اخبار روز

واردات چای به ایران به جای بدهی نفتی! / سریلانکا به جای بدهی 250 هزار دلاری خود به ایران چای صادر می کند!

به گفته پی ام آپ، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سریلانکا به جای 250 میلیون دلار بدهی نفتی خود به ایران چای می دهد.

بر اساس این گزارش که پی ام آپ منتشر کرده، این بدهی نفتی به سال 2012 برمی‌گردد و در سال 2021 دو کشور توافق کردند که سریلانکا با صادرات چای به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا با تاخیر دو ساله، آن را پرداخت کند. گفته می شود سریلانکا برای پرداخت بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری نفت خود از ماه آینده صادرات چای به ایران را آغاز خواهد کرد.

طبق قرارداد قبلی، سریلانکا قرار بود به مدت 48 ماه ماهیانه 5 میلیون دلار چای به ایران ارسال کند، اما مقامات ایرانی قصد دارند این مبلغ را به 2 میلیون دلار در ماه کاهش دهند.

چای سیلان مهمترین صادرات سریلانکا است و این کشور در سال گذشته 1.25 میلیارد دلار از صادرات این محصول به دست آورده است.

ایران یکی از واردکنندگان عمده چای از سریلانکا است اما به دلیل تحریم های آمریکا واردات از این کشور از ۱۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

اما سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران درباره این معامله به پی ام آپ گفت: سریلانکا مدت هاست به ایران بدهکار بوده و این بدهی مربوط به دور اول تحریم های ایران است.

سید حمید حسینی با بیان اینکه مبادلات ما با سریلانکا تا حدودی پیچیده شده است، افزود: در سال های گذشته و در دولت های گذشته تلاش هایی برای تسویه حساب سریلانکا با ایران انجام شد اما نتیجه نداد و سریلانکا تاکنون برای پرداخت بدهی خود موافقت نکرده است، پس بهتر است کمک هزینه در اسرع وقت تعیین شود.

حسینی با بیان اینکه بحث ارسال نفت و کالا از سریلانکا به ایران موضوع جدیدی نیست و چند سالی است که مطرح شده است، ادامه داد: پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شد و با توجه به اینکه مصرف چای در کشور و وارادات آن بالا است، این تصمیم گرفته شده است و آخرین توافقنامه چندان بد به نظر نمی رسد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در واقع به جای اینکه پول نفت ما در دست سریلانکا بماند، می توانیم کالا وارد کنیم و از این نظر با رایزنی با این کشور چای مرغوب و با قیمت مناسب وارد میکنیم.

واردکنندگان چای با مشکل مواجه هستند

هند، سریلانکا، کنیا، امارات متحده عربی، ترکیه و ویتنام از جمله کشورهای برتر صادرات چای به ایران هستند. این در حالی است که ایران نیز تولیدکننده چای است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پاسخ به اینکه چقدر به چای نیاز داریم، که ایران به جای بدهی نفتی خود از سریلانکا چای بگیرد؟ گفت: در حال حاضر وضعیت واردات چای خوب نیست و همه واردکنندگان چای می گویند پارسال تنها به یک شرکت برای واردات چای ارز تخصیص داده شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به وضعیت واردات، گزارش هایی از افزایش دو تا سه برابری قیمت چای به گوش می رسد اما اگر سریلانکا این بار به وعده خود عمل کند، واردات چای از این کشور می تواند قیمت را کنترل کند.

حسینی همچنین با اشاره به تاثیر توافق اخیر ایران و سریلانکا بر بازار چای ایران، خاطرنشان کرد: اولاً چای ایرانی جوابگوی مصرف داخلی نیست و با وجود اینکه بازار صادراتی دارد و به کشورهایی مانند عراق و ترکیه صادر می شود. از آن جایی که طعم و مزه چای ایرانی طرفدار زیادی ندارد، بسیاری از مردم ما طرفدار چای خارجی هستند. بر این اساس سالانه 30 تا 40 هزار تن چای وارد می‌کنیم، بنابراین اگر چای از سریلانکا وارد شود، تاثیر منفی بر بازار چای ایران نخواهد داشت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا