اخبار روز

واردات خودروهای دست دوم ارز را ارزان کرد!


به گزارش پی ام آپ، در این بین اخبار مهمی در حوزه خودرو منتشر شد که یکی از این اخبار مربوط به تعرفه جدید واردات خودرو بود که هفته گذشته اعلام شد که حکایت از افزایش تعرفه واردات خودروهای جدید داشت و همانطور که گفته شد. این نرخ ها از 20 تا 171 درصد در حجم 1000 تا 3000 سی سی افزایش می یابد.

موضوع دوم به تصویب واردات خودروهای فرسوده با حداکثر سن 5 سال در مجلس اشاره دارد. حال که این سوال مطرح شده است که چنین اتفاقی چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟ در ارزیابی کلی ابتدا باید قیمت خودرو را بررسی کنیم مثلا; تویوتا روفور مدل 2018 را در نظر بگیرید، در حال حاضر قیمت روفور صفر کیلومتر در ایران حدود 9 میلیارد تومان است و همین خودرو با 30 هزار کیلومتر کارکرد حدود 6 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می رسد.

این در حالی است که با آزادسازی واردات خودرو، قیمت این خودرو تغییرات زیادی خواهد کرد، به عنوان مثال مدل 2023 این خودرو در امارات 120 هزار درهم قیمت دارد که با احتساب تعرفه 135 درصدی و 15 درصدی واردکننده. سود، قیمت آن را به 4.1 میلیارد تومان خواهد رساند و مدل 2018 این خودرو در امارات با 40 هزار کیلومتر کارکرد حدود 80 هزار درهم قیمت دارد که با احتساب تعرفه 135 درصد و سود واردکننده 15 درصد. قیمت آن به 2 هزار و 700 میلیون تومان می رسد، یعنی قیمت خودروهای وارداتی با افت بیش از 50 درصدی همراه خواهد بود.

قیمت خودرو به دلیل افت قیمت دلار و اخبار واردات کاهش یافت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص واردات خودروهای فرسوده به «تراست» می گوید: با چنین تصمیمی در کوتاه مدت قیمت خودرو کاهش می یابد، البته از دو هفته قبل قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. با کاهش قیمت دلار کاهش یافت و به 47 هزار تومان رسید و این خبر تاثیری در کاهش قیمت خودرو نداشت.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: سوال اصلی این است که آیا با انتشار این خبر خودروهای فرسوده واقعا وارد کشور می شوند یا خیر، واقعیت این است که دلیل اصلی ممنوعیت واردات خودرو در 5 سال گذشته به این دلیل بوده است. به کمبود ارز در کشور و به منظور مدیریت ارز در کشور، بانک مرکزی تعدادی از کالاها از جمله واردات خودرو را متوقف کرد و حتی سال گذشته که دولت و مجلس مجوز دادند. خودروهای نو وارد کنید، خودروهای دست اول هنوز به دو دلیل وارد نشده است، اول کمبود منابع ارزی و دوم اینکه شرکت های خوب دنیا با ایران کار نمی کنند.

چرا فرآیند واردات زمان زیادی می برد؟

کاکایی با اشاره به روند بلندمدت واردات خودرو خاطرنشان کرد: برای واردات خودرو جدید باید مدارک فنی مناسب و استانداردهای مربوطه را داشت و به همین دلیل زمان واردات بیشتر و بیشتر می شود. واردات، اعلام شد که 4 هزار خودرو تخلیه شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: در حوزه واردات خودروهای فرسوده علاوه بر محدودیت ارزی، موضوع مهم دیگر پولشویی است که باید منبع ارز برای خرید این خودروها را مشخص کنید و ببینید مرکز چه راهکاری می دهد. پیشنهاد بانک؟ این موضوع را پیش بینی کنید و نکته بعدی این است که ببینید بانک مرکزی چگونه قیمت ارز در بازار را تعیین می کند.

واردات خودرو باعث افزایش ارزش دلار می شود

وی ادامه داد: در واقع بانک مرکزی به دارندگان ارزهای صادراتی می‌گوید که اوراق خود را در بازاری که تبلیغ می‌کند بفروشند، اما اگر عده‌ای به جای فروش ارز خود در این بازار، کالایی را مانند یک دوم وارد کنند. ماشین دستی که قیمتش حتی حساب دفتری هم نداره. . طبیعتا همه خواهان ورود به این بازار هستند و عملا همه خواهان واردات خودرو هستند و به جای اینکه دلار در این بازار 42 هزار تومان معامله شود، قیمت آن در این بازار 55 هزار تومان خواهد بود و این اقدام، افسار سکه را می کشد. مدیریت خارج از دست بانک مرکزی کاکایی افزود: اگر به گفته مسئولان یک میلیون خودرو وارد کشور شود و کمترین قیمت این خودروها را 10 هزار دلار در نظر بگیریم، برای این کار رقمی حدود 10 میلیارد دلار نیاز است. تقاضا برای ارز در کشوری که هنوز مشکل تامین ارز دارد، رو به افزایش است و اگر درآمد دولت افزایش پیدا نکند، به این معنی است که مصرف منابع ارزی بیشتر می شود و منجر به افزایش قیمت ارز

در کوتاه مدت قیمت ها کاهش می یابد

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در مجموع قیمت ها افزایش می یابد، افزود: شاید در کوتاه مدت قیمت ها کاهش پیدا کند اما در بلندمدت قیمت ها قطعاً افزایش می یابد مگر اینکه دولت با دنیا و خارجی ها به تفاهم برسد. وی با اشاره به کمبود ارز در صنایع دارویی، دام و طیور، گفت: با توجه به کمبود در بخش انرژی (برق، آب، گاز و غیره) و صنایع مذکور، ما شاهد کمبود ارز هستیم. نیاز به ارز و حمایت برای این صنایع واردات خودرو از اولویت بیشتری برخوردار است، اما اگر قرار باشد از این صنایع به هر نحوی حمایت شود، صنعت خودرو پس از این صنایع قرار می گیرد که به صورت قطره ای ارز دریافت کرده اند. 3 ماه گذشته، اگر ایران با دنیا به تفاهم نرسد، واردات خودروی دست دوم به معنای افزایش قیمت دلار است.

مشکل اصلی محدودیت های ارزی و مبادلات بین المللی است.

کاکایی با بیان اینکه مشکل اصلی محدودیت های ارزی و مبادلات بین المللی است، تصریح کرد: زمانی که ارز از کشوری خارج می شود ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد و زمانی که تولید آن کشور کاهش می یابد ارزش ارز مجددا کاهش می یابد. و با این تصمیمات در حوزه خودرو هم ارز از کشور خارج می شود و هم کمیت تولید تحت تاثیر قرار می گیرد به طوری که در بلندمدت باید انتظار افزایش تورم و رشد قیمت را داشت.

این کارشناس خودرو افزود: با خرید حجم بالایی از خودرو در منطقه، قیمت خودرو در منطقه نیز افزایش می یابد، به عنوان مثال سال ها پیش ایران برای ساخت مخازن CNG، تقاضا در دنیا و قیمت را افزایش داد. رشد تانک ها در جهان 2.5 برابر شد و این اقدام در خصوص واردات خودرو نیز به همین صورت است.

باید مراقب بود که تجربه تلخ گذشته تکرار نشود.

وی با اشاره به کلاهبرداری های سال 1395 گفت: امسال برخی واردکنندگان خودروها را دستکاری کرده و خودروهای معمولی را تحت عنوان فول آپشن با قیمت های بالا به مردم می فروختند و این بار مشخص نیست قیمت این خودروها چگونه اعلام می شود. .، در حالی که با این وضعیت بازار در 6 ماهه دوم سال در رکود کامل خواهد بود. کاکایی با اشاره به تعرفه ها تصریح کرد: تعرفه برای خودروهای با حجم موتور 3500 سی سی 171 درصد و برای خودروهای معمولی حدود 10 درصد تعرفه تغییر کرده و برای خودروهای میان رده تعرفه حدودا شده است. 20 درصد، البته این نرخ ها تاثیر زیادی روی قیمت بازار ندارد. در گذشته به ازای هر خودروی وارداتی دو خودرو اسقاط می‌شد و این یکی از هزینه‌ها محسوب می‌شد، اما ظاهراً امروز این قانون حذف شده و 10 تا 20 درصد به هزینه‌ها اضافه شده است تا فرآیند واردات آسان‌تر و شفاف‌تر شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا