عمومی

هیاهوی آمریکا به امید اشتباه محاسباتی ایران

در دو ماه گذشته، مقامات بایدن به آرامی از مقصر دانستن وقفه در مذاکرات وین بر سر توافق هسته‌ای 2015 به ایران به صراحتاً گفته‌اند که این توافق که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، دیگر بر عهده آنها نیست. دستور جلسه.

و در روزهای اخیر، مقامات بایدن به تهدیدهای نظامی علیه ایران متوسل شده اند تا توافقی را احیا کنند که می گویند دیگر در دستور کار آنها نیست. تونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد که آمریکا آماده استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است. بلینکن در کنفرانس ملی J Street به بررسی تاریخچه عدم پایبندی ایالات متحده به برجام پرداخت.

با این حال، ایران را به خاطر وضعیت فعلی بازی تهران و واشنگتن تهدید کرد. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. اما اگر رژیم ایران این مسیر را رد کند، رهبران آن نباید اشتباه کنند که همه گزینه‌ها برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است.»

در حالی که ایران بارها اعلام کرده است که آماده دستیابی به یک توافق خوب و عادلانه در مذاکرات وین است، بلینکن ایران را متهم کرد که در احیای برجام جدی نیست. از زمان روی کار آمدن پرزیدنت بایدن، ما بر بازسازی یک رویکرد واحد با متحدان و شرکای خود تمرکز کرده‌ایم و ما را در موقعیت بسیار قوی‌تری برای اعمال فشار هماهنگ و مؤثر بر ایران قرار داده‌ایم. ما با هم در یک فرآیند دیپلماتیک معنادار شرکت کردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافقی برای بازگشت متقابل به برجام دست یابیم، اما ایران بارها نشان داده است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به اقداماتی که باید بردارد، متعهد شود.

این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفت گزینه نظامی علیه ایران هنوز روی میز است. رئیس‌جمهور گفته است: «اگر هیچ‌کدام از اینها کارساز نباشد، رئیس‌جمهور گفته است، و به‌عنوان آخرین چاره، با یک گزینه نظامی موافقت خواهد کرد، زیرا اگر این همان چیزی باشد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد، این اتفاق خواهد افتاد. اما ما آنجا نیستیم،» مالی در یک وبینار در فارین پالیسی گفت.

متوسل شدن آمریکا به تهدیدات نظامی مدت‌هاست که از سوی ایران به عنوان ترفندی برای گرفتن امتیازات بیشتر از تهران رد شده است. مقامات ایرانی گفته اند که تحت تأثیر چنین تهدیداتی قرار نخواهند گرفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی گفت که مقامات آمریکایی آگاه هستند که ایران آماده مذاکره تحت تهدید و اجبار نیست.

وی بار دیگر بر پایبندی جمهوری اسلامی به مذاکرات با هدف احیای مجدد توافق هسته ای با کشورهای بزرگ تاکید کرد، اما همچنین به صراحت اعلام کرد که تهران در حالی که تهدید یا تحت فشار است، آماده مذاکره نیست.

به گفته کنعانی، موضع ایران در مورد مذاکرات «کاملاً روشن است» و تهران متعهد به استفاده از دیپلماسی برای دستیابی به راه‌حل است.

با این حال، به نظر می رسد که ایالات متحده در حال حرکت به سمت افزایش تهدیدات نظامی خود علیه ایران است. اما مشکل اینجاست که مقامات ایرانی این تهدیدها را جدی نمی‌گیرند زیرا می‌دانند که این تهدیدها با هدف گرفتن امتیاز از ایران است. این امر باعث شده است که برخی از کارشناسان در ایالات متحده خواستار تهدیدهای بیشتری علیه ایران شوند.

متیو کانتینتی، کارشناس موسسه امریکن انترپرایز، نمونه ای از این موضوع است. کانتینتی در مقاله‌ای برای نشنال ریویو نوشت: «اگر همه چیز خوب پیش برود، نیروی نظامی لازم نخواهد بود. اما برای اینکه همه چیز به خوبی پیش برود، آیت‌الله، ارتش او و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید تهدید به زور را آن‌قدر جدی بگیرند که محاسبات آنها را به هم بزند و آنها را به سمت امتیاز دادن سوق دهد.»

اما رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مدت‌هاست که گفته‌اند محاسبات ایران تحت تأثیر تهدیدات آمریکا قرار نخواهد گرفت.

مقام معظم رهبری در سخنانی در مهرماه ۱۳۹۹ تأکید کردند که مقامات ایرانی نباید مرعوب تهدیدات دشمن شوند و تهدیدها نباید بر محاسبات تأثیر بگذارد.

«عقلانیت یعنی محاسبه خوب. [It means] محاسبه درست و [having] یک سیستم محاسباتی سالم عقلانیت همین است. برخی هنگام صحبت از عقلانیت به ترسیدن اشاره می کنند. وقتی می گویند منطقی باشید یعنی بترسید، منفعل باشید و از دشمن فرار کنید. نه، [that is not right]. ترسوها حق ندارند از عقلانیت صحبت کنند. فرار و فرار به معنای عقلانیت نیست.»

مقام معظم رهبری بر لزوم حفاظت از سیستم محاسباتی تاکید کردند.

نوشته مهران شمس الدین

اولین بار در تهران تایمز منتشر شد


Source

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا