفت: در حال حاضر بسیاری از بانک ها هستند. در حال مذاکره برای استفاده از این سیستم آنها سیستم هستند و برخی از بانک ها نیز از این احراز هویت استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه حتی بانک های خصوصی نیز در حال مذاکره برای استفاده از سامانه ستاره و استفاده از این امکان هستند، گفت: برخی بانک ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه های خود هستند. اما اینکه این این که این امکان از نظر تجاری چقدر ارزشمند و جذاب است و بانک ها چگونه باید این خدمات را اجرا کنند به سیاست های خود بانک مربوطه بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی البته به ویژه حقوقی تمایل به استفاده از این سرویس دارند و این می تواند ابزار مناسبی برای بانک ها محسوب شود.

باغستانی در پاسخ به این سوال که ارزش این سهام برای وثیقه گذاشتن چقدر باید باشد و کف ارزشی چقدر در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در سامانه اعتبارسنجی کفی برای ارزش سهام وجود ندارد و حداقل ارزش بر اساس آن تعیین می شود. استراتژی بانک ها بر این اساس می توان تعداد سهام را به عنوان وثیقه برای تعداد معینی از تسهیلات در نظر گرفت و قاعدتاً برای هر 30 بانک تعداد آنها متفاوت خواهد بود و هر بانکی یک مورد عدد خاص از ارزش هر سهامی برای وام در نظر می گیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین با اشاره به امکان استفاده از وثیقه سهام عدالت اگرچه ارزش آن عدد قابل توجهی نیست، خاطرنشان کرد: سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده می شود و در حال حاضر مردم با تضمین سرمایه از بانک ها وام می گیرند. دو بانک ملی و تجارت با ضمانت سهام تسهیلات می دهند که البته از منظر سیاست های اقتصادی تعیین شده از سوی وزارت اقتصاد، وام ها با ضمانت سهام به صاحبان این سهام از سوی این دو بانک داده می شود.

شرایط دریافت وام سهام عدالت

همه سهامداران می توانند این وام را دریافت کنند. چه کسانی که روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کردند و چه کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند.

– شرط اول دریافت این وام داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می توانند از طریق درخواست های بانکی برای دریافت وام اقدام کنند.

– شرط دوم این است که متقاضی باید کارت هوشمند ملی داشته باشد.

– ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت از دیگر شرایط مهم است.

-علاوه بر این، تنها افرادی می توانند وام سهام را از بانک ملی دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام خود را نفروخته باشند. اگر ذینفعان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی توانند وام دریافت کنند.

– افرادی که سهام آنها مصادره می شود امکان دریافت وام را نخواهند داشت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا